ISL Minggu 5: Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pelajar dikehendaki menulis secara ringkas mengenai
falsafah pendidikan mereka sendiri.Penulisan itu harus mengandungi tujuan
pendidikan, kehendak masyarakat, kehendak pelajar dan peranan guru.
Falsafah pendidikan
penting dalam menentukan hala tuju pendidikan sesuatu negara. Falsafah merupakan
pemikiran secara bersungguh-sungguh, tidak terikat dengan tradisi dan mempunyai
ciri-ciri sistematik, radikal dan sejagat dalam mendalami ilmu pengetahuan yang
merangkumi pencapaian kebenaran. Pendidikan pula merupakan satu proses
menyeluruh yang bertujuan untuk memperkembangkan kebolehan dan tingkah laku
manusia yang diinstitusikan oleh sekolah. Terdapat tiga aliran utama falsafah
pendidikan iaitu falsafah Barat, Timur dan Islam yang dipelopori oleh
tokoh-tokoh pemikir tertentu dan menjadi asas kepada falsafah pendidikan yang
diamalkan di negara kita. Falsafah pendidikan amat penting untuk difahami dan
dihayati supaya objektif pelaksanaannya tercapai serta mengikut landasan yang
betul. Sekiranya saya berpeluang untuk menggubal falsafah pendidikan, berikut
merupakan kriteria-kriteria utama yang perlu diambil kira untuk untuk
menghasilkan falsafah pendidikan yang baik.
1. Tujuan Pendidikan
Perkara utama yang
perlu dititikberatkan adalah tujuan sesuatu pendidikan itu
dijalankan. Sebenarnya, tujuan pendidikan bagi semua orang adalah sama tetapi
berbeza apabila entiti yang lebih besar seperti sebuah negara menggubal
falsafah pendidikan untuk rakyatnya. Misalnya, tujuan pendidikan di Malaysia
pada dasarnya adalah untuk menyatupadukan kaum yang berbilang supaya wujud
masayarakat majmuk yang harmoni, berfikiran terbuka dan dapat menerima antara
satu sama lain. Tujuan pendidikan yang saya inginkan untuk masyarakat Malaysia
pula adalah pendidikan yang lebih bersifat terbuka, adil dan saksama bagi
setiap orang tanpa mengira bangsa dan agama. Perpaduan masih diletakkan sebagai
objektif utama dan saya akan mewujudkan sebuah jenis sekolah sahaja iaitu
sekolah kebangsaan. Hal ini demikian kerana, saya berhasrat untuk melihat
murid-murid sekolah bergaul dengan rakan-rakan yang berlainan kaum sejak dari
awal dan tidak terpisah oleh aliran sekolah yang bersifat vernakular. Sementara
itu, pada peringkat murid, pendidikan haruslah menghasilkan murid yang seimbang
dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial di samping berkemahiran
dalam pelbagai bidang seperti bahasa, teknologi dan teknikal.
2. Kehendak
Masyarakat
Falsafah pendidikan
yang saya inginkan juga haruslah memenuhi kehendak masyarakat.Kehendak
masyarakat sudah pastilah menginginkan anak-anak mereka mendapatkan pendidikan
terbaik di sekolah-sekolah. Masyarakat juga hendak melihat para pelajar akan
berjaya dalam bidang akademik dan juga disiplin serta modal insan yang kreatif dan
inovatif dan mampu membangunkan negara. Oleh itu, dalam falsafah pendidikan yang
saya gubal itu, saya akan mengutamakan kehendak masyarakat dan cuba membentuk
satu persekitaran yang kondusif di sekolah-sekolah. Antara tindakan yang boleh
saya ambil adalah menggubal satu dasar pendidikan untuk satu jangka masa yang
panjang dan tidak berubah-ubah supaya hasil dasar tersebut dapat dilihat dan
tidak membebankan pelajar dan guru. Selain itu, kemudahan infrastruktur juga
harus dibekalkan dengan cukup dan maju selaras dengan perkembangan semasa.
3. Kehendak Pelajar
Selain itu, kehendak
para pelajar juga sangat penting dan harus diambil berat dalam penggubalan
falsafah pendidikan kerana para pelajarlah yang menentukan dasar ini berjaya
mencapai matlamat atau tidak. Kehendak pelajar adalah berbeza dan tidak sama
mengikut tahap persekolahan mereka. Misalnya, kehendak pelajar sekolah rendah
tidak sama dengan kehendak pelajar sekolah menengah.Oleh itu, falsafah
pendidikan yang akan saya gubal adalah bersifat demokratik. Hal ini bermaksud,
pelajar akan diberi kebebasan yang terkawal untuk mempelajari dan mengembangkan
ilmu mereka. Para pelajar biasanya menginginkan banyak pengalaman dan kepuasan
diri semasa menuntut ilmu. Oleh itu, dasar pendidikan hendaklah bersifat
sederhana dan tidak membebankan para pelajar, di samping memberikan mereka
kebebasan untuk belajar sesuatu yang baru dan tidak membuat mereka tertekan
sangat.
4.Peranan Guru
Guru merupakan
individu yang memainkan peranan penting dalam membimbing dan mengajar para pelajar. Dalam
falsafah pendidikan saya sendiri, saya akan menegaskan bahawa guru merupakan
elemen terpenting dan merupakan kunci kejayaan kepada para pelajarnya.Guru
berperanan sebagai agen perubahan dalam dunia pendidikan yang dinamik dan
realiti.Tugas utama guru adalah menyampaikan ilmu dan membimbing para pelajar
kearah kebaikan dan kejayaan serta sentiasa bersifat terbuka dan peka dengan
perkembangan semasa. Oleh itu, guru hendaklah lebih bijak dari pelajarnya tetapi
sentiasa sudi belajar dari para pelajarnya. Selain itu, guru juga haruslah
bersifat professional, berani dan sanggup melaksanakan inovasi dan tranformasi
dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk melahirkan generasi yang
berkembang secara seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial.
Rujukan:
Choong
Lean Keow (2008), Falsafah dan Pendidikan
di Malaysia.
Selangor: Kumpulan Budiman Sdn.Bhd.
Norita A. Rashid, et al. (2012). Falsafah
dan Pendidikan di Malaysia. Shah Alam: Oxford Fajar.
Comments
Post a Comment