Nota Ringkas:Komunikasi Interpersonal
Komunikasi interpersonal adalah proses pertukaran maklumat di antara seseorang dengan paling kurang seorang lainnya atau biasanya di antara dua orang yang dapat langsung diketahui balikannya. (Muhammad, 2005,p.158-159).
Menurut Devito (1989), komunikasi interpersonal adalah penyampaian maklumat oleh satu orang dan penerimaan maklumat oleh orang lain atau sekelompok kecil orang, dengan pelbagai kesannya dan dengan peluang untuk memberikan maklum balas segera (Effendy,2003, p. 30).
Komunikasi
interpersonal adalah komunikasi antara orang-orang secara
bersemuka, yang memungkinkan setiap penuturnya menangkap reaksi orang lain secara langsung,
baik secara lisanl atau bukan lisan. Komunikasi interpersonal ini
adalah komunikasi yang
hanya dua orang, seperti suami isteri, dua rakan sejawat, dua sahabat handai,
guru dan murid dan sebagainya (Mulyana, 2000, p. 73)
Menurut Effendi, pada hakikatnya komunikasi interpersonal adalah komunikasi antara komunikator dengan komunikan, komunikasi jenis ini dianggap paling efektif dalam upaya mengubah sikap, pendapat atau perilaku seseorang, karena sifatnya yang dialogis berupa percakapan. Arus balik bersifat langsung, komunikator mengetahui tanggapan komunikan ketika itu juga. Pada saat komunikasi dilancarkan, komunikator mengetahui secara pasti apakah komunikasinya positif atau negatif, berhasil atau tidaknya. Jika ia dapat memberikan kesempatan pada komunikan untuk bertanya seluas-luasnya (Sunarto, 2003, p. 13).
Klasifikasi Komunikasi Interpersonal
Menurut Effendi, pada hakikatnya komunikasi interpersonal adalah komunikasi antara komunikator dengan komunikan, komunikasi jenis ini dianggap paling efektif dalam upaya mengubah sikap, pendapat atau perilaku seseorang, karena sifatnya yang dialogis berupa percakapan. Arus balik bersifat langsung, komunikator mengetahui tanggapan komunikan ketika itu juga. Pada saat komunikasi dilancarkan, komunikator mengetahui secara pasti apakah komunikasinya positif atau negatif, berhasil atau tidaknya. Jika ia dapat memberikan kesempatan pada komunikan untuk bertanya seluas-luasnya (Sunarto, 2003, p. 13).
Klasifikasi Komunikasi Interpersonal
Redding dalam Muhammad
(2004, p. 159-160) mengembangkan klasifikasi komunikasi interpersonal menjadi
interaksi yang rapat, percakapan sosial, interogasi atau pemeriksaan dan
wawancara.
a. Interaksi rapat termasuk komunikasi di antara rakan-rakan, anggota keluarga, dan
orang-orang yang sudah mempunyai ikatan emosional yang kuat.
b. Percakapan sosial adalah interaksi untuk
menyenangkan seseorang secara sederhana. Jenis komunikasi secara bersemuka
penting bagi pengembangan hubungan informal dalam organisasi. Misalnya dua
orang atau lebih bersama-sama dan berbual tentang perhatian, minat di luar
organisasi seperti isu politik, ekonomi, teknologi dan sebagainya.
c. Interogasi atau pemeriksaan adalah interaksi antara
seseorang yang ada dalam kawalan, yang meminta atau bahkan menuntut informasi
dari yang lain. Misalnya seorang karyawan dituduh mengambil barang-barang
organisasi maka atasannya akan menginterogasinya untuk mengetahui kebenarannya.
d) Wawancara adalah salah satu bentuk komunikasi
interpersonal di mana dua orang terlibat dalam percakapan yang berupa tanya
jawab. Misalnya atasan yang mewawancarai bawahannya untuk mencari informasi
mengenai suatu pekerjaannya.
1. Pengenalan
Komunikasi yang efektif bukan sahaja dapat membantu
kita menyelesaikan masalah tetapi juga membantu dalam memperbaiki perhubungan. Pakar
dalam bidang komunikasi percaya bahawa komunikasi yang lemah merupakan punca
kepada kebanyakan masalah dan komunikasi yang efektif adalah penyelesaian
kepada kebanyakan masalah (Pearson, 2000). Justeru itu, dengan memahami prinsip
dan teori komunikasi yang baik dan menggabungkannya dalam praktikal boleh menyelesaikan
permasalahan antara rakan-rakan, negara, pengurusan, buruh, guru dan pelajar. Dalam
erti kata lain, komunikasi yang efektif tidak boleh menyelesaikan semua masalah
di dunia tetapi boleh menyelesaikan atau mengelak kebanyakan daripada permasalahan
tersebut. Komunikasi adalah satu proses. Seperti yang kita tahu, sesuatu proses
itu tiada permulaan dan tiada pengakhiran tertentu. Ia berjalan terus-menerus tanpa
henti (Mansor et. al 1984). Begitu juga dengan komunikasi yang merupakan satu
proses yang pastinya bermula dan tidak tahu bila pengakhirannya. Setiap hari
pasti kita berkomunikasi samada secara langsung atau tidak langsung, samada
sedar atau tidak. Komunikasi boleh berlaku dalam pelbagai cara. Komunikasi bukan
hanya melibatkan pertuturan atau percakapan dengan diri kita semata-mata tetapi
kita juga berkomunikasi dengan alam sekitar.
1.1 Kemahiran Interpersonal
Menurut Teori Multiple Intelligences (Gardner,1993),
kemahiran interpersonal didefinisikan sebagai keupayaan untuk berinteraksi dengan
orang lain dan memahami mereka. Terdapat enam kategori kemahiran interpersonal iaitu
keupayaan untuk menerima perasaan dan idea, bertanya soalan, menyampaikan
maklumat dan pertunjuk dan yang paling penting ialah kemahiran komunikasi.
Kemahiran berkomunikasi boleh dikuasai melalui proses pembelajaran. Melalui interaksi
seseorang itu dapat bertukar pendapat dan berkongsi pengalaman dengan individu
lain. Individu yang mempunyai kemahiran komunikasi mempunyai peluang lebih baik
menyesuaikan dirinya dengan persekitarannya. Komunikasi Interpersonal berlaku
apabila dua, tiga atau kumpulan kecil (biasanya 4 hingga 8 orang) berbual
menyampaikan perasaan. Komunikasi berlaku samada dengan perantaraan media
seperti telefon atau berlaku secara berdepanan (Fiordo,1990). Komunikasi interpersonal
juga diapanggil sebagai komunikasi face
to face atau komunikasi antara individu. Komunikasi interpersonal ini
berlaku apabila dua atau beberapa individu berkomunikasi muka ke muka tanpa menggunakan
perantaraan, saluran atau medium yang kompleks dan berorganisasi. Pengirim dan
penerima komunikasi itu menggunakan lebih dari satu pancaindera untuk menanggap
maklumat, mesej, dan tidak balas yang dihasilkan.Tindak balas dala situasi
komunikasi begini adalah pantas, rancak dan segera (Mansor, 1984).Komunikasi
interpersonal berlaku atas pelbagai sebab, iaitu untuk menyelesaikan masalah,
konflik, berkongsi maklumat, membaiki persepsi diri atau memenuhi keperluan sosial
seperti ingin disayangi dan menyayangi (Pearson, 2000).
Comments
Post a Comment