Soalan Dan Cadangan Jawapan Murid Dan Alam Belajar EDU 3103
BAHAGIAN B
1.
Pengalaman secara langsung boleh memberi makna sebenar kepada proses semulajadi
kanak-kanak. Kanak-kanak akan lebih memahami dan menguasai pengetahuan dan
kemahiran apabila mereka membuat, mengalami, atau melalui sendiri apa yang
hendak dipelajari.
a) Nyatakan 2 teknik pengajaran yang boleh
dilaksanakan bagi memberi pengalaman secara langsung kepada kanak-kanak.
1.
Pembelajaran yang berasaskan aktiviti berpusatkan murid.
2.
Pembelajaran melalui proses bermain.
b) Jelaskan 3 prinsip pembelajaran semulajadi
kanak-kanak oleh John Holt.
John Holt
dalam bukunya How Children Learn (1995), telah menyeneraikan prinsip-prinsip
berikut dalam pembelajaran semulajadi kanak-kanak:
1.
Kanak-kanak secara semulajadi mempunyai kekuatan daya ingin tahu dan
berkeupayaan belajar secara langsung tentang dunia sekelilingnya.
2.
Kanak-kanak dengan sendirinya tahu cara hendak belajar sesuatu.
3.
Kanak-kanak memerlukan jumlah masa senyap yang banyak untuk berfikir.
4.
Kanak-kanak tidak takut mengaku tidak tahu dan berani membuat kesalahan.
2. a) Nyatakan 4 jenis permainan kategori
sosial
Permainan sosial bermaksud kanak-kanak bermain
bersama dalam kumpulan. Permainan sosial bermula seawal kanak-kanak mula
mengenali persekitaran dan orang lain yang ada di sekelilingnya. Permainan
sosial dapat diahagikan kepada jenis-jenis berikut mengikut tahap perkembangan
kanak-kanak.
1. Main Unoccupied
(main perlakuan dengan tidak menentu)
2. Main
Solitary (main sendirian)
3. Main
Onlooker ( main pemerhatian)
4. Main
Parallel (main selari)
5. Main
Associative (main asosiatif)
6. Main
Cooperative (main kooperatif)
b) Terangkan 3 jenis permainan yang boleh
meransang pembelajaran dalam kalangan kanak-kanak.
1. Main
Berfungsi
Main
berfungsi melibatkan aktiviti bermain yang berupa gerak balas aktiviti otot.
Kanak-kanak bermain alat seperti bola, kotak, kayu atau apa-apa sahaja alat
sebagai alat sendiri. Kanak-kanak membaling, melontar, menjatuhkan, mengetuk
dan sebagainya. Main berfungsi mempunyai ciri-ciri pengulangan, manipulasi dan
peniruan.
2. Main
Konstruktif
Main konstruktif melibatkan bermain untuk
membina pengetahuan dan mengenali dunia. Kanak-kanak menggunakan pelbagai bahan
untuk menghasilkan ciptaan mengikut daya kreaiviti. Contohnya, kanak-kanak
membina menara atau rumah daripada bongkah, kereta daripada kotak, istana
daripada pasir dan benda kreatif lain.
3. Main Simbolik
Main simbolik memberikan peluang kepada kanak-kanak mempamerkan
kreativiti, kebolehan fizikal dan kesedaran sosial. Kanak-kanak menggunakan
imaginasi dan main peranan dalam jenis permainan ini. Kanak-kanak menggunakan
objek lain sebagai mewakili objek sebenar. Contohnya, kotak dilambangkan
sebagai kereta, daun dilambangkan sebagai pinggan, tempurung sebagai periuk dan
sebagainya. Main simbolik ini termasuk sosiodrama yang melibatkan
situasi-situasi tertentu seperti peranan orang dewasa dan persekitaran yang pernah
dilalui atau diperhati oleh kanak-kanak.
4. Main Berperaturan
Main berperaturan merupakan permainan formal yang melibatkan
peraturan yang ditetapkan. Tingkah laku semasa bermain adalah mengikut batas
dan peraturan permainan tersebut. Sekiranya belum ada peraturan, kanak-kanak
membina peraturan permainan sendiri secara bersama. Permainan berperaturan ini
dapat membantu perkembangan kanak-kanak dari segi kognitif, penyelesaian
masalah, mencari alternative, membuat andaian dan merancang strategi di samping
kemahiran sosial dan kawalan emosi. Contoh permainan berperaturan ialah, dam
ular, domino, sahibba dan monopoli.
3. a) Berikan 3 faktor model pembelajaran Dunn
(1978) dan berikan contoh setiap satunya.
1. Rangsangan Persekitaran
Rangsangan persekitaran merujuk kepada elemen-elemen cahaya,
bunyi, suhu dan reka bentuk. Kajian Dunn dan Dunn (1978) mendapati terdapat
individu memerlukan persekitaran cahaya terang semasa belajar. Individu juga memerlukan
bunyi seperti muzik di persekitaran mereka semasa belajar. Oleh itu, mereka
akan memasang radio atau televisyen sewaktu belajar (terutamanya ketika larut
malam) kerana bunyi dari radio atau televisyen akan dapat mengatasi suasana
yang sunyi itu dan dapat memberi lebih kosentrasi terhadap pelajaran mereka.
Beliau juga mendapati individu mempunyai tindak balas yang berbeza terhadap
suhu persekitaran . Proses pembelajaran adalah lebih berkesan sekiranya
dilaksanakan dalam suasana nyaman dan berhawa dingin. Suhu yang panas akan
menyebabkan fikiran dan emosi seseorang terganggu dan cepat berasa mengantuk
dan akan menyebabkan produktiviti seseorang. Pelajar yang gemar belajar dalam
keadaan formal memerlukan satu tempat yang khas untuk aktiviti pembelajaran
mereka seperti sebuah meja dan kerusi.
2. Rangsangan Emosional
Rangsangan emosional terdiri daripada
elemen-elemen seperti motivasi, kecekalan, tanggungjawab dan struktur. Motivasi
merupakan daya penggerak utama yang menjamin kejayaan seseorang dengan
kecenderungan menyeluruh untuk bertindak pada masa tertentu Kecekalan penumpuan
yang tinggi bagi seseorang individu dapat membantu pelajar belajar dalam tempoh
masa yang panjang. Tahap kecekalan yang berbeza antara individu menyebabkan
mereka memerlukan waktu dan tempoh masa rehat yang berbeza. Pelajar yang mempunyai
sikap bertanggungjawab terhadap pelajarannya akan sentiasa melaksanakan
tugasannya dengan inisiatif sendiri. Arahan yang jelas dan berstruktur
mendorong pelajar untuk belajar dengan lebih berkesan, namun begitu terdapat
juga pelajar yang suka belajar dengan gaya bebas.
3. Rangsangan Sosiologi
Rangsangan sosiologi terdiri daripada
elemen-elemen seperti diri sendiri, berpasangan, berkelompok atau dengan rakan
sebaya atau orang dewasa. Dunn dan Dunn (1978) menjelaskan proses pengajaran
dan pembelajaran dilaksanakan secara terus oleh guru kepada pelajar.Terdapat
individu yang lebih suka belajar bersendirian dan tidak mahu gangguan sewaktu
mereka belajar. Individu yang belajar secara berpasangan adalah individu yang
lebih suka belajar dengan kehadiran individu rapat bersamanya. Pembelajaran
dalam bentuk kumpulan yang pada kebiasaannya melibatkan lebih daripada dua
orang rakan sebaya yang banyak melibatkan perbincangan, sumbangsaran dan
perkongsian idea-idea tentang cara pembelajaran yang berkesan. Orang dewasa
menjadi tempat untuk mereka menyoal atau mengemukakan soalan apabila menghadapi
sesuatu masalah pembelajaran. Bagi pelajar yang kurang selesa belajar dengan
pelajar yang sebaya dengannya, mereka lebih selesa belajar bersama guru atau
orang dewasa.
4. Rangsangan Fizikal
Rangsangan fizikal terdiri daripada
elemen-elemen seperti persepsi, makanan, minuman, waktu belajar dan pergerakan.
Model Dunn dan Dunn mendedahkan keperluan variasi cara belajar. Model beliau
menekankan pembelajaran menggunakan kaedah untuk mengingat informasi iaitu
secara visual, auditif, taktual dan kinestetik.Terdapat individu belajar dengan
lebih berkesan sekiranya mereka makan dan minum semasa belajar. Selain itu,
tekanan ketika belajar dapat dikurangkan melalui makan dan minum.
b) Jelaskan 2 implikasi perbezaan individu
terhadap pengajaran dan pembelajaran.
Setelah mempelajari topik perbezaan individu ini, guru seharusnya mengetahui secara mendalam tentang teori ini dan dengan itu, guru akan dapat merancangkan satu sistem pengurusan bilik darjah yang efektif. Untuk menangani masalah perbezaan murid-murid, guru perlu menjalankan kaedah kumpulan atau pembelajaran koperatif dan kolaboratif untuk mengurangkan kesan murid-murid yang berbeza. Selain itu, guru perlu mengumpulkan murid-murid yang mempunyai kebolehan yang sama dalam kumpulan yang sama supaya proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih berkesan. Untuk murid yang sangat lemah pula, guru perlu menggunakan pendekatan pengajaran individu supaya dapat mengatasi sebarang masalah pembelajaran yang dihadapi.
Di samping itu, guru boleh mengembangkan urutan arahan yang
mengambil kira urutan sebagai sebahagian proses arahan. Ini ialah pendekatan
yang pernah digunakan oleh Bernice McCarthy, pemaju sistem 4Mat. Guru juga
boleh menggunakan pendekatan menyediakan kumpulan, sama ada antara kelas atau
dalam lingkungan kelas sendiri supaya dapat mengurangkan variabiliti berhubung
dengan latar belakang, pencapaian, kebolehan atau beberapa ciri lain. Contoh
pendekatan arahan ialah kumpulan bilik darjah, pembelajaran koperatif dan
arahan yang memberikan ciri khusus kepada sesuatu. Akhir sekali, guru boleh
mengubahsuai keadaan dalam lingkungan arahan berlaku. Ini ialah pendekatan yang
digunakan dalam pembelajaran masteri.
4. a) Teori kognitif menyatakan bahawa guru memainkan peranan penting
dalam memotivasikan pelajar dalam persekitaran pembelajaran. Nyatakan 3 peranan
guru untuk meningkatkan motivasi pelajar.
1. Guru perlu membantu pelajar memastikan mereka percaya
bahawa mereka adalah kompeten. Kegagalan sekali-sekala disebabkan nasib atau
usaha yang tidak mencukupi dan perkara ini tidak akan wujud pada masa hadapan.
2. Galakkan mereka untuk berusaha dan jika berjaya, mereka
akan melipatgandakan usaha mereka.
3. Pastikan pelajar berusaha dan beranggapan bahawa mereka
boleh berjaya.
4. Guru membantu pelajar memahami bahawa tingkah laku mereka
akan membawa mereka kepada tahap kejayaan atau kegagalan.
5. Meransang konsep kendiri pelajar dan sentiasa berfokus
kepada usaha sebagai faktor ke arah kejayaan.
b) Berikan 2 program motivasi yang sesuai untuk
dilaksanakan di sekolah.
1. Motivasi Intrinsik
1. Motivasi Intrinsik
Motivasi intrinsik ialah dorongan dan minat
yang terdapat pada diri seseorang pelajar untuk melakukan sesuatu tanpa
mengambil kira ganjarannya. Dengan itu, teknik motivasi intrinsik berkait rapat
dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam
pembelajaran.
2. Motivasi
Ekstrinsik
Motivasi ini direka cipta oleh faktor luaran
seperti ganjaran dan dendaan. Punca motivasi wujud daripada persekitaran
(Woolfolk, 2006). Seseorang mungkin tidak menggemari aktiviti itu, tetapi lebih
menggemari tentang keuntungan yang diperolehi daripadanya. Ganjaran nyata
seperti pujian, hadiah, wang, sijil, markah dan gred akan diberikan kepada
mereka yang berjaya mencapai prestasi baik atau melakukan sesuatu tugasan yang
diamanahkan.
BAHAGIAN C
----------------------------------------------------------
1. Topik pembelajaran hari ini ialah graviti. Cikgu Aini telah menyediakan persekitaran pembelajaran inkuiri penemuan dengan pelbagai bahan bantu belajar dan artikel Newton. Dalam situasi di atas, sebahagian guru akan merasakan bahawa pembelajaran secara konstruktivisme akan mengurangkan terus peranan mereka sebagai penyampai ilmu. Bincangkan.
----------------------------------------------------------
1. Topik pembelajaran hari ini ialah graviti. Cikgu Aini telah menyediakan persekitaran pembelajaran inkuiri penemuan dengan pelbagai bahan bantu belajar dan artikel Newton. Dalam situasi di atas, sebahagian guru akan merasakan bahawa pembelajaran secara konstruktivisme akan mengurangkan terus peranan mereka sebagai penyampai ilmu. Bincangkan.
Konstruktivisme
bermaksud pembinaan pengetahuan. Individu sentiasa membina pengetahuan sendiri
berasaskan premis pengetahuan sedia ada kepada pengetahuan/pengalaman baru.
- Pelajar
sebagai pembina pengetahuan dan bukannya penerima pengetahuan
- Pelajar
membina pengetahuan tentang topik yang dipelajari dengan cara mengaitkannya
dengan pengetahuan atau pengalaman sedia ada masing-masing.
- Mempunyai
asas teori kognitif dengan penekanan diberi kepada bagaimana struktur kognitif
membina dan mengorganisasi pengetahuan
Jean Piaget –
Teori Konstruktivisme Psikologi/Individu/Kognitif
- keupayaan
mengurus maklumat dan pengetahuan berlaku secara berperingkat
Asimilasi
Akomodasi
2. Cikgu Ahmad sedang mengajar karangan tentang kemalangan jalan raya. Beliau telah membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk mencari isi-isi penting. Setiap kumpulan diminta membentangkan isi-isi penting kepada semua pelajar untuk dibincangkan. Bincangkan kekuatan model pembelajaran yang digunakan dalam proses P&P dalam petikan di atas serta apakah prinsip yang boleh diikuti untuk membantu guru menjayakan model pengajaran tersebut? Berikan pendapat anda.
2. Cikgu Ahmad sedang mengajar karangan tentang kemalangan jalan raya. Beliau telah membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan untuk mencari isi-isi penting. Setiap kumpulan diminta membentangkan isi-isi penting kepada semua pelajar untuk dibincangkan. Bincangkan kekuatan model pembelajaran yang digunakan dalam proses P&P dalam petikan di atas serta apakah prinsip yang boleh diikuti untuk membantu guru menjayakan model pengajaran tersebut? Berikan pendapat anda.
Model
Pembelajaran Kooperatif (Slavin, 2005)
- Arends (2001) pencapaian
akademik, penerimaan kepelbagaian, kemahiran sosial
- dicirikan dengan tugasan
koperatif, matlamat dan struktur ganjaran.
- pembelajaran aktif yang
berupaya mengubah situasi pembelajaran yang pasif kepada dinamis serta berpusatkan
pelajar
- pelajar-pelajar dikehendaki bekerjasama untuk
menyelesaikan tugasan bersama demi mencapai matlamat yang sama
- saling membantu- pelajar
lemah dibantu oleh pelajar pandai, pelajar pandai akan menjadi tutor yang
menggalakkan mereka untuk berfikir dengan lebih dalam tentang topik tersebut
Prinsip-prinsip
1. Kebergantungan positif
- kejayaan individu dikaitkan
dengan kejayaan ahli lain.
- semua ahli dalam kumpulan
bekerjasama dan saling bergantung untuk mendapatkan markah/gred yang sama
- sistem ganjaran ikut
kumpulan, gred pasukan adalah purata gred individu dalam kumpulan tersebut
2. Akauntabiliti
- akauntabiliti terhadap
sistem ganjaran- jika seseorang individu mengambil ujian secara individu maka
gred secara pasukan diberikan, semua ahli akan merasa akan akauntabilitinya
terhadap ganjaran tersebut
- akauntabiliti terhadap
tugasan-setiap individu dalam kunpulan ada bahagian tugasan masing-masing
- setiap pelajar
bertanggungjawab terhadap bahagian tugasan yang diberikan dari segi
pembelajaran, persembahan atau hasil tugasan
- semua ahli dimaklumkan
tentang tugasan masing-masing
3. Penglibatan seimbang
- konsep asas dalam
pembelajaran koperatif
- penglibatan semua pelajar
adalah bahagian terpenting
- pengagihan masa dan tugasan
4. Interaksi bersemuka
- interaksi serentak adalah
prinsip terpenting dalam pembelajaran koperatif
- penglibatan aktif diperlukan
- semua pelajar berpeluang
berbincang
Strategi: Berpusatkan murid
Teknik: Perbincangan,
Sumbangsaran
3. Teori pembelajaran Behaviorisme Skinner menggunakan tikus. Thorndike menggunakan kucing sebagai ujikaji. Keduanya ada persamaan. Bincangkan persamaan prisip-prinsip pembelajaran yang diutarakan oleh kedua tokoh ini dan huraikan bagaimana prinsip-prinsip pembelajaran Behaviorisme dapat diaplikasikan dalam bilik darjah.
3. Teori pembelajaran Behaviorisme Skinner menggunakan tikus. Thorndike menggunakan kucing sebagai ujikaji. Keduanya ada persamaan. Bincangkan persamaan prisip-prinsip pembelajaran yang diutarakan oleh kedua tokoh ini dan huraikan bagaimana prinsip-prinsip pembelajaran Behaviorisme dapat diaplikasikan dalam bilik darjah.
Comments
Post a Comment