Soalan (Nota) PJM 3101
Soalan Tips PJ 2013
1. Kemukakan bagaimanakah
kemahiran pergerakan asas dapat memupuk nilai-nilai kerjasama sosialisasi dalam
kalangan murid-murid sekolah rendah.
Aktiviti kemahiran
pergerakan asas dapat memupuk nilai-nilai kerjasana sosialisasi dalam kalangan
murid-murid di sekolah rendah seperti yang dinyatakan dalam kepentingan
pembangunan afektif-sosial kanak-kanak. Kerjasama sosialisasi dapat dipupuk
melalui pembinaan kumpulan-kumpulan pelaksana secara berpasangan ataupun
kumpulan kecil. Interaksi yang berlaku antara murid dengan murid akan
mematangkan lagi kemahiran sosialisasi iaitu berinteraksi, bercakap dan
berhubung dengan murid-murid lain. Interaksi ini akan memupuk semangat
kesukanan, mematuhi peraturan dan menggalakkan keadilan antara sesama. Selain
itu interaksi murid dengan guru pula akan menggalakkan perasaan ingin tahu,
menghormati guru dan memupuk disiplin yang tinggi. Hal ini akan menjadi asas
kepada pembelajaran hidup bersama dengan orang lain dalam sesuatu situasi
sosial.
2. Jelaskan dengan contoh,
bagaimana anda mengajar dengan
menggunakan tubuh badan sebagai alat dalam melakukan pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor supaya dapat merealisasikan konsep:
i) Pergerakan
ii) Kesedaran tubuh badan
iii) Kesedaran ruang
iv) Kualiti pergerakan
3. Kemahiran manipulatif adalah
penting bagi murid-murid sekolah rendah kerana ia membolehkan mereka untuk
memperlaku, mengawal dan mengendalikan objek-objek yang bebeza dari segi saiz,
bentuk dan komposisi.
a) Senaraikan kemahiran-kemahiran
asas yang dapat dibina dengan objek gelung rotan.
1. menggolek gelung
di atas lantai dengan kedua belah tangan ke arah kiri dan kanan
2. menggolek gelung
di atas lantai di sekeliling badan
3. menggolek gelung
di atas lantai ke pelbagai arah dalam ruang am
4. menggolek gelung
di atas lantai ke arah sasaran seperti tanda di dinding atau antara 2 skitel
5. menggolek gelung
di atas permukaan curam
b ) Terangkan aktiviti lokomotor
dan bukan lokomotor dengan menggunakan gelung rotan.
Lokomotor
Murid boleh melakukan
aktiviti berjalan sambil memusingkan gelung rotan dengan tangan. Langkah
pertama yang perlu dibuat ialah berdiri statik dan depakan kedua belah tangan.
Ambil gelung rotan dan masukkan ke mana-mana tangan, kiri atau kanan mengikut
kesesuaian. Pusingkan gelung rotan dengan menggunakan tangan mengikut arah dan
lawan jam. Seterusnya, berjalan secara perlahan-lahan dengan tangan masih
didepakan sambil salah satu tangan memusingkan gelung rotan. Apabila sampai ke
satu stesen, berhenti dan letakkan gelung secara teratur.
Bukan Lokomotor
Murid-murid boleh
melakukan aktiviti twist dengan gelung rotan.
Gerakkan pinggang ke kiri dan ke kanan dan berdiri secara statik. Cara-cara
ialah gelung rotan dimasukan dan diletakkan pada aras pinggang dan kanak-kanak
mula melakukan twist dengan gelung rotan. Aktiviti ini boleh dilakukan mengikut
arah dan lawan jam. Fungsi gelung rotan itu adalah untuk menahan ketahanan
badan untuk mengawal keseimbangan gelung rotan daripada terjatuh. Guru juga
boleh mengadakan satu pertandingan melakukan twist dikalangan kanak-kanak.
Faedah dari aktiviti ini adalah kanak-kanak dapat menguatkan otot-otot
pinggang.
3. Pembelajaran kontekstual
merupakan kaedah pembelajaran yang menggabungkan isi kandungan dengan
pengalaman harian individu serta menyediakan pembelajaran kondusif.
a) Gambarkan ciri-ciri
pembelajaran kontekstual dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani.
Pembelajaran hanya
berlaku apabila murid dapat memproses maklumat atau pengetahuan baru dengan
cara yang bermakna dalam rangka minda mereka. Ciri-ciri pembelajaran
kontekstual adalah:
i) menghubungkait
(relating)
ii) mengalami
(experiencing)
iii) mengaplikasi
(applying)
iv) bekerjasama
(cooperating)
v) memindahkan (
transferring)
b) Kaedah kuliah dan kaedah
demonstrasi merupakan dua kaedah biasa yang digunakan dalam konsep pengajaran
dan pembelajaran pergerakan asas. Berikan sebab anda untuk membuktikan fakta
ini.
Kaedah Kuliah
Kaedah yang luas
digunakan di kelas-kelas teori dan praktikal. Ia lazim digunakan di dalam kelas
yang memerlukan kedua-dua bahagian teori dan praktikal. Penilaian dan maklum
balas tidak boleh diberikan semasa kuliah. Dengan itu, kuliah perlu digunakan untuk
memberi motivasi kepada murid-murid atau memberi taklimat berkenaan dengan
matlamat guru. Walaubagaimanapun, kuliah boleh memberi manfaat jika dirancang
dengan rapi dan disampaikan dengan penuh semangat serta lebih berkesan jika
digabungkan dengan teknik lain.
Kaedah Demonstrasi
Kaedah utama yang
digunakan oleh guru dalam pengajaran Pendidikan Jasmani. Demonstrasi boleh
digunakan oleh guru, murid atau kumpulan murid. Kaedah ini melibatkan
demonstrasi lisan dan penglihatan, dengan itu ia menambahkan lagi nilai kaedah
ini, biasanya demonstrasi digunakan untuk menggambarkan penerangan lisan.
4. Model Bunker & Thorpe
5. Pengurusan dan pengelolaan
permainan kanak-kanak adalah penting dalam menjayakan proses pengajaran dan
pembelajaran. Ini terbahagi kepada tiga peringkat iaitu sebelum, semasa dan
selepas. Berdasarkan pengalaman anda, kemukakan tatacara sebelum pengelolaan
permainan kanak-kanak dilaksanakan.
Sebelum Permainan
1. mengenalpasti
waktu yang sesuai untuk melaksanakan permainan.
2. merancang gerak
kerja atau aktiviti permainan yang menarik.
3. menentukan tempat
atau kawasan (kawasan permainan yang lapang, bersih dan selamat).
4. memastikan
peralatan cukup dan sesuai serta menarik perhatian.
5. menyediakan borang-borang
catatan.
6. menyampaikan
maklumat kepada murid mengenai peraturan dan syarat-syarat permainan.
6. Anda telah mengajar dan
mengelolakan permainan kanak-kanak dengan baik tetapi murid masih tidak faham
sepenuhnya. Berikan sebab dan cara mengatasi masalah ini.
Faktor pertama murid
tidak memahami pengajaran permainan kanak-kanak ialah penggunaan alatan yang kurang sesuai dengan
jenis permainan yang dimainkan. Guru mungkin ingin mengajar permainan bagi
kategori sasaran tetapi alatan yang digunakan adalah lebih kepada permainan
jenis pukulan dan pemadang. Jadi, kekeliruan telah timbul dalam pelaksanaan
permainan ini. Guru boleh mengatasi masalah ini dengan cara memahami dengan
sepenuhnya konsep setiap jenis permainan kanak-kanak sebelum mengajar dan
mengelolakan permainan tersebut. Dalam hal ini, guru perlu mengajar dan
mengelolakan semula permainan tersebut dengan betul supaya murid-murid tidak
keliru dengan jenis permainan dan alatan mana yang seharusnya digunakan.
Faktor kedua ialah
kesesuaian dan keselesaan tempat ataupun kawasan pelaksanaan aktiviti permainan
tersebut. Tempat pelaksanaan aktiviti mungkin tidak sesuai dan tidak selesa
membuatkan murid-murid tidak dapat menumpukan perhatian dengan baik. Oleh itu,
sebelum melaksanakan aktiviti, guru perlu memilih kawasan yang benar-benar
sesuai untuk pelaksanaan permainan kanak-kanak. Kawasan pelaksaan aktiviti
mestilah lapang, selamat dan keluasannya sesuai dengan bilangan kanak-kanak.
Faktor seterusnya
ialah kawalan kelas yang kurang baik. Kanak-kanak suka bermain, berlari dan
bergurau dengan kawan-kawan mereka. Keadaan ini akan membuatkan suasana menjadi
bising dan tidak terkawal. Murid-murid lain yang ingin belajar tidak dapat
menumpukan perhatian kerana diganggu oleh kanak-kanak yang lain. Oleh itu, guru
perlu memastikan kawalan kelas baik serta berusaha untuk mendisiplinkan
murid-murid. Galakkan mereka berbaris, bersopan dan menghormati guru yang
mengajar di hadapan.
Murid masih tidak
memahami dengan sepenuhnya tentang permainan kanak-kanak kerana terdapat sedikit
prosedur pengelolaan yang tidak dijalankan dengan baik. Murid juga tidak faham
kerana tentang penerangan konsep permainan susah difahami oleh kanak-kanak
serta penerangan tersebut belum sesuai dengan tahap perkembangan kognitif
mereka.
7. Berdasarkan model Bunker &
Thorpe, penilaian merupakan aspek yang penting dalam Pendidikan Jasmani.
a) Kemukakan kriteria yang perlu
diambilkira semasa penilaian permainan kanak-kanak.
8. Kemahiran manipulasi alatan
merupakan asas kepada pembinaan kemahiran-kemahiran permainan kanak-kanak.
Bezakan dengan contoh penilaian bagi kemahiran melambung, menyepak dan
menggelecek.
Esei
1. Cikgu Amir mendapati
kekurangan alatan menyebabkan peluang murid-murid bermain amat terhad. Beliau
bercadang untuk membuat satu permainan yang membolehkan semua murid berpeluang
bermain dengan seronok. Berdasarkan model Bunker & Thorpe, cipta satu kategori
permainan kanak-kanak yang lengkap sesuai untuk mengatasi masalah tersebut.
2. Ketika seorang guru
mengendalikan pengajaran dan pembelajaran dalam Pendidikan Jasmani, salah
seorang murid telah jatuh dan mengalami kecederaan. Hubungkaitkan kejadian
tersebut dengan aspek pengelolaan.
Pengurusan dan pengelolaan
permainan kanak-kanak dirancang berdasarkan tiga peringkat iaitu sebelum
permainan, semasa permainan dan selepas permainan. Pengelolaan permainan
kanak-kanak perlu dirancang dengan rapi sebelum permainan itu dilaksanakan
terutamanya pengurusan dan kawalan kelas. Dalam kes ini, salah seorang murid
telah jatuh dan mengalami kecederaan apabila guru mengendalikan pengajaran dan
pembelajaran.
- mengenalpasti waktu
yang sesuai untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
- menentukan tempat
atau kawasan permainan yang bersih, lapang dan selamat.
- pastikan kawasan
bebas daripada bahan-bahan tajam, berduri, berlubang, objek-objek besar,
berbonggol dan sebagainya yang boleh menyebabkan kemalangan.
- menyampaikan
maklumat kepada murid mengenai peraturan dan syarat-syarat permainan.
- melaksanakan
aktiviti memanaskan badan dan regangan sebelum mengelolakan permainan
3. Bagaimana
konsep pembelajaran 5E dapat mencapai objektif pembelajaran dengan berkesan.
Konstruktivisme
adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara
aktif dan menyesuaikan maklumat yang diterima dengan pengetahuan atau
pengalaman sedia ada untuk membina pengetahuan baru.
Engage - meransang
rasa ingin tahu
-
tajuk/konsep/tugasan
- menarik minat murid
- menjana rasa ingin
tahu dengan lebih mendalam
- mengajukan soalan
Explore – memenuhi
rasa ingin tahu
- menggunakan
soalan-soalan untuk mencari dan menyiasat
- membuat ujikaji
- menggalakkan
murid-murid bekerjasama
- menggunakan
soalan-soalan provokasi
Explain – menerangkan
konsep dan maksud istilah/perkataan
- menjelaskan konsep
- penjelasan daripada
orang lain
- meminta justifikasi
dan penjelasan
Elaborate – meluaskan
konsep kepada bidang-bidang lain
- hubungkait
konsep/tajuk dengan bidang lain
- membuat hubungkait
konsep/tajuk dengan situasi kehidupan sebenar
Evaluate – menilai
pemahaman murid
- menunjukkan
pemahaman atau pengetahuan tentang konsep/kemahiran
- menilai pengetahuan
dan kemahiran murid
- memberi
soalan-soalan terbuka
* ada soalan yang
tiada jawapan, jadi pandai-pandailah cari noh…;)
Comments
Post a Comment