CARA GURU MEMUPUK SEMANGAT PATRIOTISME DALAM
KALANGAN MURID
Patriotisme
sering dikaitkan dengan kesetiaan dan kecintaan terhadap negara sendiri.
Seseorang itu dianggap berjiwa patriot apabila kepercayaan, amalan dan
tindakannya menepati ciri-ciri patriotisme yang berteraskan kecintaan dan
kesetiaan kepada negara (Nik Anuar Nik
Mahmud: 2002). Namun, mutakhir ini, semangat patriotisme kelihatan agak
longgar di kalangan masyarakat khususnya di kalangan pelajar. Semangat yang
longgar ini ditandai dengan kurangnya penglibatan pelajar dalam pasukan
beruniform, sambutan bulan kemerdekaan yang agak hambar, penglibatan dalam
jenayah dan isu-isu yang menyentuh kedaulatan negara dianggap terpencil dan
remeh seperti isu Pulau Batu Putih dan penambakan laut oleh negara jiran (Affifuddin Omar: 2002). Situasi
ini menunjukkan bahawa para pelajar tidak memahami nilai-nilai patriotisme dan
menghayatinya.
Menurut Wong (2005), isu kelunturan semangat patriotisme dalam kalangan
generasi muda pada hari ini adalah kurangnya kesedaran mengenai cabaran-cabaran
yang perlu dihadapi bagi menjalankan tanggungjawab sebagai seorang warganegara.
Mereka tidak lagi tahu tentang pahit jerih yang diharungi oleh generasi
terdahulu dalam memastikan kesenangan ini dapat dinikmati oleh anak cucu
mereka. Perkara ini telah menimbulkan ‘budaya selesa’ (complacent culture) dalam kalangan remaja terutamanya mereka yang
lahir selepas kemerdekaan. Hal ini juga disebabkan oleh perubahan tingkah laku
pelajar yang terdedah kepada pelbagai maklumat di internet yang mengalih
tumpuan dan minat mereka terhadap pembelajaran dan penghayatan nilai-nilai
patriotisme ini. Justeru itu, perkara ini mesti dikawal dan dicegah sebelum
berlaku dengan lebih parah lagi dan institusi sekolah merupakan tempat yang
paling sesuai untuk menyemai kembali perasaan cintakan negara ini.
Guru-guru di sekolah rendah dan menengah
boleh mengambil pelbagai inisiatif untuk memupuk semangat patriotik dalam
kalangan pelajar. Inisiatif ini bukan sahaja boleh dilaksanakan di dalam bilik
darjah tetapi juga di luar bilik darjah. Cara pertama yang boleh digunakan
ialah mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat bersejarah di dalam
negara. Lawatan ini akan mendedahkan murid kepada sesuatu peristiwa sejarah
yang berlaku di tempat tersebut serta melihat sendiri tinggalan bersejarah yang
pernah digunakan sewaktu peristiwa tersebut. Guru boleh merancang satu lawatan
yang menyeronokkan tetapi berfaedah ke tempat-tempat tertentu. Sebagai contoh,
guru boleh membawa murid melawat ke Muzium Negara bagi melihat sendiri
alat-alat, manuskrip, gambar dan sebagainya yang pernah digunakan semasa hari
kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957. Selain itu, lawatan juga boleh diadakan
semasa sambutan ulang tahun hari kemerdekaan negara di Dataran Merdeka. Dengan
cara ini maka pelajar akan dapat melihat dan merasai suasana hari kemerdekaan
itu disambut walaupun tidak sama dengan dengan sambutan sebenar.
Selain itu, guru juga boleh merancang aktiviti-aktiviti yang berkitan dengan patriotisme di sekolah masing-masing sempena sambutan hari kemerdekaan, Hari Malaysia, Hari Pahlawan dan sebagainya. Aktiviti-aktiviti luar bilik darjah seperti pameran sejarah, pertandingan melukis bendera dan jata negara serta nyayian lagu-lagu patriotik akan membantu para pelajar untuk menghayati nilai-nilai patriotisme melalui amalan nyata mereka. Contohnya, semasa sambutan Hari Pahlawan peringkat sekolah, guru boleh menganjurkan pertandingan sajak berkenaan dengan perjuangan tokoh-tokoh negara yang berjasa dalam mempertahankan negara daripada ancaman luar. Pelajar yang menyertainya sudah pasti akan menghayati setiap bait sajak yang mereka cipta bagi menggambarkan perasaan mereka terhdap peristiwa tersebut. Hal ini secara tidak langsung akan memupuk semangat cintakan negara dalam diri pelajar tersebut.
Sementara itu, cadangan aktiviti lain
yang boleh dilakukan oleh guru ialah menjemput tokoh-tokoh sejarah untuk
menyampaikan ceramah ataupun bengkel patriotisme di sekolah masing-masing.
Guru-guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah merupakan individu yang paling
dekat dan sesuai untuk melaksanakan bengkel patriotisme kerana mereka telah
mempelajari sejarah dan dianggap mempunyai kefahaman patriotisme yang lebih
tinggi. Guru juga boleh menggalakkan pelajar untuk menyertai kem patriotik yang
dianjurkan oleh organisasi-organisasi tertentu seperti Kem Rakan Remaja Patriotik
yang dianjurkan oleh Persatuan Sejarah Malaysia. Kem ini dijalankan secara
bersiri di seluruh negara sebagai salah satu usaha untuk menyemai kembali
semangat patriotisme yang kian pudar dalam kalangan pelajar. Kem patriotik
seperti ini amat sesuai untuk disertai kerana pelajar yang menyertainya bukan
sahaja memupuk semangat patriotik dalam diri mereka tetapi juga menambahkan
ilmu pengetahuan di samping mendapatkan pengalaman.
Akhir sekali, guru boleh memberikan
tugasan projek atau kerja lapangan kepada para pelajar terutamanya pelajar
Tingkatan 5 dan 6. Projek ini boleh diberikan berdasarkan kepada soalan-soalan
sejarah yang sesuai dan relevan dengan tahap keupayaan pelajar tersebut..
Antara tugasan projek yang boleh dilaksanakan ialah membuat temubual mengenai
sesuatu peristiwa bersejarah yang berlaku bagi menghasilkan sejarah lisan.
Pelajar boleh membuat temubual dengan tokoh-tokoh yang dipercayai terlibat
dalam kejadian sejarah bagi mendapatkan rekod tentang peristiwa tersebut.
Tugasan luar bilik darjah seperti ini akan mendorong pelajar untuk membaca,
membuat rujukan dan menemubual tokoh untuk mengetahui peristiwa bersejarah
tersebut. Hal ini secara tidak langsung akan menimbulkan minat pelajar terhadap
sejarah dan seterusnya menyedari perkaitan sejarah dengan kepentingan pemupukan
semngat patriotisme dalam diri mereka. Namun begitu, guru yang terlibat
hendaklah menerangkan prosedur-prosedur yang betul semasa membuat temubual
supaya hasil daripada tugasan tersebut benar-benar berkualiti.
Comments
Post a Comment