Sejarah Perkembangan Pendidikan di Malaysia
1.0 Pendahuluan
Sistem
pendidikan melalui sistem persekolahan merupakan elemen penting dalam
membangunkan sesebuah negara dalam bidang ekonomi, politik dan sosial.Sistem
pendidikan bukan sahaja berperanan untuk memberikan pendidikan kepada
masyarakat semata-mata, bahkan menjadi wadah perjuangan untuk menyampaikan
nilai-nilai murni dalam mencapai perpaduan kaum khususnya di negara kita,
Malaysia.Sebagai sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, pelaksanaan
sistem pendidikan haruslah bersesuaian mengikut keperluan semasa masyarakat
Malaysia.
Sistem
pendidikan yang terbaik adalah sistem persekolahan yang meliputi seluruh
kehidupan masyarakat Malaysia, di mana tidak terhenti apabila seseorang
individu itu tamat pengajian di institusi-institusi pengajian tinggi.Pendidikan
di Malaysia adalah sepanjang hayat dan perlu untuk meneruskan sumbangan dalam
memartabatkan bangsa dan negara.Menurut Jean Jacues Rousseau, pendidikan adalah
satu proses berterusan sejak dari peringkat kanak-kanak lagi.Dalam proses ini,
segala kebolehan semulajadi lahir dengan sendirinya mengikut kehendak dan peraturan
semulajadi (Mook Soon Sang, 2000). Masyarakat dan pendidikan haruslah bergerak
seiring kerana pendidikanlah yang membentuk acuan seseorang individu tersebut.
Oleh
yang demikian, penulisan ini akan membincangkan berkenaan sistem pendidikan di
Malaysia yang telah mengalami perubahan dari zaman sebelum merdeka sehingga ke
hari ini.Hal ini demikian kerana sistem dan dasar pendidikan di Malaysia sering
mengalami perubahan terutamanya laporan-laporan pendidikan yang telah
dikeluarkan.Selain itu, penulisan ini juga akan melakukan satu analisis
terhadap sistem pendidikan tersebut serta membincangkan isu pelaksanaanya.
2.0
Latar Belakang Pendidikan di Malaysia.
Pengertian
bagi pendidikan adalah sangat luas dan tiada satu penyataan maksud yang konkrit
bagi pendidikan. R. S. Peters menjelaskan bahawa pendidikan merujuk kepada
bukan proses khusus, sebaliknya ia merangkumi kriteria salah satu daripada
kelompok proses, mesti menyesuaikan pengertian yang luas dan berbeza-beza.1
UNESCO pula berpendapat bahawa matlamat pendidikan adalah “untuk memberi
khidmat perubahan dan transformasi sosial yang lebih luas.” Pendidikan
digunakan dengan tujuan pembentukan dasar awam dengan hasrat untuk mencapai
objektif sosial, politik dan ekonomi.
Sebelum kedatangan British ke Tanah
Melayu, sistem pendidikan masyarakat Melayu pada ketika itu adalah berlandaskan
kepada pendidikan tidak formal dan pendidikan yang bersifat formal.Pendidikan
tidak formal yang dimaksudkan ialah pendidikan yang berkisar kepada
pembelajaran secara turun temurun yang diwariskan kepada generasi
seterusnya.Hala tuju pendidikan ini adalah berdasarkan proses pembelajaran yang
melahirkan insan yang berkemahiran dan berkebolehan dalam aspek teknik dan
praktikal.Guru utama dalam pembelajaran ini adalah ibu bapa, ahli keluarga dan
masyarakat sekeliling.Kanak-kanak pada zaman ini hanya mempelajari asas-asas
kemahiran hidup seperti bercucuk tanam, bertukang dan sebagainya untuk meneruskan kelangsungan
hidup.
Falsafah pendidikan yang ditekankan
lebih cenderung untuk melahirkan generasi yang mempunyai kemahiran asas dalam
hidup, mempunyai adab dan sopan, menghormati orang lain dan mempunyai kemahiran
tinggi dalam semua bidang yang dipelajari (Hassan Langgulung, 1995).Selepas
kedatangan agama Islam, sistem pendidikan berkembang sedikit dengan
pembelajaran agama Islam dan bersifat formal.Maka, wujudlah institusi pondok
dan madrasah untuk mempelajari bidang ilmu yang lebih luas.Menurut Wilkinson,
murid di pondok mula belajar perkataan-perkataan Arab dan selepas menguasainya,
mereka akan terus mempelajari dengan cara menghafal huruf abjad Arab supaya
menjadi panduan membaca doa dan teks Arab (dalam Mook Soon Sang, 2000:1-2).
Selain itu, mereka juga menjadikan
masjid sebagai tempat untuk menuntut ilmu dan menghafal al-Quran, menghafal doa
dan mempelajari ilmu agama.Guru utama adalah para imam dan ulama yang dianggap
sebagai orang yang berpendidikan pada masa itu.Selepas itu, pendidikan ini terus
berkembang dan hala tuju pendidikan pada peringkat ini berkesan untuk menjadi
pendorong kepada kemajuan manusia dalam aspek kerohanian, pemikiran, moral dan
keduniaan berdasarkan falsafah pendidikan Islam yang diterapkan dalam
pembelajaran.
Sewaktu zaman penjajahan Inggeris, perubahan
yang ketara mula berlaku dalam sistem pendidikan negara.British telah
memperkenalkan pendidikan yang berteraskan Inggeris, di mana sekolah-sekolah
Inggeris ditubuhkan dan mengajar dalam bahasa Inggeris.Namun begitu, masyarakat
Melayu tidak mendapat kesan yang positif kerana kebanyakan anak-anak Melayu
pada ketika itu tidak mahir dalam berbahasa Inggeris.Selain itu, yuran yang
mahal serta jarak sekolah juga menghalang masyarakat Melayu untuk menghantar
anak mereka ke sekolah.2 Selain daripada sekolah-sekolah kerajaan
yang dibina oleh British, wujud juga sekolah-sekolah mubaligh yang ditubuhkan
oleh mubaligh-mubaligh Kristian secara persendirian.Namun begitu, masyarakat
Melayu masih tidak mahu menghantar anak-anak mereka ke sekolah ini kerana takut
dipengaruhi oleh agama Kristian.
Sementara itu, kedatangan
buruh-buruh dari China dan India yang dibawa masuk oleh British untuk memenuhi
tuntutan pekerjaan dalam sektor perlombongan bijih timah dan estet-estet getah
telah mewujudkan sekolah-sekolah dan sistem pendidikan mereka sendiri.Hal ini
telah mewujudkan sistem pendidikan yang berasaskan bahasa ibunda ataupun
pendidikan vernakular.Pendidikan ini berorientasikan keperluan identiti kaum
masing-masing.Sekolah-sekolah vernakular ini bergerak dengan sendiri dan tidak
wujud interaksi antara kaum kerana sekolah-sekolah Inggeris dan Cina terletak
di bandar dan sekolah-sekolah India terletak di estet-estet dan diuruskan oleh
organisasi masing-masing.
Pihak British yang mengamalkan dasar
pecah dan perintah sememangnya tidak menitikberatkan soal pendidikan masyarakat
di Tanah Melayu pada ketika itu.Mereka hanya mewujudkan sekolah dan
memperkenalkan sistem pendidikan untuk semata-mata untuk menjaga hati masyarakat
tempatan atas dasar kebajikan sahaja.Sebagai contoh, sekolah Melayu yang
ditubuhkan oleh British hanya menekankan pendidikan asas untuk menjadikan
anak-anak Melayu sebagai petani yang baik sedikit berbanding ibu bapanya.Namun
begitu, kurikulum asas seperti membaca, menulis dan mengira serta ilmu alam dan
jasmani telah diperkenalkan oleh British sebagai pengetahuan sampingan.
Hala tuju pendidikan zaman British
ini tidak menampakkan keberkesanan yang positif kerana pihak British menyekat kemasukan
pelajar Melayu ke sekolah Inggeris kerana mereka bimbang jika orang Melayu
belajar dengan pandai, maka kedudukan mereka akan tergugat (Sufean Hussin 2002,
129).Pihak British juga tidak mahu orang Melayu, Cina dan India bersatu kerana
boleh menggugat kedudukan dan kepentingan ekonomi mereka di Tanah Melayu.Oleh
itu, British sengaja membuat dasar pendidikan bebas ataupun laissez-faire dan tidak mempunyai
keseragaman.
3.0 Analisis Terhadap Sistem Pendidikan Sebelum
Merdeka
Era
penjajahan British dikatakan menjadi pemangkin kepada kesedaran tentang
kepentingan pendidikan di Tanah Melayu kerana pendidikanlah yang telah
membangkitkan semangat nasionalis dalam kalangan masyarakat untuk mencapai
kemerdekaan.Hal ini demikian kerana pendidikan telah memberi peluang kepada
masyarakat tempatan, khususnya orang Melayu untuk menimba ilmu yang akhirnya
membawa kepada kesedaran tentang sebab dan akibat penjajahan.Tokoh-tokoh
penggerak nasionalisme seperti Ahmad Boestamam, Ishak Haji Muhammad dan ramai
lagi merupakan orang-orang yang berpendidikan dan seterusnya mempelopori
kebangkitan semangat nasionalisme melalui penulisan dan sebagainya.
Sementara itu, polarisasi kaum yang
wujud di Tanah Melayu pada masa itu juga telah menyebabkan sistem pendidikan tidak
selaras dan tidak mempunyai satu garis panduan yang tertentu.J.S Furnivall
menyatakan bahawa:
‘… mereka bercampur gaul tetapi tidak
bersatu padu. Setiap kumpulan ada agama, budaya dan bahasa, ideologi dan haluan
sendiri. Mereka tinggal sebelah menyebelah tetapi terdapat perpisahan dalam
unit yang sama …’ :J.S Furnivall. Colonial Policy and Practice, Cambridge
University Press, London
Masalah polarisasi telah wujud
sejak zaman penjajahan British lagi. Pemerintahan mereka pada masa itu mempunyai
dasar yang mengekalkan struktur kelas dan sosioekonomi kaum-kaum tertentu.
Pihak British tidak menyediakan satu sistem persekolahan yang bersepadu.
Sebaliknya mereka membiarkan kewujudan sistem pendidikan yang berbagai-bagai
aliran termasuk aliran Inggeris, Melayu, Cina dan Tamil atau lebih dikenali
sebagai sekolah vernakular.3 Tujuannya ialah untuk memenuhi
keperluan sektor tertentu dalam ekonomi zaman berkenaan.Walaupun akhirnya
bilangan penuntut meningkat dengan pengetahuan berorentasikan pendidikan
Inggeris sehingga ke hari ini, namun peluang-peluang menggunakan
kelayakan tersebut sebagai mobiliti ke atas tidak terbuka kepada golongan
rendah. Oleh itu, perbezaan kelas terus kekal dan dapat dilihat dan dirasai
sehingga ke hari ini.
Aliran sistem pendidikan dan
sekolah-sekolah yang berbeza ini tadi melahirkan warganegara yang mirip kepada
ideologi yang berbeza.Akar kolonialisme budaya bukan sahaja wujud dalam konteks
pendidikan Inggeris tetapi lebih kukuh dan tebal sentimen perkaumannya melalui
pendidikan Cina dan Tamil. Pendidikan Inggeris menguntungkan kaum bukan Melayu
dan golongan ini menikmati lebih banyak peluang perubahan dan kemajuan dalam
sistem kolonial yang masih tebal pengaruh dan kewibawaannya pada pra-Merdeka.
Nilai ekonomi yang tinggi yang diberikan kepada pendidikan Inggeris bukan
sahaja disebabkan peranan progresif sektor swasta yang mengutamakan penggunaan
bahasa Inggeris dalam urus niaga dan perkhidmatan mereka tetapi disebabkan
sokongan yang masih kuat yang diberikan oleh kerajaan dan masyarakat elit di
negara ini bagi mengekalkan sistem pendidikan bahasa Inggeris.
Polarisasi kaum pada masa itu
merupakan masalah utama untuk mewujudkan satu sistem pendidikan yang
selaras.Walaupun sudah terdapat kesedaran tentang kepentingan pendidikan, namun
dengan perpaduan kaum yang tidak ada, maka usaha untuk memajukan pendidikan di
Tanah Melayu juga mempunyai halangan.Masalah ini mendapat perhatian daripada
British yang pada masa itu sedar bahawa lambat laun, mereka perlu memberikan
kemerdekaan kepada Tanah Melayu.British juga sedar bahawa mereka tidak boleh
memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu sebelum perpaduan tercapai, maka
syarat utama untuk merdeka adalah semua kaum di Tanah Melayu mestilah bersatu
padu dan bersedia menerima sesame kaum terlebih dahulu.
Oleh itu, dalam bidang pendidikan,
British telah memperkenalkan Laporan Barnes sebagai langkah pertama untuk
mewujudkan satu bentuk pendidikan yang bersepadu pada tahun 1950.Mengikut
laporan ini, kewujudan sekolah vernakular tidak menyumbang kepada perpaduan
kaum di mana syor Jawatankuasa Barnes adalah membubarkan sekolah-sekolah
vernakular Melayu, Cina dan Tamil dan menggantikannya dengan satu jenis sekolah
sahaja iaitu sekolah kebangsaan.Langkah yang diambil oleh British ini dilihat
mampu mencapai hasrat untuk mewujudkan
perpaduan kerana murid-murid daripada tiga kaum utama tersebut akan mempunyai
masa dan ruang untuk berinteraksi di satu sekolah yang sama.
Namun begitu, Laporan Barnes 1950
ini mendapat tentangan daripada kaum Cina yang merasakan kedudukan mereka
tergugat dan atas desakan kaum Cina, maka laporan Fenn-Wu pula dihasilkan pada
tahun 1951 sebagai usaha dan bertujuan untuk mempertahankan kepentingan
pendidikan kaum Cina.4 Masyarakat Cina takut kebudayaan dan bahasa
mereka akan tergugat sekiranya syor dalam Laporan Barnes dilaksanakan.Oleh itu,
atas dasar menjamin perpaduan dan kesejahteraan negara segala perubahan dalam
sistem pendidikan diterima atas kehendak dan kepentingan rakyat.Untuk
memastikan perpaduan dapat dicapai, maka dasar toleransi sangat perlu demi
mencapai satu sistem pendidikan yang benar-benar selaras dan adil bagi semua
kaum.
Namun begitu, sehingga tahun 1956,
Ordinan 1952 tidak menghasilkan perubahan yang besar kepada dasar pendidikan
yang boleh memberikan kepuasan kepada semua pihak. Manakala kaum Cina telah
terus menguruskan pendidikan mereka sendiri tanpa campur tangan kerajaan dan
struktur persekolahan Melayu tinggal seperti sediakala.Pada tahun 1956, Laporan
Razak telah diperkenalkan dengan matlamat untuk melahirkan sekolah yang berjiwa
Tanah Melayu dengan menggunakan Bahasa Melayu sebagai pengantar.Laporan ini
juga mencadangkan agar Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa kebangsaan serta
semua sekolah kebangsaan dibuka kepada semua bangsa.Penguasa Pelajaran Tempatan
yang pada hari ini dikenali sebagai Kementerian Pelajaran ditubuhkan untuk
mengelolakan semua sekolah di Tanah Melayu dan buat pertama kali, Jemaah Nazir
ditubuhkan untuk meletakkan guru di bawah satu perkhidmatan profesional.
Laporan Razak melambangkan Tanah
Melayu telah melaksanakan dasar bertolak ansur, dasar perpaduan kaum, dasar
demokrasi dan dasar kesejagatan. Laporan ini juga telah menunjukkan sistem
pendidikan telah bertambah maju apabila bertambahnya bilangan murid, guru dan
sekolah.Sebagai asas untuk melaksanankan usul Laporan Razak, suatu
undang-undang diluluskan iaitu Ordinan Pelajaran 1957. Ini merupakan sejarah
Malaya, di mana perancangan pendidikan dirangka untuk meliputi semua kaum dalam
masyarakat Malaya serta meliputi semua aspek struktur dan perkembangan
pendidikan Malaya. Laporan Razak telah menjadi asas perkembangan pendidikan di
Malaysia selanjutnya.5
4.0 Perkembangan Sistem Pendidikan Selepas
Kemerdekaan
Perkembangan sistem pendidikan di
Malaysia selepas merdeka bermula pada tahun 1963 hingga 1975. Tahap pertamanya (1963-1965)
pula menekankan perlaksanaan Akta Pelajaran 1961. Antara yang dilaksanakan
dalam tahap pertama ini, termasuklah pemansuhan Peperiksaan Masuk Sekolah
Menengah (1964), penubuhan sistem Pendidikan Aneka Jurusan (1965) dan penubuhan
Pusat Latihan Daerah.
Tahap kedua (1966-1970) pula dilaksanakan dibawah Rancangan Malaysia
Pertama yang digubal untuk menyelesaikan masalah ekonomi dan sosial yang timbul
pada masa itu. Antara yang dilaksanakan dalam tempoh ini termasuklah penubuhan
Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional, penyelarasan sistem pendidikan melalui
Polisi Pendidikan Kebangsaan serta penubuhan Lembaga Peperiksaan Malaysia.
Tahap ketiga(1971-1975) merupakan
pengubahsuaian sistem pelajaran dan latihan untuk memenuhi keperluan-keperluan
perkembangan ekonomi serta mengeluarkan lebih ramai tenaga kerja mahir bagi
melancarkan perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru. Antara yang ditekankan ialah
peranan pendidikan dalam perpaduan(Rancangan Malaysia Kedua), penubuhan Rukun
Negara dan Pusat Pengajian Sains. Dalam jangka waktu ini, ideologi negara bagi
sistem pendidikan adalah Rukun Negara dan tumpuannya adalah sejajar dengan
pembangunan negara.6 Aspek yang sangat penting dalam pendidikan
iaitu berkaitan dengan etika turut ditekankan dalam Rukun Negara, iaitu
‘Kesopanan dan Kesusilaan’. Aspek ini sering diaplikasikan dalam banyak mata
pelajaran yang diajar di sekolah-sekolah bagi mewujudkan para pelajar yang
tinggi moral dan etika mereka.
Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran ditubuhkan
pada bulan September 1974 untuk mengkaji pelaksanaan sistem pelajaran
kebangsaan bagi:
“Mengkaji
semula matlamat dan berkesannya sistem pelajaran sekarang, termasuk
kurikulumnya, dalam rangka dasar palajaran yang wujud, dengan tujuan untuk
memastikan bahawa keperluan tenaga rakyat negara dapat dipenuhi sama ada dari
segi jangka pendek mahupun jangka panjang, dan lebih-lebih lagi untuk
memastikan bahawa sistem pelajaran itu dapat memenuhi matlamat negara ke arah
melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin dan terlatih.” (Sumber: Education In Malaysia, 1980)
Mengikut Laporan Kabinet pada
tahun 1979 bagi peringkat sekolah rendah iaitu kurikulum, kemahiran adalah
tertumpu kepada bidang komunikasi, alam sekitar, perkembangan diri yang
menekankan aspek 3M dan perkembangan bakat, membantu murid yang lemah serta mengadakan
program pengayaan, pengajaran pemulihan diperbaiki lagi.Kurikulum Baru Sekolah
Rendah (KBSR) dan Kurikulum Baru Sekolah
Menengah (KBSM) dicadangkan pada tahun 1983 dan 1989 telah dilaksanakan di
semua sekolah rendah dan menengah kebangsaan.KBSR dan KBSM mempunyai matlamat
yang sama iaitu mempertingkatkan pendidikan dan sebagai alat untuk perpaduan
nasional. Dasar Ekonomi Baru (DEB) tamat pada tahun 1990 dan digantikan dengan
Dasar Pembangunan Negara (DPN) dari tahun 1991 sehingga 2000 di mana Malaysia
telah merangka pendidikan bertaraf dunia.
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
memainkan peranan penting dalam membawa perubahan kepada sistem pendidikan
negara. Misi kementerian ialah membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti
dan bertaraf dunia, di samping memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan
memenuhi aspirasi negara.Pada tahun 2007, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah
melancarkan Pelan Induk Pembangunan Negar (PIPP) 2006-2010 yang bertujuan untuk
melonjakkan tahap kecemerlangan sekolah, melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, berkemampuan dan dapat
mengangkat semula imej pendidikan negara di mata dunia.Jika diteliti, ternyata
hasrat kerajaan dalam PIPP membawa kepada perubahan kepada sistem persekolahan
yang berperanan sebagai alat perpaduan.
Selain itu, Sekolah Wawasan ditubuhkan untuk mewujudkan perpaduan dalam
kalangan murid-murid yang berbagai bangsa dan latar belakang, memupuk integrasi
antara pelajar dari pelbagai aliran, melahirkan generasi yang yang mempunyai
sifat toleransi dan persefahaman yang tinggi dan menggalakkan interaksi
maksimum antara semua warga sekolah melalui perkongsian kemudahan sekolah dan
pelasanaan aktiviti-aktiviti lain di sekolah (Kementerian Pelajaran Malaysia,
2010). Melalui cara ini ternyata ia dapat membawa kesedaran yang tinggi kepada
masyarakat tentang pentingnya perpaduan dan perlu dipupuk sejak dari kecil
lagi.
Kewujudan Sekolah Bestari dan
Kluster juga menjadi perintis perubahan kepada sistem pendidikan di Malaysia. Sekolah
Bestari merupakan sekolah yang ditubuhkan dengan teknologi canggih, dengan
pengubahsuaian kurikulum agar selari dengan perkembangan pesat dalam era sains
dan teknologi. Secara khususnya, objektif sekolah ini ialah melatih
pelajar-pelajar supaya cerdas dan pandai menggunakan teknologi terkini dalam
aktiviti pembelajaran. Mengikut perancangan kerajaan, Sekolah Bestari akan
dilaksanakan di seluruh negara pada tahun 2010, namun begitu hasrat melihat
kejayaan pelaksanaannya di seluruh negara masih tidak kesampaian. Sama seperti
Sekolah Kluster dan Sekolah Wawasan, ia hanya Berjaya dilaksanakan di beberapa
kawsan tertentu sahaja.
5.0
Isu-Isu dan Cabaran Pendidikan Semasa
Seperti yang kita ketahui, tanggungjawab
sistem pendidikan adalah untuk menyediakan generasi muda dengan pelbagai
pengetahuan dan kemahiran supaya mereka dapat menghadapi alam dewasa dengan
berjaya. Dalam konteks menyediakan pendidikan yang ideal, tujuan dan matlamat
pendidikan negara pada abad ini amat jelas sekali iaitu menyusun dan merancang
untuk memperbaiki, memperkukuh dan mempertingkatkan mutu pendidikan negara
sesuai dengan perubahan sosialisasi masyarakat hari ini. Salah satu unsur yang
penting adalah memberikan peluang pendidikan yang adil kepada semua pelajar
tanpa mengira budaya, kelas sosial, kelompok etnik dan cara hidup.
Dalam buku Pembangunan Pendidikan 2001-2010 (KPM, 2001), Kementerian
Pelajaran Malaysia menyatakan bahawa pembangunan pendidikan dari Zaman Dasar
Pembangunan hingga ke Zaman Dasar Wawasan Negara telah berjaya mencapai banyak
kemajuan khususnya dalam penyediaan infrastruktur, kemudahan pendidikan dan
latihan perguruan. Strategi meningkatkan peluang pendidikan berjaya mencapai
sasarannya. Walau bagaimanapun, apa yang dilihat pada masa ini masih terdapat
pelbagai isu yang ditimbulkan berkaitan dengan pencapaian Dasar Pendidikan
Kebangsaan, antaranya perkara berhubung sengan struktur pendidikan; akses
kepada pendidikan; ekuiti; kualiti tenaga pengajar; ketidakseimbangan
penyediaan infrastruktur; Pelaksanaan Program PPSMI; dan kurikulum yang tidak
relevan.
Memasuki tahun 2010, pendidikan di
Malaysia juga bergerak seiring dengan keperluan semasa kerana masyarakat juga
berubah disebabkan oleh arus pemodenan dan globalisasi. Namun begitu, Malaysia
masih meneruskan pendidikan lama dengan mengekalkan Sekolah Kebangsaan (SK),
Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).
Isu-isu ini sering diperdebatkan dan sering kali dipengaruhi oleh politik tanah
air sehingga tidak mencapai satu penyelesaian yang mengubah kepada satu sistem
pendidikan yang baru.Isu ini juga merupakan isu sensitif bagi masyarakat majmuk
di Malaysia kerana bukan senang untuk mencapai kata sepakat dalam menyelesaikan
perkara ini. Sistem pendidikan seperti ini tidak banyak mengubah perpaduan kaum
malah dilihat sudah tidak relevan untuk digunapakai dan sekiranya diteruskan,
hubungan antara kaum menjadi semakin pudar.7
Sehingga kini, masyarakat
Malaysia belum bersetuju untuk melaksanakan sistem pendidikan satu aliran
walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia untuk
mempertimbangkan perkara ini. Sekiranya dilaksanakan, kerajaan perlu mengambil
kira pandangan dan persetujuan rakyat berbilang kaum demi untuk mengelakkan
berlakunya perbalahan. Masyarakat Cina dan India dilihat begitu mempertahankan
sekolah jenis kebangsaan bagi memelihara dan menjamin bahasa dan budaya mereka
tidak pupus. Idea pelaksanaan sistem pendidikan satu aliran ini bukan bertujuan
untuk menghapuskan bahasa dan budaya, tetapi untuk memupuk perpaduan kaum yang
masih menjadi masalah utama pendidikan sejak merdeka.Sekiranya sistem ini
dilaksanakan, kerajaan menjamin supaya hak-hak bahasa dan budaya kaum Melayu,
Cina, India dan kaum-kaum lain masih dikekalkan, malah ia akan terus menyemai
perpaduan yang kukuh dalam kalangan masyarakat Malaysia.
Isu seterusnya ialah isu
pelaksanaan dasar Pengajaran Pendidikan Sains dan Matematik Dalam Bahasa
Inggeris (PPSMI) yang dilaksanakan pada tahun 2003 di bawah pentadbiran Tun Dr.
Mahatir Mohammad.Tujuan dasar itu dilaksanakan adalah untuk memperkukuhkan
penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan masyarakat Malaysia.Namun begitu, setelah
tujuh tahun dilaksanakan, dasar ini dimansuhkan pada tahun 2012 disebabkan
timbulnya tentangan daripada pelbagai pihak, terutamanya orang Melayu. Antara
sebab-sebab dasar ini mendapat bantahan ialah kerana bertentangan dengan Akta
152 Perlembagaan Malaysia,8 prestasi pelajar-pelajar Melayu dan
pelajar luar bandar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik merosot, kurang
guru terlatih dan tentangan daripada pejuang-pejuang bahasa Melayu, tokoh
akademik, ahli politik dan badan bukan kerajaan (NGO).
Selain itu, masalah lain yang timbul ialah
pengisian kurikulum dan aktiviti kokurikulum yang menjadi penentu kepada
perkembangan murid-murid dan pelajar-pelajar (Awang Had Salleh, 1980).Hal ini
penting kerana ia akan memberi kesan, sama ada positif atau negatif dalam
pembentukan jati diri dan disiplin pelajar.Sekiranya pengisian kurikulum dan
kokurikulum relevan dan menepati kehendak masyarakat, maka tidak wujud
masalah-masalah. Tetapi oleh kerana terdapat kelemahan-kelemahan dalam
pengisian kurikulum dan kokurikulm maka wujudlah reaksi-reaksi negatif yang
kita dapat lihat dalam hubungan masyarakat.9 Contohnya, ibu bapa
pelajar-pelajar Cina dan India tidak mahu menghantar anak mereka ke sekolah
kebangsaan kerana tidak menawarkan bahasa Cina dan Tamil sebagai subjek
wajib.Bagi mereka, bahasa ibunda adalah identiti yang harus dipelihara.
Masyarakat perlu memahami bahawa
penggubalan kurikulum dan kokurikulum dalam sistem pendidikan sedia ada adalah
berlandaskan kepada keperluan pembentukan negara Malaysia sebagai sebuah negara
demokrasi yang berbilang kaum, agama dan menjadikan negara maju ke
hadapan.Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Baru Sekolah
Menengah (KBSM) yang dilaksanakan pada tahun 1983 dan 1989 merupakan kurikulum
yang bertujuan untuk menyatupadukan rakyat dan meningkatkan lagi
pendidikan.Namun begitu, usaha untuk menyatupadukan rakyat masih perlu
dipertingkatkan dan perlu penambahbaikan supaya hasrat perpaduan nasional yang
utuh tercapai. Kurikulum baru yang diperkenalkan oleh kerajaan iaitu Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KSSM)
diharap berupaya untuk memperbaiki kelemahan-kelemahan dasar-dasar pendidikan
yang terdahulu.
Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh
Tun Mahatir Mohammad pada tahun 1991 merupakan perancangan masa depan yang
menjadikan Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020.Bagi mencapai tujuan
tersebut, pendidikan merupakan faktor peneraju utama kerana pendidikanlah yang
melahirkan generasi muda untuk mencapai wawasan tersebut.Dalam sektor
pendidikan, sistem persekolahan yang sempurna menjadi pendekatan utama untuk
melahirkan masyarakat yang bersatu padu.Untuk mencapai taraf negara maju,
perpaduan dan kemajuan masyarakat elemen penting untuk memacu kejayaan sesebuah
negara.Namun begitu, dengan situasi masyarakat dan negara sekarang, timbul
persoalan dalam persediaan untuk menghadapinya.
Masalah-masalah yang berkaitan
dengan pendidikan bermatlamatkan perpaduan dapat diringkaskan melalui masalah
isu berbangkit mengenai hak bumiputera dan bukan bumiputera, jurang pencapaian
pendidikan antara orang Melayu dengan orang bukan Melayu melalui pekerjaan dan
pendapatan, masalah keciciran pelajar Melayu dan bukan Melayu, kurang interaksi
sosial antara Melayu dan pelajar bukan Melayu terutamannya selepas waktu
persekolahan, kurang memahami sejarah negara dan kurangnya pengetahuan dan
tidak memahami budaya, adat resam dan amalam kaum lain.
6.0
Penutup
Perkembangan pendidikan di Malaysia
ternyata mengalami banyak perubahan, terutama sejak zaman penjajahan hinggalah
zaman selepas merdeka. Perkembangan masyarakat seiring dengan perkembangan
dasr-dasar negara yang sentiasa ditambahbaik bagi memastikan keperluan rakyat
terbela. Perubahan dalam sektor pendidikan menjadi intipati penting dalam
pengukuhan perpaduan negara kea rah yang lebih baik kerana pendidikan menjadi
peneraju pembentukan masyarakat.
Aspek aspek murni amat penting dan
ditekankan dalam pendidikan kerana sebagai sebuah masyarakat majmuk,
nilai-nilai murni perlu ada dalam diri setiap warganegara.Namun, walaupun
banyak perubahan yang telah dilakukan, kelemahan-kelemahan masih lagi wujud dan
perlu diambil serius oleh pihak kerajaan untuk menyelesaikan dengan segera.
Kelemahan yang wujud umpama barah yang akan merebak menjadi besar, malah boleh
menyebabkan perpecahan dalam masyarakat. Masalah-masalah yang melibatkan
isu-isu kaum perlu diselesaikan segera, bukan dibiarkan senyap begitu sahaja.
Oleh itu, untuk mencapai matlamat
perpaduan negara yang kukuh, seluruh masyarakkat perlu berganding bahu, seiring
dengan usaha murni kerajaan melalui dasar-dasar dan rancangan baru. Mutu
pendidikan yang sempurna serta hubungan masyarakat yang harmoni menjadi tonggak
kejayaan yang akan menjadikan Malaysia sebuah negara maju dan dapat
merealisasikan Wawasan 2020.
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteRujukan apa ya
ReplyDelete