Analisis Cabang Falsafah Pendidikan Barat
Analisis Cabang Falsafah Pendidikan Barat
( Borang Analisis PMI )
FALSAFAH
TRADISIONAL
1. PERENIALISME
Kelebihan
|
Kelemahan
|
Menarik
|
·
Ciri-ciri asas - manusia berbentuk sejagat
·
Matlamat-mengajar pengetahuan yang
bersifat sejagat
·
Jenis kurikulum- kemanusiaan dan sastera
·
Peranan guru- menyampaikan ilmu dan mendisiplinkan
murid
|
·
Kaedah mengajar :
Kaedah Didaktik
·
Perenial:Sebarang ilmu yang tidak
berubah-ubah seperti unsur personaliti yang harus disemai sejak di bangku
sekolah lagi.
|
·
Menekankan untuk melatih pelajar dalam 3M, iaitu
menulis, membaca dan mengira sebagai kemahiran asas.
·
Menjalankan aktiviti pemulihan bagi pelajar
yang lemah dan aktiviti pengayaan bagi pelajar yang baik pencapaiannya.
·
Guru perlu menitikberatkan nilai-nilai
seperti ketepatan masa, bersopan santun, bekerjasama dan prihatin
|
2 2. ESENSIALISME
Kelebihan
|
Kelemahan
|
Menarik
|
·
Ciri-ciri asas - Secara semula jadi, ciri
manusia bersifat sejagat dan tidak berubah-ubah.
·
Matlamat- Mengajar ilmu dan nilai bersifat
sejagat dan abadi
·
Jenis Kurikulum- Bidang kemanusiaan dan
kesusasteraan.
·
Peranan guru- Penyampai ilmu yang pakar.
|
·
Kaedah mengajar- Didaktik.
·
Murid- Penerima ilmu yang bersifat pasif.
|
·
Melahirkan insan yang baik adalah
bergantung kepada pengaruh kebudayaan masyarakat melalui pendidikan
·
Kurikulum lebih memfokuskan masa hadapan
·
Pendidikan bagi mencapai kehidupan yang
memuaskan
·
Guru sebagai ‘role model’ yang harus dicontohi
|
FALSAFAH
MODEN
3 1. Progresivisme
Kelebihan
|
Kelemahan
|
Menarik
|
·
Ciri-ciri asas – Percaya manusia berupaya menyesuaikan diri
terhadap perubahan
·
Matlamat- Menghasilkan
individu yang sedia menghadapi perubahan dalam kehidupan seharian.
·
Jenis Kurikulum- Kebebasan
untuk memilih mata pelajaran yang ingin dipelajari.
·
Peranan guru- Pembimbing
dan pengurus.
|
·
Murid- Terlampau
menekankan pada pendidikan individu
·
Murid- merencanakan
sesuatu sendiri dan mereka tidak bertanggung jawab terhadap hasil dari
tugas-tugas yang dikerjakan.
·
Kelas sekolah progresif
artifisial / dibuat-buat dan tidak wajar
·
Progresivisme bergantung
pada minat dan spontan
|
·
Murid- Mencari ilmu yang
bersifat aktif
·
Kebebasan penuh diberikan
kepada murid untuk belajar apa yang diminati
|
2. Rekonstruktisvisme
Kelebihan
|
Kelemahan
|
Menarik
|
·
Ciri-ciri asas- Sekolah
merupakan landasan untuk membentuk masyarakat baru
·
Matlamat- Mengasaskan
corak budaya yang baru
·
Jenis Kurikulum- Bidang
sains sosial.
·
Peranan guru sebagai agen
perubahan.
|
·
Memberi kelepasan penuh
kepada murid dalam mencari ilmu
|
·
Pembentukan semula
masyarakat adalah sesuatu yang perlu dilakukan dengan segera
·
Guru dan pelajar ialah
agen pembaharuan dan agen penyelesai masalah
·
Kemahiran yang diperoleh
di sekolah seharusnya boleh membawa kemajuan kepada masyarakat
·
Pembelajaran haruslah
sesuatu yang mengandungi elemen-elemen kajian saintifik
|
3. Eksistensialisme
Kelebihan
|
Kelemahan
|
Menarik
|
·
Guru sebagai pemberi
semangat
·
Kaedah mengajar berpusatkan aktiviti dan
murid
·
Murid melibatkan diri secara aktif dalam
setiap perkara
·
Murid boleh meluahkan
perasaan dan emosi masing-masing
|
·
Kelahiran manusia tanpa
sebarang tujuan
·
Matlamat pendidikan tidak
digariskan
·
Mata pelajaran bersifat
estetik, berfalsafah dan tidak mempunyai mata pelajaran yang khusus
·
Fahaman yang bercampur
aduk dan kurang sistematik
|
·
Manusia bertanggungjawab
ke atas diri sendiri dan bebas menentukan matlamat dan keputusan sendiri
tanpa merujuk kepada autoriti luar
·
Bersifat relatif dan
berubah-ubah mengikut kesesuaian masa dan keadaan
·
Ada kurikulum tetap; sistematik
dan teratur
|
Comments
Post a Comment