Analisis Cabang Falsafah Pendidikan Barat

Analisis Cabang Falsafah Pendidikan Barat
( Borang Analisis PMI )






 FALSAFAH TRADISIONAL

                 1. PERENIALISME


Kelebihan


Kelemahan

Menarik

·         Ciri-ciri asas - manusia berbentuk sejagat
           
·         Matlamat-mengajar pengetahuan yang bersifat sejagat

·         Jenis kurikulum- kemanusiaan dan sastera

·         Peranan guru- menyampaikan ilmu dan mendisiplinkan murid


·         Kaedah mengajar :
Kaedah Didaktik

·         Perenial:Sebarang ilmu yang tidak berubah-ubah seperti unsur personaliti yang harus disemai sejak di bangku sekolah lagi.


·              Menekankan untuk melatih pelajar dalam 3M, iaitu menulis, membaca dan mengira sebagai kemahiran asas.

·         Menjalankan aktiviti pemulihan bagi pelajar yang lemah dan aktiviti pengayaan bagi pelajar yang baik pencapaiannya.

·         Guru perlu menitikberatkan nilai-nilai seperti ketepatan masa, bersopan santun, bekerjasama dan prihatin












2                2. ESENSIALISME

Kelebihan

Kelemahan
Menarik
·         Ciri-ciri asas - Secara semula jadi, ciri manusia bersifat sejagat dan tidak berubah-ubah.

·         Matlamat- Mengajar ilmu dan nilai bersifat sejagat dan abadi

·         Jenis Kurikulum- Bidang kemanusiaan dan kesusasteraan.

·         Peranan guru- Penyampai ilmu yang pakar.
·         Kaedah mengajar- Didaktik.

·         Murid- Penerima ilmu yang bersifat pasif.
·         Melahirkan insan yang baik adalah bergantung kepada pengaruh kebudayaan masyarakat melalui pendidikan

·         Kurikulum lebih memfokuskan masa hadapan

·         Pendidikan bagi mencapai kehidupan yang memuaskan

·         Guru sebagai ‘role model’ yang harus dicontohi


                                                                  FALSAFAH MODEN
3               1. Progresivisme

Kelebihan
Kelemahan
Menarik
·         Ciri-ciri asas – Percaya manusia berupaya menyesuaikan diri terhadap perubahan

·         Matlamat- Menghasilkan individu yang sedia menghadapi perubahan dalam kehidupan seharian.

·         Jenis Kurikulum- Kebebasan untuk memilih mata pelajaran yang ingin dipelajari.

·         Peranan guru- Pembimbing dan pengurus.
·         Murid- Terlampau menekankan pada pendidikan individu

·         Murid- merencanakan sesuatu sendiri dan mereka tidak bertanggung jawab terhadap hasil dari tugas-tugas yang dikerjakan.

·         Kelas sekolah progresif artifisial / dibuat-buat dan tidak wajar

·         Progresivisme bergantung pada minat dan spontan


·         Murid- Mencari ilmu yang bersifat aktif

·         Kebebasan penuh diberikan kepada murid untuk belajar apa yang diminati


                     2. Rekonstruktisvisme

Kelebihan
Kelemahan
Menarik
·         Ciri-ciri asas- Sekolah merupakan landasan untuk membentuk masyarakat baru

·         Matlamat- Mengasaskan corak budaya yang baru

·         Jenis Kurikulum- Bidang sains sosial.

·         Peranan guru sebagai agen perubahan.

·         Memberi kelepasan penuh kepada murid dalam mencari ilmu

·         Pembentukan semula masyarakat adalah sesuatu yang perlu dilakukan dengan segera

·         Guru dan pelajar ialah agen pembaharuan dan agen penyelesai masalah

·         Kemahiran yang diperoleh di sekolah seharusnya boleh membawa kemajuan kepada masyarakat

·         Pembelajaran haruslah sesuatu yang mengandungi elemen-elemen kajian saintifik


           3. Eksistensialisme

Kelebihan
Kelemahan
Menarik
·         Guru sebagai pemberi semangat
·          Kaedah mengajar berpusatkan aktiviti dan murid
·          Murid melibatkan diri secara aktif dalam setiap perkara
·         Murid boleh meluahkan perasaan dan emosi masing-masing
·         Kelahiran manusia tanpa sebarang tujuan

·         Matlamat pendidikan tidak digariskan
·         Mata pelajaran bersifat estetik, berfalsafah dan tidak mempunyai mata pelajaran yang khusus

·         Fahaman yang bercampur aduk dan kurang sistematik

·         Manusia bertanggungjawab ke atas diri sendiri dan bebas menentukan matlamat dan keputusan sendiri tanpa merujuk kepada autoriti luar
·         Bersifat relatif dan berubah-ubah mengikut kesesuaian masa dan keadaan
·         Ada kurikulum tetap; sistematik dan teratur


Comments

Popular posts from this blog

Sejarah Perkembangan Pendidikan di Malaysia

Pembangunan Sukan Paralimpik Di Malaysia