Soalan Tutorial: Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah
S: Huraikan dan perincikan kurikulum
sejarah sekolah rendah. Bincangkan perkaitannya dengan kehidupan individu,
masyarakat dan negara.
Kurikulum adalah rancangan pendidikan yang
sentiasa mengalami perubahan. Dalam konteks pendidikan di Malaysia, perancangan
dan pembentukan kurikulum adalah didasari oleh falsafah dan matlamat
pendidikan negara yang menentukan arah haluan, asas dan sumber inspirasi kepada
semua usaha dan rancangan dalam bidang pendidikan.Kurikulum Baru Sekolah
Rendah, (KBSR) merupakan perintis kepada model-model kurikulum di Malaysia.
Sebagai tapak permulaan, banyak kekurangan serta penambahbaikan yang telah
dilakukan untuk memantapkan lagi sistem pendidikan Malaysia. Walau
bagaimanapun, ia menjadi asas kepada permulaan kurikulum sehingga terhasilnya
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah yang juga dikenali sebagai KBSR pada tahun
1983. Pada tahun 2011, berlaku lagi satu perubahan dalam kurikulum matematik
iaitu terbentuknya Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
Kurikulum Baru Sekolah
Rendah (KBSR) telah memperuntukkan mata pelajaran Kajian Tempatan (KT) di
dalam kurikulum sekolah rendah di Malaysia.Kajian Tempatan merupakan mata
pelajaran yang dihasilkan daripada gabungan aspek Sejarah dan Geografi
peringkat rendah.Murid-murid wajib mempelajari mata pelajaran ini apabila
mereka berada di Tahap 2 iaitu bermula pada Tahun 4 sehingga Tahun 6.Namun
begitu, mata pelajaran Kajian Tempatan ini tidak dimasukkan dalam Ujian
Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).Apabila KSSR diperkenalkan di sekolah rendah
pada tahun 2011, mata pelajaran Kajian Tempatan telah ditransformasikan kepada
mata pelajaran yang lebih khusus iaitu Sejarah.Mata pelajaran Sejarah akan
dilaksanakan secara rasmi bermula pada tahun 2014 di semua sekolah kebangsaan
dan jenis kebangsaan di Malaysia.Kurikulum Sejarah di sekolah rendah akan
memberi penekanan yang khusus kepada sejarah negara selaras dengan dengan
kehendak kerajaan untuk memastikan rakyat Malaysia celik sejarah di samping
menghayatinya.Mata pelajaran Sejarah termasuk dalam mata pelajaran teras di
bawah tunjang kemanusiaan.Subjek ini akan diajar kepada murid-murid Tahap 2 dan
kurikulum diorganisasikan secara modular.Kandungan mata pelajaran pula
disediakan dalam bentuk modul.
Salah satu faktor
kurikulum Sejarah sekolah rendah ini diperkenalkan adalah untuk memastikan
masyarakat Malaysia mempelajari, mengetahui dan menghayati peristiwa-peristiwa
sejarah negara ini.Hal ini demikian kerana, generasi pada masa kini dilihat
tidak lagi menghayati sejarah negara yang menjadi dasar utama kepada pembinaan
negara bangsa Malaysia seperti yang kita lihat pada masa ini.Kekurangan ilmu
sejarah telah menyebabkan perpaduan yang dibina selama ini semakin
goyah.Masyarakat juga mula berani mempertikaikan dan mempersoalkan
perkara-perkara yang boleh menggugat ketenteraman negara seperti hak-hak
sesuatu kaum, rasisme dan sebagainya tanpa menyedari bahawa bukan mudah untuk
membina perpaduan dan keharmonian yang kita kecapi selama ini.Langkah untuk
memperkenalkan mata pelajaran Sejarah di sekolah rendah adalah tepat supaya
murid-murid dapat diberi pendedahan awal tentang sejarah di samping memupuk
minat untuk mempelajari sejarah sejarah sebagai persediaan di peringkat
menengah nanti.
Perubahan dalam sistem
pendidikan kebangsaan ini dibuat berdasarkan keperluan semasa yang dilihat
penting dalam membangunkan masyarakat abad ke-21 yang holistik, dinamik dan
berilmu pengetahuan. Falsafah pendidikan negara mempunyai implikasi yang besar
terhadap pembentukan kurikulum. KBSR dan KSSR adalah hasil perubahan yang
diaspirasikan dalam Falsafah Pendidikan Negara. Berdasarkan Kamaruddin Haji
Husin (1994), antara perubahan-perubahan yang jelas terdapat dalam
KBSR ialah sukatan pelajaran
yang digubal memberi penekanan kepada
aspek kesepaduan dan keseimbangan. Oleh itu konsep-konsep seperti
penggabungjalinan dan penyerapan sentiasa dititik beratkan. Selain itu,
penekanan baru diberikan kepada penerapan nilai-nilai murni. Kehendak
masyarakat juga menjadi faktor kepada perubahan kurikulum, ini kerana masyarakat
juga menentukan samada kurikulum itu sesuai atau pun tidak dengan kehendak
mereka.
Faktor perubahan sosial juga perlu
dititikberatkan kerana kurikulum yang mantap mampu mewujudkan sosial yang sihat
di kalangan murid. Oleh itu, ia mestilah sentiasa diubah agar sejajar dengan
peredaran zaman. Tambahan pula, faktor perkembangan ilmu serta kepentingannya
sangat mendorong ke arah perubahan. Ilmu yang bersifat dinamik menyebabkan ia
sentiasa berkembang. Perkembangan
ini disebarkan kepada masyarakat menerusi perancangan kurikulum yang
lebih kemas dan sesuai dengan kehendak masyarakat dan negara. Perkembangan ini
penting dalam pembentukan kurikulum supaya ia dapat dikemaskini dari masa ke
semasa agar ilmu-ilmu baru ini dapat disalurkan kepada murid-murid bagi
mengimbangi keperluan zaman. Dengan adanya kepastian bahawa perubahan kurikulum
sentiasa berlaku, sudah semestinya akan timbul kesan-kesan kepada bakal guru.
Antaranya seperti berlaku kejutan budaya dalam proses pengajaran baru. Oleh
itu, guru seharusnya sentiasa bersedia menempuh pembaharuan yang akan terjadi.
Di samping itu, guru juga perlu pandai menyesuaikan diri dengan keadaan semasa.
Guru juga memerlukan sedikit masa untuk memastikan murid-murid terbiasa dengan
perubahan kurikulum ini. Proses komunikasi juga akan menjadi sedikit bermasalah
kerana perubahan bahasa perantaraan yang jelas. Ini juga akan memakan masa bagi
murid serta guru menyesuaikannya. Ia bukan proses yang mudah tetapi tidak
mustahil untuk dicapai.
2. Apakah
rasional kurikulum Sejarah dengan KSSR?
Kurikulum Sejarah diorganisasikan secara modular iaitu
kandungan mata pelajaran pula disediakan dalam bentuk modul yang kendiri
lengkap (self contained).Setiap modul
mengandungi pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dikenalpasti untuk dikuasai
oleh murid.Mata pelajaran Sejarah pula dimasukkan dalam dalam tunjang
kemanusiaan yang lebih kepada usaha untuk memupuk nilai-nilai patriotisme dalam
kalangan murid.Standard kedua
yang ditekankan pula berkonsepkan kepada Standard Pembelajaran yang merupakan
satu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang
boleh diukur bagi setiap standard kandungan.
Comments
Post a Comment