Tugasan 3: Hubungan Antarabangsa Malaysia
1.0 Pengenalan
Dasar luar Malaysia digubal dengan
matlamat untuk menjaga dan mempertahankan kemerdekaan, kedaulatan dan
keselamatan Malaysia dan seterusnya mempertahankan prinsip menghormati
kemerdekaan dan kedaulatan wilayah melalaui dasar tidak campur tangan dalam hal
ehwal dan masalah dalaman negara orang lain.Dasar luar negara bermaksud dasar
kerajaan terhadap negara-negara lain di dunia.Negara boleh diibaratkan sebagai
seorang manusia yang memerlukan keselamatan dan kebebasan dan tidak ingin diganggu
dan diancam oleh pihak-pihak tertentu.
Hal-hal seperti keselamatan dan
kedaulatan lebih diutamakan oleh negara kecil seperti Malaysia dan kadangkala,
negara-negara kecil seperti ini terpaksa mencari perlindungan daripada
kuasa-kuasa besar dunia, atau bekerjasama dengan negara lain untuk kepentingan
bersama.Kebanyakan negara di dunia termasuklah Malaysia menjalankan dasar luar
yang lebih tertumpu kepada kepentingan ekonomi perdagangan untuk mencari
keperluan dan pendapatan asas yang digunakan untuk membangunkan negara.
Hubungan luar Malaysia tertakluk kepada
dasar-dasar kerajaan, objektif hubungan luar serta prinsip-prinsip hubungan
luar yang diamalkan oleh negara.Secara umumnya, Malaysia ialah sebuah negara
kecil yang aktif untuk menjalankan hubungan luar dengan negara lain untuk
kepentingan politik, ekonomi dan sosial.
2.0 (a) Prinsip-prinsip yang perlu diambil kira dalam
menentukan dasar luar Malaysia.
Dasar luar dapat didefinisikan sebagai
matlamat, rancangan dan tindakan yang dijalankan oleh sesebuah negara dalam
usaha untuk berhubung dengan sesebuah negara yang lain dan dalam pengertian
yang terhad, dasar luar negara hanya mementingkan aspek tindakan yang diambil
oleh sesebuah negara bagi mempengaruhi keadaan-keadaan yang berada di luar
bidang kuasanya.Bagi menjaga kepentingan, keamanan dan keselamatan sesebuah
negara, hubungan di antara sebuah negara dengan sesebuah negara yang lain adalah
perlu dan penting. Hal ini demikian kerana kebanyakan negara bergantung antara
satu sama lain dalam pelbagai aspek seperti politik, ekonomi, teknologi dan
keselamatan.
Proses pemusatan dan cara pembentukan
dasar luar Malaysia selama ini telah dan terus dipelopori oleh segelintir
golongan elit politik yang menduduki tampuk kerajaan.Sejak merdeka, elitisme
merupakan ciri paling penting dan nyata dalam perumusan dan pemusatan dasar
luar Malaysia.Dasar luar merupakan satu aspek dalam dasar awam Malaysia yang
paling bersifat keelitan.Elit politik terdiri daripada individu-individu atau
satu kumpulan yang berada dalam struktur kerajaan yang mampu mempengaruhi dalam
pembentukan dan pelasaran dasar-dasar kerajaan.Golongan elit politik yang
dimaksudkan ialah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Menteri
Kementerian Luar Negeri yang disebut sebagai inner elite circle dan diikuti oleh Menteri-Menteri Kabinet,
ahli-ahli Parlimen dan seterusnya pegawai-pegawai yang bertugas di Kementerian
Luar Negeri.Dasar luar negara ini bersifat keelitan kerana, orang-orang yang
bertanggungjawab untuk mengadakan atau mewujudkan hubungan luar adalah pemimpin
kerajaan yang memerintah iaitu Perdana Menteri, Timabalan Perdana Menteri dan
Menteri Luar.Hal ini demikian kerana, individu-individu inilah yang dikatakan
mahir dan berpersonaliti untuk mewujudkan hubungan luar.Jika seseorang pemimpin
itu menjadi Perdana Menteri, maka segala hal yang berkaitan dengan hubungan
luar akan berada di bawah kawalan serta pengaruhnya.Contohnya, Tan Sri Ghazali
Shafie yang bertugas sebagai Setiausaha Tetap semasa era Tunku Abdul Rahman
digelar sebagai arkitek dasar luar Malaysia yang paling unggul dan berpengaruh
selepas Tunku.
Objektif asas dan utama dasar luar
Malaysia adalah bertujuan untuk melindungi kepentingan nasional di peringkat
antarabangsa.Mantan Menteri Luar Negeri Malaysia iaitu Dato’ Seri Syed Hamid
Albar menyatakan bahawa antara objektif utama dasar luar negara adalah menjaga,
mempertahankan dan memajukan semua kepentingan Malaysia di peringkat
global.Selain itu, dasar ini turut menjaga dan mempertahankan kemerdekaan,
kedaulatan dan keselamatan Malaysia dan seterusnya mempertahankan prinsip
menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah wilayah melalui dasar tidak
campur tangan dalam hal ehwal dan masalah dalaman negara lain.Objektif
seterusnya adalah untuk menangani perkembangan dan cabaran politik, ekonomi,
keselamatan dan sosial di peringkat global.Dasar ini juga dapat memupuk
hubungan baik serta dapat mengeratkan kerjasama dan hubungan dengan
negara-negara lain.Melalui dasar luar juga, maka pendirian serta kepentingan
negara-negara membangun seperti Malaysia dapat disuarakan dan dipertahankan di
peringkat antarabangsa.
Dalam menentukan dasar luar Malaysia,
terdapat beberapa prinsip asas yang telah ditentukan untuk memastikan matlamat
dasar luar tercapai.Pertama, Malaysia berpegang kepada prinsip menjaga,
mempertahan dan memajukan kepentingan Malaysia di arena antarabangsa.Maksudnya,
negara kita membuat dasar luar yang bersangkutan dengan keupayaan
mempertahankan negara supaya sentiasa aman dan bebas daripada pengaruh kuasa
luar.Malaysia, merupakan sebuah negara di Asia Tenggara dan termasuk dalam the Association of Southeast Asians Nations
(ASEAN) yang lebih berpegang kepada dasar berkecuali iaitu, tidak menyokong
mana-mana pihak, kuasa luar atau blok ideologi dunia.Malaysia juga telah
menyarankan supaya diwujudkan Zone of
Peace, Freedom and Neutrality (ZOPFAN) yang telah diterima sebagai
pendirian ASEAN.Selain itu, Malaysia juga telah memberi penekanan terhadap
dasar non-aligned dan telah menggangotai Pergerakan Negara-Negara Berkecuali
(NAM) pada tahun 1970.Malaysia juga telah mengambil langkah untuk berbaik-baik
dengan semua negara tanpa mengira fahaman ideologi negara tersebut.Buktinya,
pada tahun 1974, Malaysia telah menjalinkan hubungan diplomatik dengan Republik
Rakyat China yang mengamalkan ideologi komunis serta negara-negara Indochina
tanpa mengabaikan kepentingan dalam ASEAN.
Prinsip kedua dalam dasar luar Malaysia
ialah dasar berbaik-baik dalam soal hubungan dengan negara lain.Usaha
mengekalkan keamanan serantau dilakukan dengan merangka rangkaian usaha-sama
ekonomi antara Malaysia dengan negara-negara jiran.Malaysia terletak dalam
kawasan yang mustahak dari sudut geopolitik di rantau Asia-Pasifik serta
terletak di persimpangan dua jalan laut terpenting yang menghubungkan Timur dan
Barat yang kaya dengan sumber ekonomi galian seperti minyak dan sebagainya.Malaysia
juga mempunyai keupayaan dalam membangunkan ekonominya sendiri dengan adanya
kekayaan sumber serta kebolehan mengeksport bahan-bahan mentah dan barangan
yang diproses.Namun begitu, masalah politik serta konflik yang sering terjadi
di persekitaran Asia Tenggara sentiasa mengancam kedudukan politik dan ekonomi
negara.Oleh yang demikian, prinsip berbaik-baik dengan semua negara adalah
perlu untuk mengekalkan keamanan negara dan serantau.
Prinsip asas dasar luar Malaysia yang
ketiga ialah menghormati kemerdekaan dan kedaulatan wilayah melalui dasar tidak
campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara lain.Ini bermaksud, Malaysia akan
menghormati kedaulatan sesebuah negara dan tidak akan mencampuri urusan
pentadbiran dan masalah dalaman negara tersebut.Malaysia juga mengamalkan dasar
luar negara yang pro-Barat, anti-komunis, anti-Israel serta
anti-apartheid.Negara juga telah menjadi anggota dalam beberapa pertubuhan
antarabangsa dan mengambil peranan aktif dalam pertubuhan tersebut seperti
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Five
Power Defence Arrangements (FPDA)
dan Komanwel.Malaysia juga merupakan salah sebuah negara yang menyuarakan idea
dan menjadi pengasas bersama Pertubuhan Asia Tenggara pada tahun 1961 sebelum
terbentuknya ASEAN pada tahun 1967.
Prinsip keempat pula ialah dasar luar
Malaysia yang percaya dan bekerjasama dengan komited terhadap negara-negara
yang mempunyai hubungan dengan Malaysia.Sebagai contoh, sebagai sebuah negara
anggota Komanwel, Malaysia telah dipilih dan bersedia untuk menjadi tuan rumah
kepada Persidangan Ketua-Ketua Negara Komanwel (CHOGM) pada tahun 1989.Pada
tahun 1998 pula, Malaysia sekali lagi terpilih dan bersedia untuk menjadi tuan
rumah kepada Sukan Komanwel sebagai salah satu medan untuk mengukuhkan
pertalian erat dalam kalangan negara anggota Komanwel.Akhir sekali, sebagai
sebuah negara yang mana agama Islam sebagai agama rasmi negara, maka Malaysia
juga telah menjalin hubungan yang rapat dengan negara-negara Islam di
dunia.Malaysia telah menganggotai Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) dan
mengambil peranan aktif serta komitmen yang tinggi dalam OIC.
Melaksanakan dasar luar sesebuah negara
merupakan satu tugas yang rumit dan mencabar.Di Malaysia misalnya, pelaksanaan
dasar luar ini diletakkan di bawah Kementerian Luar Negeri di bawah seorang
menteri yang bertanggungjawab dalam memastikan dasar-dasar luar dapat
dilaksanakan dengan betul dan menepati matlamat dasar tersebut.Kementerian Luar
Negeri haruslah sentiasa peka terhadap perubahan dan mampu bertindak balas
dengan berkesan dalam mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara di samping mampu menyatakan pendirian
Malaysia dengan jelas di peringkat global.
Semua negara di dunia mempunyai
prinsip-prinsip yang tersendiri dalam melaksanakan dasar luar mereka.Kerajaan
Malaysia telah mewujudkan prinsip-prinsip yang perlu diambil kira dalam
menentukan dasar luar negara agar tidak lari atau tersasar daripada matlamat
hubungan luar.Salah satu prinsip yang diamalkan oleh Malaysia ialah dasar
berkecuali.Dasar ini bermaksud tidak mengikat dan terikat dengan mana-mana
negara dalam membuat keputusan walaupun terdapat tekanan daripada negara kuasa
besar yang lain.
3.0 (b) Bincangkan dasar luar Malaysia
semasa era kepimpinan Tunku Abdul Rahman ataupun Tun Abdul Razak. (30 markah)
Analisis dasar luar Malaysia semenjak
mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 boleh dibahagikan kepada beberapa fasa
atau peringkat.Era kepimpinan Tunku Abdul Rahman yang bermula sejak tahun 1957
sehingga tahun 1970 dikatakan sebagai fasa pertama sejarah hubungan luar
Malaysia.Fasa kedua bermula pada tahun 1970 sehingga 1976 semasa Tun Abdul
Razak memegang jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia yang kedua.Fasa ketiga
di bawah kepimpinan Tun Hussein Onn pada tahun 1976 sehingga 1981 dan fasa-fasa
seterusnya mengikut tempoh pentadbiran seseorang Perdana Menteri tersebut.
Dalam tajuk ini, saya akan cuba untuk
membincangkan dasar luar Malaysia semasa era kepimpinan Tun Abdul Razak.Oleh
kerana dasar luar Malaysia bersifat keelitan, maka adalah perlu dilihat secara
umum dasar luar semasa Tunku Abdul Rahman
menjadi Perdana Menteri yang pertama.Secara umumnya, dasar luar fasa
pertama di bawah kepimpinan Tunku Abdul Rahman adalah sesuatu yang boleh
dijangkakan.Pada masa itu, Malaysia merupakan negara yang masih “muda” kerana
baru sahaja memperoleh kemerdekaan daripada kerajaan British.Oleh itu, Tunku
Abdul Rahman lebih bersikap pro-Barat dalam dasar luar apabila dilihat lebih rapat kepada negara
Britain dari segi ekonomi, politik, budaya dan jalinan pertahanan.Hal ini
demikian kerana, sebagai sebuah negara yang baru merdeka, Malaysia masih lagi
bergantung kepada bekas penjajah untuk memenuhi keperluan dalam aspek-aspek
yang disebutkan tadi terutama dalam aspek politik, ekonomi dan
pertahanan.Sebagai contoh, Malaysia telah menandatangani perjajian Anglo Malayan Defence Agreement (AMADA)
pada tahun 1957 untuk menjamin keselamatan dan pertahanan negara.Selain itu,
Tunku Abdul Rahman juga menunjukkan penentangan kuat terhadap komunis sama ada
di dalam atau luar negara.Beliau telah menyekutukan Malaysia dengan blok Barat
di peringkat antarabangsa dalam Persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
(PBB).
Selepas perletakan jawatan Tunku Abdul
Rahman secara rasmi sebagai Perdana Menteri pada 22 September 1971, tampuk
kepimpinan di Malaysia dipegang oleh Tun Abdul Razak yang juga merupakan
Timbalan Perdana Menteri pada ketika itu.Beliau merupakan seorang pemimpin yang
cukup berkaliber kerana beliaulah yang ditugaskan oleh Tunku Abdul Rahman untuk
mempengerusikan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) untuk mengatasi rusuhan kaum
pada 13 Mei 1969.Beliau telah dilantik menjadi Pengarah Majlis Gerakan Negara
(MAGERAN) yang merupakan pemimpin de
facto dan bertindak sebagai Ketua Kerajaan bermula pada bulan Mei 1969 di
bawah Tunku Abdul Rahman yang masih memegang jawatan sebagi Perdana Menteri.
Selepas Tun Abdul Razak menjadi Perdana
Menteri Malaysia, beliau telah mengambil langkah drastik dan berani mengenai
dasar luar Malaysia.Jika Tunku Abdul Rahman yang sebelum ini lebih pro-Barat
dan anti-komunis, Tun Abdul Razak pula telah membuka lembaran baru dalam
hubungan luar apabila berganjak dan cuba untuk lari daripada pendirian
tradisional yang keras menentang negara-negara Komunis.Dasar baru Tun Abdul
Razak lebih bersifat terbuka dan usaha serta pandangan anti-komunis semakin
berkurangan malah, beliau telah memulakan hubungan diplomatik dan politik
dengan negara-negara komunis di Barat dan Asia.Usaha ini dilihat sampai ke
kemuncaknya apabila hubungan diplomatik dengan Rebuplik Rakyak China telah
berlangsung pada tahun 1974.Langkah Tun Abdul Rahman membuat hubungan
diplomatik dan berbaik-baik dengan China merupakan langkah yang bertentangan
dengan dasar yang diamalkan oleh Tunku Abdul Rahman sebelum ini.Dalam
penjelasan beliau tentang perkara ini kepada ahli-ahli Parlimen pada Julai
1971, beliau telah menegaskan tentang perlunya perubahan fundamental dalam
melakukan pendekatan terhadap Komunis antarabangsa.Hal ini demikian kerana, Tun
Abdul Razak mahu meneruskan dan mengasaskan hubungan diplomatik dengan semua
negara tanpa mengira ideoloi politik negara tersebut asalkan mereka menghormati
kemerdekaan dan kedaulatan Malaysia.Tun Abdul Razak juga berpendapat bahawa
ideologi politik sesebuah negara itu adalah urusan kerajaan dan rakyat negara
itu sendiri.
Langkah awal Malaysia untuk mengatur
hubungan dengan China adalah menerusi penghantaran 19 orang delegasi
perdagangan ke Peking.Sebelum itu, komunikasi antara Malaysia-Peking telah pun
berlaku melalui sukan ping pong dan badminton, kerjasama perubatan dan
perdagangan serta melalui rundingan yang pernah dilakukan di New York.Hubungan
rasmi Malaysia-China bermula pada bulan Mei 1974 apabila Tun Abdul Razak
membuat lawatan dramatik ke Rebuplik Rakyat China atas jemputan rasmi daripada
Perdana Menteri Chou En-Lai.Lawatan ini merupakan lawatan rasmi pertama yang
pernah berlangsung di antara kedua-dua negara.Tun Abdul Razak yang ditemani
oleh wakil-wakil daripada parti politik Barisan Nasional serta pegawai-pegawai
kerajaan telah bertemu dengan Pengerusi Mao Tse-tung dan mengucapkan tahniah
dan penghargaan daripada kerajaan Malaysia.Dalam lawatan rasmi pertama ini,
Malaysia telah mengenal pasti tiga isu politik yang memerlukan jaminan dan
penjelasan daripada China berhubung beberapa masalah yang berlaku di Malaysia
pada ketika itu.
Antara masalah yang dijelaskan dan
dijamin oleh kerajaan China dalam lawatan delegasi pertama itu ialah,
pengharaman terhadap Parti Komunis Malaya (PKM) dan jaminan daripada China
untuk tidak memberi bantuan ketenteraan kepada pengganas Komunis di
Malaysia.Peking juga telah menafikan penglibatan negaranya dalam isu berkaitan
dengan penyiaran “Radio Revolusi Malaya” iaitu radio rahsia Parti
Komunis.Sementara itu, Peking juga telah bersetuju untuk membincangkan secara
terperinci tentang kedudukan terhadap rakyat mereka di Malaysia, terutamanya
mereka yang tidak mempunyai status kewarganegaraan yang sah.Namun begitu,
semangat Malaysia dalam membuat hubungan dengan China juga perlu mengambil kira
sensitiviti negara ASEAN yang lain, khususnya Indonesia yang bergelut untuk
bebas dari pengarauh Komunis.Oleh itu, Tun Abdul Razak secara peribadi telah
memberikan jaminan kepada Presiden Suharto bahawa hubungannya dengan China
tidak akan mengeruhkan hubungannya dengan Indonesia.Pada masa itu juga,
hubungan Malaysia dengan Indonesia dan Filipina juga adalah kurang baik kerana
negara jiran tersebut masih tidak berpuas hati dengan pembentukan Malaysia pada
tahun 1963.Perjanjian damai yang telah ditandatangani pada April 1966 di antara
Tun Abdul Razak dengan Tun Adam Malik telah membuka lembaran baru dan toleransi
dalam hubungan antara kedua-dua negara.Perdamaian tersebut telah diikuti oleh
penambahbaikan hubungan Malaysia-Filipina walaupun Filipina belum menggugurkan
tuntutannya ke atas Sabah.
Selain itu, Malaysia juga telah
menjalinkan hubungan diplomatik dengan beberapa lagi negara Komunis iaitu Korea
Utara, Vietnam Utara dan Jerman Timur pada tahun 1973.Tun Abdul Razak telah
melawat Soviet Union pada tahun 1968 dan seterusnya membawa kepada hubungan
diplomatik tidak lama selepas itu.Malaysia telah membuka kedutaan di Moscow
serta menandatangani perjanjian perdagangan untuk mengukuhkan hubungan
perdagangan antara kedua-dua negara.Walau bagaimanapun, dalam kesungguhan
Malaysia mengadakan hubungan diplomatik dengan negara-negara Komunis, Tun Abdul
Razak masih lagi mengakui kepentingan negara untuk bersekutu dengan negara
rakan di Barat, terutamanya dalam aspek keselamatan dan pertahanan
negara.Malaysia telah menandatangani Five-Power
Defence Arranggement (FPDA) yang turut dianggotai oleh Britain, Australia,
New Zealand, Malaysia dan Singapura yang bertujuan untuk mengawal pertahanan udara
dan laut Malaysia dan Singapura.
Dalam hubungan serantau pula, Tun Abdul
Razak merupakan antara individu ataupun pemimpin yang aktif berperanan dalam
ASEAN.Beliau telah berusaha untuk menjadikan Zone of Peace, Freedom and Neutrality in Southeast Asia (ZOPFAN) sebagai salah satu dasar
dalam ASEAN.ZOPFAN merupakan satu perjanjian pertahanan bagi menggantikan Anglo-Malayan Defence Agreement (AMADA)
yang berlangsung sejak 1957 sehingga 1970.Konsep ZOPFAN ini merupakan dasar
untuk mencapai keamanan, kebebasan dan berkecuali yang pada mulanya merupakan
projek yang digunakan oleh Tun Abdul Razak dalam menggubal semula dasar luar
Malaysia.Matlamat dasar ini sebenarnya sukar dicapai kerana kejayaannya banyak
bergantung kepada kerjasama dan restu kuasa-kuasa besar dunia seperti Amerika
Syarikat, China dan Soviet Union.Langkah penting yang diambil untuk
merealisasikan ZOPFAN adalah Southeast
Asia Nuclear Weapon Free Zone
(SEANWFZ) yang dianggotai oleh semua negara di Asia Tenggara.SEANWFZ merupakan
langkah ataupun satu pakatan untuk mengurangkan ketegangan dan mencapai
keamanan dan dan keselamatan di rantau ini di samping ingin bebas daripada
senjata nuklear yang berbahaya.Walaupun respons daripada negara-negara yang
terlibat agak lambat dan mengecewakan, namun akhirnya konsep ZOPFAN yang
dipelopori oleh Tun Abdul Razak akhirnya diterima oleh ASEAN sebagai salah satu
dasarnya.
Era pentadbiran Tun Abdul Razak juga telah
menyaksikan hubungan politik Malaysia dengan negara-negara Islam dijalankan
secara lebih aktif.Sebagai sebuah negara yang menjadikan agama Islam sebagai
agama rasminya,adalah perlu untuk Malaysia melahirkan perasaan simpati negara
kepada negara Arab di Timur Tengah khususnya di Palestin.Walaupun usaha
Malaysia dalam penyelesaian krisis di negara tersebut tidak mencapai kejayaan
namun, kerajaan masih membenarkan sumbangan wang dikutip daripada masyarakat
Islam untuk membantu saudara sesama Islam di Palestin.Selain itu, Malaysia juga
mempertingkatkan hubungan dengan negara-negara Teluk seperti Arab Saudi dan
Republik Sosialis Mesir walaupun ideologi dan sistem pemerintahan berbeza.Namun
begitu, hubungan yang baik dapat juga dijalankan atas prinsip sesama Islam.Malaysia
juga merupakan anggota kepada Organisation
of the Islamic Conference (OIC) selepas usaha berterusan Malaysia dalam
melebarkan hubungan luar dengan negara-negara Islam yang lain.
Keberanian dan kesungguhan Tun Abdul
Razak dalam menjalankan dasar luar sebelum itu dikatakan bertentangan dengan
dasar luar yang dilakukan oleh Tunku Abdul Rahman telah menyerlahkan keupayaan
sebenar Tun Abdul Razak sebagi seorang Perdana Menteri yang beribawa dan
berkaliber.Tindakan Tun Abdul Razak untuk mengadakan hubungan dengan
negara-negara Komunis telah banyak memabantu Malaysia mempertahankan kedaulatan
dan keselematan negara.Dasr berkecuali dan menghormati semua negara tanpa
mengira ideologi yang diamalkan merupakan strategi yang berkesan untuk
memastikan kepentingan politik, keselamatan dan ekonomi terjamin.Personaliti
Tun Abdul Razak yang lebih gemar berurusan dengan para pemimpin negara luar
dalam susana yang tidak formal sebenarnya berkesan untuk mengambil hati dan
seterusnya bersahabat dengan mereka.Hal ini demikian kerana, pendekatan yang
dilakukan oleh Tun Abdul Razak sangat menyenangkan hati sebelum perbincangan
secara rasmi diteruskan.Kebijaksanaan beliau dalam mengatur dasar luar Malaysia
amatlah dikagumi dan boleh dikatakan mencapai kejayaan dengan cemerlang dalam
pengurusan dasar luar sehingga timbul anggapan bahawa beliau merupakan pemimpin
semua negara.
4.0 Huraikan pendekatan kerajaan
Malaysia dalam menangani isu pendatang tanpa izin dalam negara Malaysia. (40
markah)
Isu berkaitan dengan pendatang tanpa
izin di Malaysia merupakan satu isu yang telah lama berlaku dan masih
berlarutan sehingga sekarang.Menurut Mabatan Imigresen Malaysia maksud
pendatang tanpa izin ialah mana-mana orang selain warganegara yang menyalahi
undang-undang di bawah Seksyen 5 (2) iaitu masuk dan keluar Malaysia melalui
jalan yang yang tidak dibenarkan dan tidak diwartakan, Seksyen 6 (3) iaitu
masuk dan tinggal di Malaysia tanpa Pas atau Permit yang sah, Seksyen 8 iaitu
imigran larangan, Seksyen 9 iaitu masuk dan tinggal di Malaysia setelah Pas
atau permit dibatalkan oleh Pengarah Imigresen Malaysia, Seksyen 15 iaitu
tinggal di Malaysia setelah permit dibatalkan ataupun tamat tempoh dan Seksyen
39 (b) iaitu melanggar syarat Permit atau Pas sempadan.Kesimpulannya, pendatang
asing tanpa izin ialah orang-orang dari luar yang masuk dan tinggal di Malaysia
secara haram dengan melalui sempadan negara dengan tidak mengikut undang-undang
imigrasi yang ditetapkan.
Pendatang
tanpa izin biasanya masuk ke negara ini melalui dua cara utama iaitu melalui
sempadan dan melalui perairan.Bagi mereka yang datang melalui sempadan,
pencerobohan ini berlaku di sempadan bagi negara yang yang mempunyai sempadan
darat atau sungai dengan negara jiran.Contohnya, pendatang asing daripada
Kalimantan, Indonesia datang secara haram ke Sarawak dan Sabah melalui jalan
darat melimpasi kedua- dua negara.Bagi
mereka yang datang melalui perairan, pendatang asing akan memasuki negara ini
dengan menaiki kapal laut yang kemudiannya berhenti di persisiran dan para
penumpang tanpa izin akan berenang untuk tiba di daratan.Oleh kerana sempadan
perairan Malaysia begitu luas, maka mereka boleh datang dari pelbagai arah dan
tempat.Akan tetapi, pada masa kini, para pendatang lebih mudah masuk ke negara
ini tanpa perlu bersusah payah dan melalui sekatan imigresen yang ketat.Dengan
adanya visa, mereka boleh menggunakan visa lawatan sosial dan visa pelajar
untuk datang.Selepas mereka tiba, ada dalam kalangan para pelawat dan pelajar
ini yang terus mencari kerja dan tidak pulang selepas visa mereka tamat.Maksudnya,
pada mulanya mereka datang secara sah melalui visa, tetapi apabila visa tamat
dan mereka tidak pulang maka mereka sudah menjadi pendatang asing tanpa izin.
Pendatang asing tanpa izin datang ke
Malaysia dengan beberapa sebab utama.Pertama, mereka datang untuk mencari hidup
yang lebih baik kerana Malaysia menyediakan banyak peluang pekerjaan dalam
industri pembinaan dan pertanian.Perkembangan
populasi sesebuah negara turut menyumbang kepada penghijarahan mereka selepas
peluang pekerjaan di negara asal kurang, ditambah lagi dengan keadaan ekonomi
negara asal yang tidak stabil.Mereka juga berhijrah ke Malaysia akibat daripada
kemiskinan dan peperangan yang berlaku di negara asal mereka.Sebagai contoh,
kemiskinan serta pergolakan yang berlaku di Pakistan, Myanmar dan Bangladesh
telah menyebabkan rakyatnya terpaksa bermigrasi untuk mencari perlindungan dan
pekerjaan untuk menyara hidup diri sendiri dan keluarga mereka di negara asal.
Kesan kebanjiran pendatang asing tanpa
izin di Malaysia telah dapat dilihat daripada dua sudut iaitu kesan positif dan
kesan negatif.Kesan positif yang boleh didapati daripada kebanjiran pendatang
ini dapat dilihat daripada sudut ekonomi.Pembangunan negara sejak kebelakangan
ini berkembang dengan pesat dan membuka banyak peluang pekerjaan dalam sektor
pembinaan dan pertanian.Oleh kerana penduduk tempatan kurang berminat dalam
sektor ini, maka para pendatang tanpa izin telah mengambil peluang untuk
bekerja dalam sektor ini.Hal ini demikian kerana, para majikan lebih suka
mengupah para pendatang tanpa izin daripada buruh asing yang mempunyai permit
kerja sah kerana lebih mudah untuk diurus, dan mereka sanggup bekerja walaupun
dengan gaji yang murah.Akibat daripada keadaan ini maka ekonomi negara semakin
maju kerana pembangunan dan pertanian yang produktif dengan adanya
pekerja-pekerja asing ini.
Sementara itu, kesan negatif akibat
daripada kebanjiran pendatang tanpa izin ini lebih banyak daripada kesan
positif.Salah satu kesannya ialah keselamatan sosial masyarakat tempatan kita
terancam.Hal ini disebabkan oleh aktiviti jenayah yang dilakukan oleh sebilangan
pendatang yang ingin mencari rezeki dengan mudah.Contohnya, mereka menjadi
pengedar dadah, merompak dan membunuh.Mereka juga menjadikan wanita tempatan
sebagai sasaran untuk merogol dan menyebabkan banyak mangsa trauma sepanjang
masa.Kebanyakan kes pecah rumah juga adalah akibat daripada angkara pendatang
tanpa izin menyebabkan penduduk tempatan hidup dalam ketakutan.Kes-kes
pendatang asing mati ditembak dalam serbuan polis bukanlah sesuatu yang luar
biasa, malah tentera kita juga terpaksa dikerah ke perairan Semporna, Sabah
untuk menghadapi pendatang atau lanun Filipina yang mempunyai senjara canggih
untuk merompak dan menculik orang.
Penyakit-penyakit berbahaya juga akan
merebak dengan meluas. Buruh asing yang sah akan dikenakan pemeriksaan
kesihatan. Sebaliknya, pendatang asing tanpa izin tidak berbuat demikian.
Banyak antara mereka berasal dari kawasan mundur di negara asal mereka.
Kesihatan mereka kurang terjamin. Ada antara mereka menghidap AIDS, tibi,
penyakit kelamin, dan sebagainya. Akibatnya, rakyat kita menjadi mangsa.
Statistik telah menunjukkan bilangan rakyat yang menghidap penyakit tibi
meningkat semula. Banyak pendatang asing tanpa izin juga disahkan sebagai
pembawa kuman HIV dan hepatitis. Hubungan mereka secara seksual dengan pelacur
tempatan akan mempercepat jangkitan AIDS.
4.1 Penguatkuasaan dan Serbuan
Persoalannya, adakah kerajaan Malaysia
tidak mengambil peduli tentang masalah ini?.Sebenarnya kerajaan Malaysia yang
prihatin telah melakukan banyak usaha untuk mengatasi masalah ini.Saban tahun
pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Imigresen dan
Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerap kali melakukan serbuan dan tangkapan sama
ada di darat ataupun di perairan untuk membanteras kedatangan pendatang asing
tanpa izin ini.Pendatang asing yang ditahan akan ditempatkan di kem tahanan
sementara dan menunggu proses untuk pengantaran balik ke negara asal.Akan
tetapi, masalah pula timbul apabila pihak kedutaan negara terbabit enggan
bekerjasama dalam urusan mengeluarkan dokumen perjalanan sementara proses
penghantaran balik warga mereka.Kedutaan asing juga tidak mahu membayar kos
penghantaran balik warga mereka menyebabkan banyak wang, tenaga dan masa
kerajaan terbazir dalam usaha mencegah kemasukan pendatang asing ini.
4.2. Program 6 P
Selain itu, program terbaru yang
dilaksanakan oleh kerajaan dalam usaha membanteras pendatang asing tanpa izin
ini ialah program yang dikenali sebagai 6 P ataupun Program Penyelesaian
Menyeluruh Pekerja Asing dan Pendatang Tanpa Izin.Program 6 P iaitu
pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran
ini telah dilaksanakan secara pentadbiran bermula sejak 11 Julai 2011 dan
berakhir sepenuhnya pada 10 April 2012.Program ini merupakan satu pakej program
yang menggabungkan beberapa syor yang dikemukakan oleh Makmal Pengurusan Warga
Asing (MPWA) sebagai pendekatan terkini yang diambil oleh kerajaan dalam
memantapkan pengurusan warga asing di Malaysia.Pelaksanaan peringkat pertama
program ini telahpun bermula sejak 11 Julai 2011 iaitu pendaftaran selama dua
minggu.Sebaik sahaja selesai pendaftaran, maka peringkat seterusnya iaitu
peringkat pemutihan dan pengampunan yang mengambil masa selama tiga bulan dan
disusuli oleh pemantauan selama seminggu.Penguatkuasaan dan pengusiran akan
dilaksanakan bagi peringkat seterusnya sekiranya masih ada pendatang asing yang
masih tinggal secara haram di negara ini selepas berakhirnya program 6 P ini.
Dalam program ini, terdapat empat
kategori warga asing yang perlu mendaftar dan didaftarkan iaitu pertama, semua
warga asing yang telah masuk di Malaysia tanpa izin dan kini tinggal dan
bekerja secara tidak sah, kedua, semua warga asing yang masih tinggal di
Malaysia selepas pas atau permit kerjanya tamat tempoh atau dibatalkan, ketiga,
semua warga asing yang menyalahguna
permit masuk, pas atau dokumen perjalanan yang dipalsukan dan semua warga asing
yang melanggar syarat pas atau permit seperti yang ditetapkan oleh
undang-undang Malaysia.Secara asasnya, berikut adalah proses yang akan berlaku
pada setiap peringkat:
Peringkat
1: Pendaftaran
Pada
peringkat ini, proses pendaftaran akan dilaksanakan untuk tujuan mendaftarkan
pebdatang asing tanpa izin (PATI) di Malaysia, dan menerusi kaedah ini,
Kerajaan berpeluang mendapatkan maklumat majikan PATI, selain rekod peribadi
serta data biometrik PATI yang merupakan elemen teras bagi rasional pelaksanaan
program ini. Tindakan ini selari dengan inisiatif Kerajaan untuk mewujudkan
pangkalan data komprehensif bagi setiap warga asing di Malaysia, sekali gus
membolehkan proses pemantauan dilaksanakan secara lebih berkesan, termasuklah
usaha membabitkan penyelesaian dalam menangani isu pemalsuan identiti serta
dokumen yang selama ini mudah dipalsukan akibat tiada rekod biometrik.
Peringkat 2: Pemutihan
Pada
peringkat ini, setiap PATI yang telah berdaftar menerusi program ini akan
dikenal pasti jika wujud keperluan untuk mengekalkan mereka dalam sektor
tertentu yang mempunyai penawaran kekosongan kerja membabitkan pekerja asing.
Jika hasil pertimbangan mendapati PATI yang terbabit sesuai untuk mengisi
kekosongan tersebut, maka mereka akan diputihkan dan seterusnya dijadikan
pekerja asing yang sah dengan senarai majikan yang berdaftar. Bagaimanapun,
proses pemutihan ini hanya akan dipertimbangkan untuk sektor serta negara
sumber yang tersenarai dalam dasar penggajian pekerja asing dan yang pernah
diberikan kebenaran khas kerajaan termasuk sub-sektor yang sedang dibekukan.
Pada masa yang sama, proses pemutihan ini juga akan mengambil kira kelayakan
majikan berdasarkan keperluan semasa mengikut sektor dan sub-sektor yang akan
ditentukan oleh kementerian/agensi kawal selia.
Peringkat 3: Pengampunan
Pada
peringkat ini PATI yang tidak tersenarai untuk diputihkan, atau PATI yang
secara sukarela memilih untuk pulang ke negara asal mereka masing-masing akan
diampun dan dibenarkan pulang atas kos sendiri tanpa dikenakan sebarang bentuk
tindakan. Bagaimanapun, pengampunan ini hanya terhad kepada PATI yang melakukan
kesalahan imigresen sahaja.
Peringkat 4: Pemantauan
Pada
peringkat ini, naziran ke premis-premis majikan seluruh negara akan dilakukan
untuk memberi nasihat kepada majikan, selain pada masa sama menerangkan
implikasi tindakan undang-undang sekiranya mereka didapati melindungi pekerja
berstatus PATI yang tidak berdaftar dengan Program 6P. Antara lain, majikan
serta PATI yang berkenaan boleh dikenakan tindakan di bawah peruntukan Akta
Anti Pemerdagangan Orang 2007 (Pindaan 2010) dan Akta Imigresen 1959/63 yang
boleh membawa kepada hukuman denda sehingga RM1 juta.
Peringkat 5: Penguatkuasaan
Pada
peringkat ini, operasi penguatkuasaan bersepadu akan dilaksanakan secara
besar-besaran dan digerakkan dengan tujuan untuk mengesan serta menangkap PATI
serta majikan yang dikenal pasti masih melakukan kesalahan imigresen.
Peringkat 6: Pengusiran
Di
peringkat terakhir ini, PATI yang telah ditangkap melalui operasi
penguatkuasaan bersepadu akan dikenakan tindakan undang-undang sebelum diusir
keluar dari Negara ini. Oleh kerana kos bagi proses pengusiran ini ditanggung
menggunakan peruntukan Kerajaan, maka setiap PATI yang diusir akan turut sama
disenaraihitamkan daripada kebenaran untuk masuk semula ke negara ini.
4.3 Penubuhan Suruhanjaya
Siasatan Diraja (RCI)
Akhir sekali, kerajaan juga telah
memutuskan untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani
masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah.Mengikut anggaran, terdapat seramai
500 000 orang pendatang tanpa izin yang berada di Sabah sekarang.Suruhanjaya
ini ditubuhkan dengan tujuan untuk mengenalpasti
cara terbaik untuk menyelesaikan masalah ini demi untuk kesejahteraan dan
keharmonian penduduk di samping menyelesaikan pelbagai masalah seperti kes
jenayah, penculikan dan sebagainya yang sering menjadi masalah utama yang
ditimbulkan oleh pendatang tanpa izin khususnya di Sabah.
Kesimpulannya, kerajaan memang komited
dan prihatin terhadap masalah pendatang asing tanpa izin dan mengambil pelbagai
inisiatif untuk menyelesaikan masalah ini.Kebanjiran pendatang asing tanpa izin
di negara ini sememangnya mampu memberikan sumbangan dalam bidang pembangunan
dan ekonomi negara tetapi ternyata, lebih banyak kesan negatif yang dilakukan
oleh para pendatang asing ini.Ini termasuklah peningkatan kes jenayah, salah
laku moral dan penyebaran pelbagai jenis penyakit berjangkit di negara ini.Oleh
itu, demi untuk kesejahteraan dan keharmonian rakyat tempatan, maka masalah ini
haruslah diselesaikan dengan segera supaya kesan-kesan negatif tersebut dapat
diatasi.
5.0 Kesimpulan
Sejarah perkembangan dasar luar
Malaysia telah bermula semenjak kemerdekaan lagi.Dasar ini telah dimulakan oleh
Perdana Menteri Pertama Malaysia iaitu Tunku Abdul Rahman yang pada masa itu
lebih bersifat pro-Barat.Era dasar luar Malaysia diteruskan lagi dengan pelbagai
perubahan yang dibuat terutama pada zaman pentadbiran Tun Abdul Razak yang
begitu aktif dalam melakukan hubungan diplomatik dengan negara luar termasuklah
negara-negara komunis seperti China, Soviet Union dan Vietman Utara.
Walau bagaimanapun, sebelum seseorang
pemimpin itu mengadakan hubungan diplomatik dengan negara luar, pemimpin
tersebut haruslah menggubal dasar luar yang menguntungkan negara dari sudut
keselamatan dan pertahanan, ekonomi dan sebagainya.Dengan mengambil kira
pelbagai aspek, terutamanya keselamatan negara.Malaysia mengamalkan dasar
berkecuali, mengutamakan keamanan dan menghormati kedaulatan negara lain.Dasar
ini menyebabkan Malaysia tidak terlibat dalam apa-apa konflik seperti
peperangan dan sebagainya.Oleh yang demikian, para pemimpin negara haruslah
bijak dalam menentukan dasar luar negara supaya tidak lari daripada prinsip
asal.
Akhir sekali, isu yang berkaitan dengan
pendatang asing tanpa izin (PATI) juga haruslah diberikan perhatian dengan
serius supaya negara ini tidak dibanjiri dan dicemari dengan jenayah dan
aktiviti negatif lain yang dilakukan oleh para PATI ini.Langkah penguatkuasaan
yang diambil serta beberapa program terbaru seperti program 6P dan penubuhan
Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyelesaikan masalah ini disambut baik
oleh pelbagai pihak dengan harapan masalah ini dapat diatasi dengan segera.
Comments
Post a Comment