Tugasan 1 PPISMP: Pengantar Sejarah
1.0 Pendahuluan
Sejarah
merupakan satu pengajian yang meliputi ruang lingkup yang sangat luas. Sejarah
juga dianggap sebagai sebagai satu cabang ilmu yang sangat penting kepada
manusia dari aspek sosial, ekonomi dan politik. Sejarah mempunyai tafsiran yang
luas dan pelbagai, mengikut seseorang ahli sejarah yang membuat tafsiran
tentang sejarah. Pada pendapat saya, sejarah merupakan satu peristiwa masa lalu
yang benar-benar berlaku.Pendapat ini disokong oleh seorang ahli sejarah Jerman
iaitu Leopold von Ranke. Beliau menyatakan bahawa sejarah adalah satu peristiwa
yang benar-benar berlaku tanpa berlaku unsur tokok tambah1. Pendapat
Ranke ini juga disokong oleh seorang lagi ahli sejarah iaitu Shefer yang
menafsirkan sejarah sebagai peristiwa yang telah dan benar-benar berlaku.2. Sementara
itu, salah seorang ahli sejarah pada kurun ke-20, iaitu R.G Coollingwood pula
menakrifkan sejarah sebagai sebuah bentuk penyelidikan tentang hal-hal yang
berlaku pada masa lampau3. Beliau juga menyatakan bahawa adalah
menjadi tugas dan kewajipan seseorang ahli sejarah untuk membuat kajian atau
penyelidikan ke atas sesuatu kejadian sejarah yang berlaku pada masa lampau.Jadi,
Coolingwood juga mengatakan bahawa sejarah itu adalah sejarah pemikiran dan
maknanya, ahli sejarah perlu menulis atau memaparkan kejadian sejarah yang
berlaku pada masa lampau berdasarkan pemikiran ahli sejarah tersebut.Setelah
melihat dan meneliti pandangan ahli-ahli sejarah tersebut, maka saya membuat
kesimpulan bahawa sejarah itu adalah perkara atau kejadian yang benar-benar
terjadi pada masa lampau dan ahli sejarah berperanan untuk menulis dan
memaparkan kejadian itu setelah mereka membuat kajian atau penyelidikan secara
menyeluruh terhadap sesuatu kejadian sejarah tersebut.
2.0 Apakah itu fakta sejarah?
Fakta
sejarah merupakan bukti kukuh yang menunjukkan berlakunya sesuatu peristiwa
masa lampau dan menjadi panduan bagi ahli sejarah dalam penulisan sejarah.Dalam
erti kata lain, fakta sejarah ialah nadi ataupun tulang belakang bagi penulisan
sejarah dalam menyokong segala hujahan dan teori-teori yang wujud.Tanpa fakta,
sesebuah penulisan itu hanya menjadi karya falsafah, ataupun logik, ataupun
karya kreatif atau sastera.Fakta juga merupakan apa yang tergambar ialah adanya
satu hakikat yang stabil, kukuh, terbukti dan tidak boleh dipersoalkan mahupun
digugat kebenarannya4.Fakta sejarah tidak sama dengan fakta sains
kerana fakta sejarah tidak boleh diulang dan berulang kembali. Menurut Louis
Gottschalk pula, fakta sejarah boleh ditakrifkan sebagai “suatu yang tertentu
didapatkan secara langsung ataupun tidak langsung dari dokumen sejarah dan
selepas ia diuji mengikut kanun-kanun kaedah sejarah maka ia boleh dianggap
sebagai boleh dipercayai.5” Seharusnya, fakta sejarah juga harus
dicatatkan seperti yang sebenarnya berlaku.Contohnya, tarikh 16 September 1963
iaitu Hari Malaysia merupakan satu fakta yang tepat dan dicatat seperti yang
sebenarnya berlaku kerana peristiwa tersebut dianggap penting, bermakna,
mempunyai kaitan dengan seseorang individu, institusi, masyarakat, kerajaan dan
sesuatu bangsa.Pada pendapat saya pula, proses pemilihan fakta sejarah
bergantung kepada pengkajinya kerana sesebuah fakta yang dipilih belum tentu
dianggap sebagi fakta yang penting dan benar oleh orang lain.Pendek kata,
sejarah itu merupakan tafsiran yang dilakukan oleh ahli sejarah yang
dianggapnya penting dan pemilihan fakta-fakta sejarah adalah bergantung kepada
akal fikiran ahli sejarah tersebut.Makudnya, seseorang ahli sejarah itu bebas
memilih fakta yang diingini serta bebas membuat tafsiran terhadap fakta-fakta
yang dipilihnya.
Seorang
ahli sejarah iaitu Carl Becker menyokong hujahan ini apabila beliau menyatakan
bahawa “ penulisan sejarah itu bergantung kepada ahli sejarah itu sendiri yang
mempunyai akal fikiran, tujuan, pemilihan dan kecenderungan yang berasaskan
pengalamannya pada zaman tertentu.6” Pada pandangan saya pula
berdasarkan hujahan Becker tersebut, pengalaman zaman kehidupan seseorang ahli
sejarah juga mempengaruhi pemilihan fakta-fakta sejarah tertentu kerana sejarah
itu berbentuk relatif dan kebenarannya tidak mutlak mengikut perubahan masa dan
zaman.Dari sudut lain pula, Carl Becker juga ada mengatakan bahawa fakta itu
bukan semata-mata suatu tarikh tentang sesuatu peristiwa sahaja, tetapi sebagai
lambang yang mewakili sesuatu peristiwa ataupun sesebuah gagasan. Sebagai suatu lambang,
ia adalah suatu “penyeluruhan bagi seribu satu macam fakta yang lebih kecil7.”
Ini bermaksud, fakta-fakta “kecil” yang terdapat dalam sesuatu peristiwa
sejarah itu boleh dianggap sebagi pengesahan untuk mendapatkan fakta-fakta yang
lebih luas.Contohnya, apabila Kesultanan Melayu Melaka jatuh ke tangan Portugis, timbul beberapa
persoalan yang mendatangkan kepada kehadiran fakta-fakta kecil seperti bilakah
serangan itu bermula? Atau apakah jenis senjata yang digunakan?.Setiap jawapan
daripada soalan-soalan tersebut mempunyai kaitan dan menyokong antara satu
dengan yang lain untuk menghasilkan fakta yang lebih luas pengertiannya.Kesimpulannya,
fakta sejarah itu terletak di fikiran setiap ahli sejarah yang mengkaji sesuatu
peristiwa sejarah dan fakta ini lahir melalui tanggapan pemikiran kita terhadap
sesuatu peristiwa yang penting.Seseorang ahli sejarah itu juga bebas untuk memilih
fakta yang hendak ditafsirkannya.
3.0
Bagaimanakah fakta sejarah itu diperolehi?
Bagi
menghasilkan penulisan sejarah yang mantap, seseorang ahli sejarah perlu
mempunyai kemahiran mengesan sumber dan seterusnya mendapatkan fakta-fakta yang
sahih untuk dijadikan bahan penulisan yang berkualiti. Tanpa sumber, ahli
sejarah akan menghadapi kesukaran untuk menyelesaikan persoalan yang timbul
dalam penyelidikan mereka kerana dari sumberlah ahli sejarah boleh mendapatkan
fakta-fakta yang diperlukan.Sumber mempunyai pengertian yang amat luas dan
mempunyai pelbagai sifat yang perlu ditafsir secara jelas dan tepat.Sumber
sejarah merujuk kepada kepada sekumpulan bahan-bahan sejarah yang wujud hasil
daripada peristiwa-peristiwa zaman lampau. Sumber sejarah boleh terdiri daripada
sekumpulan bahan-bahan yang tersimpan di tempat-tempat khusus seperti arkib,
perpustakaan, muzium, pejabat-pejabat menyimpan rekod, istana ataupun rumah
orang perseorangan.8 Sumber boleh dikategorikan kepada tiga bahagian
iaitu, sumber berbentuk, sumber bertulis dan sumber lisan.Sumber berbentuk
ialah sumber tinggalan arkeologi seperti Piramid Mesir, sumber bertulis pula
ialah sumber yang terdiri daripada hasil-hasil tulisan pelaku sejarah seperti
dokumen kerajaan dan sumber lisan pula melibatkan proses menyoal atau
menemuramah orang perseorangan atau saksi yang terlibat secara langsung atau
menyaksikan sesuatu peristiwa bersejarah. Terdapat empat jenis sumber sejarah
iaitu sumber primer, sumber sekunder, sumber lisan dan yang terakhir, sumber
arkeologi.Sumber primer adalah punca utama untuk memahami sesuatu peristiwa
sejarah yang lalu.Menurut Louis Gottschalk, sumber primer adalah sumber-sumber
yang diperolehi daripada saksi-saksi dalam bentuk tulisan, catatan dan juga
saksi utama sesuatu peristiwa.9 Sumber primer ini amat penting
berbanding dengan sumber-sumber lain kerana sumber ini bersifat asli dan belum
diolah atau ditafsirkan.Sumber ini juga merupakan sumber yang mengandungi
fakta-fakta yang tepat.Penulisan sejarah yang baik dan berkualiti adalah
berdasarkan kepada sumber primer kerana sumber ini mampu memberikan gambaran
yang dekat kepada ahli sejarah dalam memahami peristiwa sejarah.Secara
ringkasnya, sumber primer ibarat bahan mentah yang belum diproses.Selalunya,
sumber primer ini susah untuk ditemui dan hanya berada di tempat-tempat
tertentu sahaja.Contohnya, dokumen-dokumen negara kita semasa penjajahan
British berada di Pejabat Tanah Jajahan di London. Terdapat juga sumber primer
yang langsung tidak diketahui lokasinya dan ini selalunya menjadi masalah buat
ahli sejarah untuk membuat penulisan sejarah yang lengkap.Sementara itu, sumber
sekunder atau sumber kedua pula merupakan sumber yang telah diproses,
ditafsirkan dan dinilai oleh ahli sejarah berdasarkan kepada sumber primer.Sumber
sekunder biasanya merupakan tafsiran, kesimpulan dan andaian seseorang ahli
sejarah terhadap peristiwa sejarah yang dikajinya berdasarkan sumber
primer.Kebiasaannya, sumber sekunder boleh didapati dalam bentuk buku-buku
sejarah, jurnal, rencana, disertasi dan jurnal.Sumber sekunder ini mudah
didapati dan mudah diakses oleh sesiapa sahaja.Sumber lisan pula ialah kaedah
pengumpulan fakta-fakta sejarah yang belum dikajidan dirakam semula.Selalunya,
kaedah ini melibatkan proses soal jawab atau temuramah dengan pelaku atau saksi
sejarah.Ini melibatkan gambaran ingatan seseorang, kertas, surat ,diari, gambar
dan sebagainya.
Seterusnya,
sumber arkeologi juga merupakan salah satu sumber yang penting untuk
membolehkan ahli sejarah mendalami peristiwa sejarah lampau dengan
memperpanjangkan lagi jarak masa sesuatu peristiwa sejarah seperti zaman
prasejarah.
Bukti-bukti
arkeologi boleh dibahagikan kepada dua
iaitu, bukan artifak dan artifak. Arkeologi bukan artifak lebih merujuk kepada
tinggalan alam sekitar ataupun ekofak.Sumber arkeologi artifak pula lebih
merujuk kepada artifak yang dibuat dan diubah suai oleh manusia seperti batu,
tembikar dan senjata.Ahli sejarah juga mempunyai pandangan tertentu tentang
maksud sumber sejarah.Misalanya E.H.Carr yang mengertikan sumber sejarah boleh
terdiri daripada sekumpulan fakta-fakta yang telah diteliti dan dipastikan.10
Jika mengambil pengertian yang dibuat oleh Carr ini, saya berpendapat
bahawa sememangnya sumber sejarah dan fakta sejarah berkait rapat antara satu
dengan yang lain. Ahli sejarah harus mempunyai kemahiran mencari sumber sebelum
mendapatkan fakta daripada sumber
tersebut, terutamanya sumber primer.Proses mencari sumber bukannya sesuatu
kerja yang mudah kerana mengambil masa yang lama dan kadang-kadang sampai
bertahun-tahun untuk menjumpai sumber tertentu.Selepas mendapatkan sumber, ahli
sejarah perlu mahir untuk mencari fakta-fakta yang terdapat dalam sumber primer
dan juga perlu tahu untuk memilih fakta yang berkaitan sahaja. Selepas
mendapatkan fakta, ahli sejarah harus ada kemahiran untuk mentafsirkan
fakta-fakta tersebut.Dalam proses ini, kebanyakan ahli sejarah tidak sependapat
dan mempunyai cara yang berbeza untuk mengkaji,
mendapatkan dan mentafsir fakta-fakta tersebut. Oleh itu, sebagai seorang
ahli sejarah, mereka haruslah mempunyai kemahiran yang tinggi untuk mendapatkan
sumber dan mentafsir fakta supaya penulisan sejarah yang berkualiti dapat
dihasilkan serta mampu mengelakkan perdebatan dalam kalangan ahli sejarah
tentang kandungan penulisan yang dibuat.
4.0
Sejauh manakah fakta sejarah itu dapat diterima?
Pertikaian
dan perdebatan yang selalu berlaku dalam kalangan ahli sejarah meninbulkan
persoalan sejauh manakah fakta sejarah itu dapat diterima.Untuk menyelesaikan
perdebatan ini, ahli sejarah perlu berhati-hati semasa membuat tafsiran ke atas
sesuatu fakta sejarah.Ahli sejarah seharusnya sentiasa mempunyai keraguan akan
kesahan hasil penulisannya supaya supaya ahli sejarah lain tidak akan
mempersoalkan hasil penulisan seseorang ahli sejarah.Oleh itu, sesorang ahli
sejarah itu haruslah membuat kritikan terhadapa hasil penulisannya supaya
penulisan yang dihasilkan benar-benar berkualiti.Mengkritik sumber sejarah
bukanlah sesuatu yang mudah bagi bagi ahli sejarah.Mengkritik sumber merupakan
satu tugas berat kerana melibatkan pengujian dari segi kebenaran sumber
tersebut.Pernyataan ini disokong oleh Gottschalk yang menegaskan bahawa
kritikan luar mesti dilakukan ke atas sumber itu.Sementara itu, Ernst Bernheim
telah membahagikan proses kritikan kepada dua iaitu kritikan luar dan kritikan
dalam ke atas sumber tersebut.Menurut Bernheim, kritikan luar adalah usaha yang
dilakukan oleh penyelidik sejarah untuk mengesan ketulenan atau kesahan sesuatu
sumber sejarah.Kritikan dalam pula adalah tugas ahli sejarah untuk melakukan
pentafsiran ke atas isi-isi sumber yang telah disahkan ketulenannya pada
peringkat kritikan luar.11 Menurut
Marc Bloch pula, proses kritikan berpunca dari sikap sangsi penyelidik
sejarah terhadap maklumat yang diberikan oleh saksi-saksi mengenai peristiwa
masa lampau.Kaedah kritikan bukti ini mendorong penyelidik untuk membuat
tafsiran bukti bagi mencapai ujian kebenaran.12 Setelah ahli sejarah
selesai membuat kritikan luar dan kritikan dalam, maka ahli sejarah akan
memulakan penulisan mereka.Penulisan yang dibuat pula haruslah berdasarkan
pemikiran mereka sendiri dan semasa membuat penulisan, ahli sejarah boleh
melihat kembali peristiwa sejarah dengan bantuan fakta-fakta yang telah
diperolehi supaya penulisan yang dibuat akan berkualiti.
Melakukan
proses kritikan dalam juga membantu menentukan sejauh mana fakta itu dapat
diterima.Kritikan dalam juga bermaksud melihat isi kandungan sesuatu sumber
dengan melihat dari segi kerasionalan dan kelogikan isi kandungan dapat
diterima atau tidak.Ahli sejarah haruslah melihat isi tersurat dan isi tersirat
sesuatu sumber tertentu supaya ahli sejarah boleh mengetahui dengan lebih
lanjut tentang asal usul sumber dan proses ini mengambil masa yang
lama.Tafsiran terhadap satu perkataan akan mengetahui isi tersurat dan
tersirat.Setelah maksud tersurat dan tersirat diperolehi maka kesangsian
terhadap isi kandungan sumber akan berkurangan.Sesebuah fakta yang dikemukakan
sememangnya sukar untuk diterima terus oleh ahli sejarah kerana perbezaan cara,
pendapat dan kepercayaan mereka.Daripada keadaan ini, maka wujudlah sejarah
yang objektif dan subjektif.Aliran subjektif selalu wujud amalan berat sebelah
apabila ada fakta yang memihak kepada golongan tertentu sahaja.Amalan ini
ditentang oleh aliran objektif yang menyokong sejarah itu ditulis seperti yang
sebenarnya.
Penerimaan
fakta juga melibatkan unsur pengadilan moral terhadap sumber-sumber
sejarah. Pengadilan moral bermaksud “apabila sejarawan didapati dengan sengaja
atau tidak sengaja menilai atau menghukum sesuatu, baik dengan memuji atau
mengejinya dengan menggunakan perkataan seperti baik, mulia, kejam atau ganas.” Kewujudan
pengadilan moral bermaksud sesuatu fakta tersebut diragui kesahannya ataupun
adakah wujud unsur berat sebelah dalam fakta tersebut.Sesiapa pun individu
boleh menjatuhkan pengadilan moral terhadap sesuatu penulisan sejarah tanpa
mengira siapa-siapa pun.
5.0 Kesimpulan
Secara
ringkasnya, saya boleh menyimpulkan bahawa fakta sejarah itu amat penting dalam
penulisan sejarah yang baik dan berkualiti. Fakta-fakta sejarah pula boleh
didapati dari sumber primer yang merupakan bahan mentah yang belum diproses dan
ditafsir oleh ahli sejarah yang lain. Sementara itu, sumber sekunder hanya
berperanan sebagai rujukan tambahan dalam penulisan.Selain itu, ahli-ahli
sejarah juga harus mempunyai kemahiran tertentu seperti kemahiran mengumpulkan
fakta dan kemahiran mentafsir fakta untuk digunakan dalam penulisan. Bukan semua
fakta boleh diterima dan sekiranya berlaku kelemahan tafsiran fakta, maka
wujudlah perdebatan dalam kalangan ahli sejarah untuk mengkritik sumber sejarah
tertentu.Oleh itu, semasa membuat kajian, ahli sejarah haruslah berhati- hati
dalam membuat tafsiran fakta supaya hasil penulisan tidak dipertikaikan oleh
orang lain.
Comments
Post a Comment