Esei Pendek: Pendidikan Zaman British
Menurut
Sufian Hussin, sistem pendidikan pada zaman pemerintahan Inggeris tidak
mempunyai matlamat dan objektif yang jelas. Berikan pandangan anda.
Sebelum kedatangan kuasa penjajah, pendidikan di Tanah
Melayu berbentuk bukan formal dan tidak memberatkan perkembangan kongnitif para
pelajar. Corak pendidikan yang ada pada ketika itu berjalan seperti biasa dengan
pengajaran al-Quran, tingkah laku, dan akhlak yang baik, pengetahuan kerohanian
dan seni mempertahankan diri. Ini termasuklah pelajaran awal dalam bidang
kraftangan serta perintis dalam bidang pertanian, perikanan dan perburuan. Pendidikan
pada zaman ini hanya menekankan pengetahuan asas dalam menjalani kehidupan
seharian serta mencari keperluan hidup yang asas.
Pada peringkat lebih teratur terdapat satu sistem pendidikan agama yang
disebut 'sekolah pondok ' yang ditubuhkan dan dikendalikan oleh ulama-ulama
Islam yang terkenal.Pelajar-pelajar menuntut di madrasah agama dan tinggal di
pondok yang dibina di sekelilingnya. Peringkat kedua dalam perkembangan sistem
pendidikan di Tanah Melayu berlaku semasa zaman penjajahan Inggeris (1824-1957).Pada
peringkat ini pendidikan di Tanah Melayu telah dikelola, dikendalikan, dikawal
dan diletakkan di bawah kuasa penjajah Inggeris tanpa mempunyai satu falsafah
yang konkrit atau satu dasar pendidikan yang bersifat kebangsaan.Pentadbiran
pendidikan di Tanah Melayu semasa ini adalah mengikut dasar penjajah iaitu
"pecah dan perintah" serta dasar terbuka dan tiada campur tangan
tentang pendidikan vernakular.
Matlamat utama sistem pendidikan penjajah ialah semata-mata untuk
memberi pendidikan kepada segolongan rakyat bagi membolehkan sebahagian mereka
memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi.Dengan itu, Inggeris mula memberi tumpuan
besar kepada pelajaran Inggeris apabila British menubuhkan sekolah Inggeris
yang pertama pada tahun 1816 iaitu Penang
Free School. Walau bagaimanapun perhatian kepada pelajar Melayu hanya
sekadar melepas ditangga sahaja, iaitu menunaikan kewajipan kepada anak watan
sesuai dengan perjanjian Inggeris dengan pembesar-pembesar tempatan.Pendidikan
pada peringkat ini telah berjalan secara ad
hoc tanpa dibendung oleh satu garis panduan atau batasan-batasan yang
konkrit. Ini adalah kerana pemerintah Inggeris tidak menggangap pendidikan
sebagai satu pelaburan yang penting untuk meningkatkan kemahiran dan kebolehan
rakyatnya bagi mencapai kemajuan.Sebaliknya mereka mengendalikan pendidikan di
bawah dasar kebajikan benevolen (benovelent
welfare policy). Oleh itu objektif pemerintahan Inggeris adalah bukan
hendak mengubah atau memajukan struktur sosial tetapi sekadar menjadikan
keadaan struktur sosial yang sedia ada itu sedikit efisien sahaja.
Tegasnya, pendidikan pada
zaman ini berkembang secara sewenang-wenangnya tanpa satu dasar yang jelas dapat
membina dan memupuk unsur-unsur kebangsaan di kalangan rakyat. Akibat daripada dasar
Inggeris tersebut maka wujudlah sistem pendidikan plural (plural educational system) sesuai dengan keadaan struktur masyarakat
majmuk. Terdapat lima aliran bahasa iaitu bahasa Inggeris, Cina, Melayu, Arab
dan Tamil.Sistem pendidikan plural ini tidak dapat menyemai serta memupuk
semangat kebangsaan dalam kalangan penduduk yang berbilang kaum.Orientasi
pendidikan yang sumbang ini telah menekan dan mengekalkan tumpuan taat setia
rakyat pendatang kepada negara asal mereka.
Selain itu, pendidikan zaman British
juga dikatakan tidak mempunyai matlamat yang jelas kerana pihak pentadbir hanya
menyalurkan bantuan kewangan kepada sekolah-sekolah Inggeris sahaja.Walaupun
sekolah-sekolah Inggeris yang ditubuhkan mengamalkan dasar kemasukan secara
terbuka kepada semua kaum tetapi hanya anak-anak golongan yang berada sahaja
yang mampu bersekolah di sekolah tersebut.Hal ini menyebabkan jurang pendidikan
antara pelajar yang berkemampuan dan pelajar dari desa-desa begitu
ketara.British juga tidak mahu memberikan tumpuan kepada pendidikan di Tanah
Melayu kerana mereka sedar bahawa pendidikan akan menyedarkan masyarakat
tempatan dan takut masyarakat Tanah Melayu akan bersatu-padu menentang
mereka.Apabila berlaku penentangan, maka matlamat penguasaan ekonomi British di
Tanah Melayu juga akan terjejas.
Comments
Post a Comment