PISMP Sem 1: Analisis dan Kesan Pelaksanaan Surat Pekeliling Ikhtisas di Sekolah (Kokurikulum)
1.0 Pendahuluan
Gagasan
pendidikan di Malaysia merupakan hasrat kerajaan dalam membentuk dan membina
budaya ilmu berteraskan kesedaran serta keinsafan agar dapat melahirkan warga
Malaysia yang dapat hidup bersama sebagai sebuah negara bangsa bertamadun. Fokus
utama pendidikan bertumpu kepada pembangunan modal insan yang berkualiti agar
dapat melahirkan masyarakat yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara.
Demi merealisasikan hasrat tersebut, kerajaan sentiasa berusaha untuk
menambahbaik sistem pendidikan kebangsaan dari semasa ke semasa supaya relevan
dengan perkembangan dan kemajuan semasa. Antara langkah-langkah yang diambil
adalah mengeluarkan surat-surat pekeliling yang menjadi panduan utama pihak
sekolah untuk menjalankan tugas dan arahan Kementerian Pelajaran. Kandungannya
pula tertumpu kepada pelbagai bidang seperti kurikulum, kokurikulum,
pentadbiran sekolah, disiplin dan sebagainya.
Surat Pekeliling Ikhtisas (SPI) ini
dikeluarkan dalam bentuk surat rasmi kepada semua semua institusi pendidikan
yang terlibat seperti sekolah rendah dan sekolah menengah. Surat pekeliling ini
adalah arahan daripada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan pihak
penerima iaitu pihak sekolah di seluruh negara wajib mengikuti dan melaksanakan
apa yang terkandung dalam surat tersebut. Surat pekeliling ini akan diberikan
kepada Pengarah Pelajaran Negari dan kemudiannya disampaikan kepada
sekolah-sekolah di bawah seliaan Pengarah Pelajaran negeri masing-masing.Dalam
perbincangan ini, saya akan membincangkan tentang salah satu surat pekeliling
ikhtisas yang berkaitan dengan pelaksanaan kokurikulum di sekolah iaitu Surat
Pekeliling Ikhtisas Bil.7/1988: Penyertaan Pelajar Dalam Pertandingan Atau
Kejohanan Sukan Anjuran Persatuan Atau Badan Induk Sukan.
2.0
Analisis Terhadap Surat Pekeliling Ikhtisas (SPI)
Surat
Pekeliling Ikhtisan (SPI) yang telah saya pilih ialah Surat Pekeliling Ikhtisas
Bil.7/1988: Penyertaan Pelajar Dalam Pertandingan Atau Kejohanan Sukan Anjuran
Persatuan Atau Badan Induk Sukan. Surat pekeliling ini dikeluarkan oleh
Kementerian Pelajaran pada 10 Mac 1988 dan masih berkuatkuasa sehingga
kini.Secara amnya, surat pekeliling dikeluarkan bertujuan untuk menjadi garis
panduan dan maklumat kepada warga pendidik dan pihak pentadbir sekolah
melaksanakan tugas. Ia juga dikeluarkan bertujuan untuk memperjelas peraturan sedia
ada berkaitan pengurusan kurikulum, aspek profesional lain berhubung pengurusan
pendidikan dan keguruan di samping membantu pengurusan sekolah membuat
keputusan.
Penguasaan terhadap aspek isi
kandungan surat pekeliling ikhtisas amat berkait rapat dengan bilangan kes
perundangan dalam pengurusan disiplin pelajar. Penguasaan guru secara mendalam
dalam pengurusan disiplin pelajar akan meneguhkan lagi pemahaman guru terhadap
gabungan nilai masyarakat berkaitan kesaksamaan dan prosesnya dalam institusi
masyarakat. Penguasaan terhadap isi kandungan surat pekeliling ikhtisas yang
dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) akan dapat membantu
guru-guru terutamanya guru kokurikulum untuk memahami tugas dan sejauh mana
peranannya dalam mengelolakan sesuatu aktiviti sukan di peringkat sekolah dan
seterusnya.
Surat Pekeliling Bil 7/1988 ini
menyatakan bahawa pihak Kementerian Pelajaran sentiasa menggalakkan penyertaan
para pelajar dalam apa juga aktiviti sukan dan memperakukan bahawa sukan
sememangnya penting dalam membina ketahanan diri dan kesihatan pelajar. Selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang mahu melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek, Kementerian
Pelajaran melihat sukan adalah salah satu aspek yang boleh mempengaruhi
perkembangan unsur-unsur tersebut selain daripada akademik. Di samping itu,
sukan juga merupakan sebahagian dari kegiatan kokurikulum yang diwajibkan di
sekolah-sekolah yang berupaya untuk menjadi saluran berkesan bagi memupuk
persefahaman dan perpaduan dalam kalangan pelajar. Hal ini demikian kerana,
melalui aktiviti sukan yang dijalankan, semua pelajar akan bersatu padu di atas
dasar semangat kesukanan.
Sementara itu, pelbagai pertandingan
dan kejohanan sukan untuk para pelajar mengikut peringkan umur juga dijalankan
oleh Persatuan atau Badan Induk Sukan selain daripada pertandingan dan
kejohanan sukan yang dikelolakan oleh Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
(MSSM). Sebagai contoh, setiap sekolah wajib mengadakan sukan tahunan sekolah
pada setiap tahun dan kebiasaannya, sekolah-sekolah ini juga akan bertanding di
peringat daerah, gabungan, negeri dan kebangsaan selepas itu.Bagi
sekolah-sekolah yang mempunyai atlit berbakat, Persatuan atau Badan Induk Sukan
akan membuat pemilihan dari kalangan pelajar sama ada secara perseorangan
ataupun berkumpulan untuk mewakili sekolah untuk bertanding ke
peringkat-peringkat yang lebih tinggi. Tujuannya adalah untuk mengasah dan
menonjolkan bakat para pelajar yang berbakat untuk menjadi atlit bagi
mengharumkan nama sekolah dan sebagainya.Sekiranya terpilih, maka pelajar
tersebut akan bertandingan di peringkat yang lebih tinggi serta mewakili
institusi yang lebih besar seperti daerah, negeri dan seterusnya negara.
Dalam surat pekeliling ini, pihak
Kementerian Pelajaran amat mengalu-alukan dan menggalakkan usaha yang dilakukan
oleh Badan Induk Sukan atau Persatuan tersebut untuk memajukan sukan di negara
ini dan wajar diberi sokongan. Namun begitu, terdapat satu gejala yang kurang
diingini berlaku apabila penyertaan pelajar-pelajar dalam pertandingan atau
kejohanan tersebut termasuk ketika menjalani latihan tidak diketahui oleh pihak
sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah atau Jabatan Pelajaran Negeri. Hal ini
bermaksud, pihak yang mengambi bahagian tidak memaklumkan kepada pihak sekolah
dan Jabatan Pelajaran Daerah dan Negeri bahawa terdapat pelajar yang mengambil
bahagian dalam pertandingan atau kejohanan sukan yang dianjurkan oleh
pihak-pihak tertentu. Hal ini sepatutnya tidak berlaku kerana sekolah ada
peraturan yang tidak membolehkan Badan Induk Sukan atau Persatuan menghantar
pelajar sesuka hati tanpa kebenaran sekolah.Oleh itu, Kementerian Pelajaran
merasakan bahawa hal ini perlu diperbetulkan kerana keperluan-keperluan
tertentu harus dipenuhi sebelum seseorang pelajar itu dibolehkan mengambil
bahagian.
Oleh kerana perkara tersebut telah
berlaku maka kementerian telah mengeluarkan surat pekeliling ini untuk
memastikan beberapa keperluan dipenuhi sebelum mana-mana pelajar dibenarkan
mengambil bahagian dalam mana-mana pemilihan, latihan, pertandingan dan
kejohanan sukan anjuran pihak luar yang dianjurkan secara persendirian atau
dianjurkan bersama dengan MSSM supaya kepentingan, kebajikan, keselamatan dan
kesejahteraan pelajar sentiasa terjaga.Hal ini demikian kerana kebajikan dan
keselamatan pelajar adalah tanggungjawab bersama dengan sekolah selagi pelajar
itu berada di dalam kawasan sekolah dan semasa waktu pembelajaran, termasuklah
aktiviti kokurikulum yang dilaksanakan membabitkan sekolah tersebut. Oleh itu,
untuk mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku maka Kementerian
Pelajaran telah mengeluarkan surat pekeliling ini untuk memastikan pihak
sekolah mengikuti garis panduan sebelum membenarkan pelajar-pelajarnya dalam
mengikuti latihan, pemilihan, pertandingan atau kejohanan sukan.
Surat Pekeliling Bil. 7/1988 ini
telah menggariskan empat panduan utama yang perlu dan wajib diikuti oleh semua
sekolah sebelum membuat pemilihan, latihan, pertandingan atau kejohanan sukan
yang hendak disertai.Panduan pertama ialah, pemilihan, latihan, pertandingan atau
kejohanan yang akan disertai oleh pelajar mestilah diketahui oleh pengetua
sekolah yang berkenaan dan dipersetujui oleh Pengarah Pelajaran Negeri. Hal ini
bermaksud, pengetua sekolah berkenaan mestilah mengetahui dengan jelas tentang
pemilihan dan latihan sukan yang dilakukan oleh Badan Induk atau Persatuan
Sukan serta mengetahui bahawa pemilihan dan latihan sukan tersebut bertujuan
untuk penyertaan di dalam pertandingan atau kejohanan sukan. Pengarah Pelajaran
Negeri pula harus dimaklumkan tentang pertandingan atau kejohanan sukan
tersebut serta bersetuju atau meluluskan pertandingan atau kejohanan sukan
tersebut. Pengarah Pelajaran Negeri juga harus dimaklumkan tentang aktiviti
pemilihan dan latihan yang dijalankan oleh sekolah-sekolah supaya apa-apa masalah
yang timbul dapat diselesaikan dengan cepat dan tidak berlarutan sehingga ke
Kementerian Pelajaran.
Perkara kedua yang ditekankan dalam
surat pekeliling ini adalah persetujuan dan kebenaran bertulis dari ibu bapa
atau penjaga yang membenarkan pelajar berkenaan mengambil bahagian dalam
pemilihan, latihan, pertandingan atau kejohanan sukan pada tarikh, tempat dan
masa yang ditetapkan. Sebelum pelajar mengambil bahagian adalam apa-apa hal
yang berkaitan dengan sukan tersebut, persetujuan dan kebenaran bertulis dari
ibu bapa perlu ada untuk membolehkan pelajar tersebut terlibat dalam pemilihan,
latihan, pertandingan atau kejohanan tersebut. Hal ini demikian kerana, ibu
bapa atau penjaga merupakan individu yang paling rapat dan bertanggungjawab ke
atas anak-anak mereka. Mereka sudah tentu tidak mahu kejadian yang tidak
diingini seperti kemalangan sewaktu menjalani latihan menimpa anak mereka. Oleh
itu, sebelum pemilihan diadakan, maka pihak sekolah mestilah mendapatkan
persetujuan dan kebenaran bertulis daripada ibu bapa sebelum memberi kebenaran
kepada pelajarnya mengikuti apa-apa aktiviti untuk sukan tersebut. Ibu bapa dan
penjaga juga mesti tahu tarikh, masa dan tempat pertandingan atau kejohanan itu
diadakan supaya mereka tidak risau dengan keselamatan anak-anak mereka.
Kebiasaannya, pihak sekolah akan menyediakan borang kebenaran untuk
ditandatangani oleh ibu bapa dan penjaga pelajar dan terpulang kepada mereka
sama ada bersetuju atau tidak. Jika ibu bapa atau penjaga tidak bersetuju, maka
pelajar tersebut tidak akan dibenarkan mengikuti apa-apa aktiviti yang
berkaitan dengan sukan tersebut.
Selain itu, persetujuan dan
kebenaran bertulis dari ibu bapa atau penjaga akan membolehkan penguasaan guru terhadap
tata cara pengurusan disiplin yang berkualiti serta membantu guru untuk
bertindak secara waras dan berhemah. Sekiranya guru menguasai isi kandungan
surat pekeliling ikhtisas maka guru tidak lagi perlu berasa was-was terhadap
segala tindakan yang diambil terhadap pelajar. Hal ini dapat mengelakkan pihak
sekolah daripada menghadapi konflik dan kes undang-undang. Contohnya, apabila
seseorang pelajar mengikuti pemilihan, latihan, peratandingan atau kejohanan
sukan tanpa kebenaran dari ibu bapa atau penjaga dan satu kemalangan telah
berlaku semasa aktiviti sukan tersebut dijalankan, maka ibu bapa boleh mendakwa
dan mengambil tindakan undang-undang terhadap sekolah. Perkara ini akan menjadi
masalah besar kepada guru yang terlibat, pengetua sekolah dan seterusnya
sekolah itu sendiri. Oleh itu, penguasaan guru terhadap perundangan pendidikan
dapat membantu guru untuk membataskan tanggungjawab mereka dalam menguruskan
disiplin pelajar berpandukan doktrin yang sedia ada. Guru akan lebih bersedia
menghadapi sebarang kemungkinan jika mereka berhadapan dengan situasi yang
berkaitan dengan perundangan.
Selain itu, perkara ketiga yang
ditekankan oleh Kementerian Pelajaran dalam surat pekeliling ini adalah setiap
penyertaan dalam pemilihan, latihan, pertandingan atau kejohanan anjuran badan
luar atau dianjurkan bersama dengan MSSM itu tidak akan mengganggu atau
menjejaskan persekolahan pelajar. Aktiviti pemilihan, latihan, pertandingan
atau kejohanan yang telah mendapat kebenaran daripada Pengarah Pelajaran Negeri
mestilah dijalankan tanpa mengganggu atau menjejaskan pelajaran pelajar yang
teribat kerana pada masa yang sama, pelajar juga perlu hadir ke kelas dan
mengikuti proses pembelajaran pada setiap hari. Pelajar tidak boleh menjadikan
latihan sukan sebagai alasan untuk tidak masuk ke dalam kelas serta tidak
berdisiplin. Kementerian Pelajaran juga khuatir tentang kemerosotan prestasi
akademik seseorang pelajar jika terlalu fokus dengan latihan sukan atau terlalu
kerap mewakili sekolah dalam sesuatu pertandingan atau kejohanan. Oleh itu,
adalah menjadi tugas utama guru atau jurulatih yang terlibat untuk menyusun
jadual latihan pelajar supaya tidak menjejaskan waktu belajar pelajar. Jika
seseorang pelajar itu perlu memasuki kelas pada waktu pagi, latihan sukan boleh
dijalankan pada waktu petang dan begitulah sebaliknya. Sementara itu, pihak
penganjur pula boleh menganjurkan sesuatu pertandingan atau kejohanan sukan
pada hari Sabtu dan Ahad atau hari-hari yang dirasakan sesuai. Terdapat juga
pertandingan atau kejohanan yang mengambil masa yang lama untuk dihabiskan.
Oleh itu, pihak penganjur perlulah bijak mengatur masa untuk menganjurkan
sesuatu pertandingan atau kejohanan sukan.
Perkara terakhir yang ditekankan
oleh Kementerian Pelajaran dalam Surat Pekeliling Bil. 7/1988 ini adalah
perlindungan insuran dan langkah-langkah kecemasan untuk pelajar mestilah
disediakan. Perlindungan insuran ini perlu disediakan dan diurus oleh pihak
sekolah untuk melindungi pelajar sewaktu pemilihan, latihan, pertandingan atau
kejohanan sukan itu diadakan. Sekiranya berlaku apa-apa kemalangan yang serius,
maka pelajar tersebut boleh mendapat insuran tersebut. Selain itu,
langkah-langkah kecemasan semasa melakukan aktiviti pemilihan, latihan,
pertandingan atau kejohanan sukan perlu disediakan oleh pihak sekolah atau
pihak penganjur. Contohnya, apabila pelajar melakukan latihan, guru atau
jurulatih hendaklah sentiasa memantau keadaan kawasan latihan, keselamatan dan
menyediakan peti kecemasan untuk menghadapi keadaan sekiranya pelajar yang
sedang berlatih mengalami kecederaan dan sebagainya. Pihak penganjur sesuatu
pertandingan atau kejohanan pula boleh meminta bantuan daripada Persatuan Bulan
Sabit Merah (PBSM) dan St. John Ambulans yang bertauliah dan berkemahiran dalam
mengendalikan kecemasan sewaktu penganjuran pertandingan atau kejohanan sukan.
Kementerian Pelajaran menyarankan
supaya para pelajar mengambil bahagian dalam pemilihan, latihan, pertandingan
atau kejohanan sukan anjuran pihak luar sama ada persendirian atau dianjurkan
bersama oleh MSSM setakat mana yang boleh. Namun begitu, guru pembimbing dari
sekolah pelajar berkenaan juga disarankan untuk mengawasi segala aktiviti
pelajar semasa pertandingan atau kejohanan sukan itu berlangsung. Langkah itu
dilihat wajar sebagai usaha sekolah untuk mengikuti dengan dekat perkembangan
yang berlaku ke atas para pelajar serta menentukan bahawa pelajar-pelajar
terhindar dari kelakuan atau pengaruh-pengaruh yang tidak diingini.
Surat pekeliling ikhtisas yang
berkaitan dengan tata cara pengurusan disiplin merupakan isu utama yang perlu
diketahui oleh semua guru terutama pengetua, penolong kanan dan guru-guru.
Kajian yang berkaitan dengan pengurusan disiplin amat berkait rapat dengan
pengurusan pentadbiran di sekolah. Sekolah yang mempunyai sistem pengurusan
pentadbiran yang efisien dan dinamik akan memastikan sistem pengurusan disiplin
juga ditadbir urus dengan baik. Walaupun perkara ini amat penting, namun kajian
terhadap penguasaaan guru mengenai tata cara pengurusan disiplin terhadap
pelajar tidak banyak dilakukan sebelum ini. Kajian ini diharap akan dapat
membantu pihak sekolah terutamanya pentadbir dan guru-guru bahawa aspek
perundangan pendidikan merupakan aspek penting yang banyak membantu guru-guru
terutamanya semasa mengendalikan penguatkuasaan disiplin pelajar.
3.0 Kesan Pelaksanaan Surat Pekeliling Ikhtisas (SPI)
Kepada Sekolah, Pelajar Dan Guru.
Surat
Pekeliling Ikhtisas (SPI) yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran
wajib dipatuhi dan dilaksanakan oleh setiap sekolah kebangsaan di seluruh
negara. Apa-apa aktiviti yang hendak
dilaksanakan oleh pihak sekolah mestilah mengikut garis panduan yang telah
ditetapkan dalam surat pekeliling tersebut dan pihak sekolah termasuk guru-guru
dan murid tidak boleh mempertikaikan pelaksanaan atau isi kandungan surat
pekeliling tersebut. Dengan mengambil contoh Surat Pekeliling Bil. 7/1988 ini,
terdapat beberapa kesan yang boleh dilihat positif kepada sekolah,
pelajar-pelajar dan guru-guru.
Antara kesan yang boleh dilihat
daripada pelaksanaan surat pekeliling ini adalah galakan dan sokongan
Kementerian Pelajaran terhadap penglibatan pelajar dalam aktiviti sukan akan
meningkatkan semangat dan keyakinan pelajar untuk bergiat aktif dalam aktivtiti
kokurikulum di sekolah. Sekolah merupakan medan untuk para pelajar mengasah
bakat mereka dalam bidang sukan yang diminati di bawah bimbingan guru-guru yang
terlibat yang juga berperanan sebagai jurulatih. Dengan penyertaan para pelajar
dalam aktiviti sukan, mereka boleh menonjolkan bakat masing-masing dan sekiranya
terpilih, pelajar tersebut boleh menjadi atlit untuk mewakili sekolah, negeri
dan seterusnya negara. Kejayaan pelajar-pelajar dalam sesuatu pertandingan atau
kejohanan sukan yang disertai juga akan mengharumkan nama sekolah tersebut.
Peranan sekolah sebagai tempat untuk mencungkil dan mengasah bakat serta
peranan guru sebagai jurulatih awal pelajar dalam sukan tidak dapat dinafikan
dalam membantu perkembangan sukan tanah air. Selain itu, aktiviti sukan juga
membolehkan para pelajar sentiasa berinteraksi antara satu sama lain dan
menyuburkan lagi semangat perpaduan dalam kalangan pelajar. Persaingan untuk
mendapat tempat dalam sesuatu pertandingan atau kejohanan akan menaikkan lagi
semangat ingin berusaha dan semangat kesukanan dalam diri para pelajar dan
seterusnya meningkatkan motivasi diri mereka.
Seterusnya, dengan adanya surat
pekeliling ini maka kebajikan dan keselamatan para pelajar yang mengambil
bahagian dalam aktiviti sukan dapat dijaga dengan baik. Penyediaan insuran dan
langkah kecemasan semasa aktiviti pemilihan, latihan, pertandingan atau
kejohanan akan menaikkan lagi semangat dan keyakinan pelajar untuk terus
berusaha mencapai kejayaan dalam sukan yang disertai. Namun begitu, adanya
insuran bukan bermaksud pelajar tidak menjaga keselamatan diri, tetapi sebagai
persediaan kepada kejadian atau kemalangan yang tidak diduga berlaku semasa
menjalani aktiviti sukan itu. Penyediaan insuran dan langkah-langkah kecemasan
yang dituntut oleh Kementerian Pelajaran ini merupakan tanggungjawab guru dan
pihak sekolah dan ini mungkin sedikit menyusahkan mereka, tetapi tanggungjawab
perlu dilaksanakan mengikut arahan dalam surat pekeliling. Selain itu, semasa
berlatih atau bertanding, guru pembimbing perlu memantau keadaan pelajarnya
supaya sekiranya berlaku apa-apa seperti kecederaan dan sebagainya, guru
pembimbing boleh mengambil tindakan dengan cepat mengikut keadaan dan keperluan
semasa.
Selain itu, arahan Kementerian
Pelajaran supaya pemilihan, latihan, pertandingan atau aktiviti sukan tidak
mengganggu atau menjejaskan proses pembelajaran pelajar adalah untuk memastikan
pelajar yang terlibat dalam sukan tidak ketinggalan dalam bidang akademik.
Selain daripada aktiviti kokurikulum, pelajar juga perlu mengikuti proses
pembelajaran di dalam kelas supaya mereka mendapat ilmu pengetahuan di samping
persediaan untuk menghadapi peperiksaan.Pengurusan jadual latihan yang
sistematik hendaklah disediakan oleh guru pembimbing atau jurulatih pelajar
berkenaan supaya tidak bercanggah dengan waktu belajar. Pengurusan jadual dan
masa latihan juga akan mengelakkan pelajar daripada terlibat dengan masalah
disiplin seperti ponteng kelas dan tidak hadir ke sekolah. Hal ini akan dapat
mengurangkan masalah disiplin di sekolah serta memudahkan tugas guru dan pihak
sekolah.
4.0
Kekangan Pelaksanaan Surat Pekeliling Ikhtisas
Sementara
itu, terdapat juga sekolah-sekolah yang menghadapi kekangan dalam melaksanakan
Surat Pekeliling Bil. 7/1988 ini.Hal ini demikian kerana bukan semua keadaan
sekolah itu sama. Misalnya, sekolah di kawasan bandar lebih mudah dan selesa
daripada sekolah-sekolah di kawasan luar bandar dan pedalaman. Kemudahan
infrastruktur seperti padang dan alatan permainan yang tidak lengkap akan
mempengaruhi pelaksanaan surat pekeliling ini. Sebagai contoh, apabila sesebuah
sekolah itu tidak mempunyai kemudahan padang di kawasan sendiri, maka sekolah
itu perlu memohon untuk meminjam padang di sekolah lain atau padang-padang awam
untuk menjalankan aktiviti pemilihan, latihan, pertandingan atau kejohanan
sukan. Proses ini akan melibatkan proses permohonan penggunaan padang dan
alatan, menunggu kelulusan dari pihak terbabit serta membabitkan kos sewa
kawasan dan alatan yang terpaksa ditanggung oleh pihak sekolah. Proses ini juga
akan banyak memakan masa guru-guru dan pelajar-pelajar yang terlibat.Pihak
sekolah tidak mempunyai pilihan lain kerana aktiviti kokorikulum serta
pertandingan atau kejohanan sukan perlu diadakan oleh setiap sekolah.
Sekolah kurang murid (SKM) juga
menghadapi sedikit masalah dalam melaksanakan surat pekeliling ini kerana
golongan sasar iaitu guru-guru dan pelajar terlalu sedikit bilangannya.Sekolah
kurang murid ini biasanya terdapat di kawasan luar bandar yang mana terdapat
murid berlainan darjah yang digabungkan di dalam kelas yang sama. Jumlah murid
yang sedikit dilihat senang untuk diuruskan tetapi hakikatnya sukar kerana
penglibatan dan penyertaan pelajar dalam aktiviti kokurikulum dan sukan terhad
dan terbatas. Sekolah juga tidak dapat menghantar satu pasukan untuk bertanding
dalam pertandingan atau kejohanan yang melibatkan jumlah pelajar atau atlet
yang ramai. Interaksi sosial antara pelajar juga kurang aktif dan hasrat
kementerian untuk menggalakkan penglibatan semua pelajar dalam aktitvi sukan
juga akan kurang tercapai matlamat.
Selain itu, sekolah-sekolah di
kawasan pedalaman Sabah, Sarawak dan perkampungan Orang Asli juga menghadapi
kekangan untuk melaksanakan apa yang termaktub dalam surat pekeliling ini. Hal
ini demikian kerana faktor jarak yang jauh menyukarkan mobiliti sosial antara
sekolah-sekolah. Jarak sekolah yang jauh dari kawasan bandar menyebakan segala
maklumat daripada Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pelajaran Negeri akan lewat
diterima. Kemudahan infrastruktur yang tidak lengkap dan jumlah guru yang
sedikit akan menyebabkan pelaksanaan surat pekeliling ini menghadapi masalah
dan dijalankan dengan lewat. Faktor jarak juga menyebabkan guru-guru tidak
dapat menghantar pasukan sekolah untuk bertanding di peringkat daerah, negeri
dan sebagainya. Namunbegitu, aktiviti kokurikulum masih perlu dijalankan serta
mengikut surat pekeliling yang dikeluarkan kerana sekolah di kawasan pedalaman
juga masih di bawah naungan Kementerian Pelajaran.
5.0 Penutup
Kesimpulannya, Kementerian
Pelajaran Malaysia mengeluarkan Surat Pekeliling Ikhtisas ini dengan
tujuan-tujuan tertentu dan perlu diikuti dan dilaksanakan oleh pihak sekolah.
Isi kandungan surat pekeliling ini merupakan arahan wajib daripada Kementerian
Pelajaran untuk semua institusi pendidikan kebangsaan di seluruh negara.Ia juga
dikeluarkan dengan tujuan untuk melancarkan dan menyeragamkan struktur
pentadbiran dan pelaksanaan dasar pendidikan di sekolah-sekolah agar selaras
dengan agenda dan perancangan Kementerian yang mahu mewujudkan pendidikan yang
adil dan bertaraf dunia.
Pihak yang terlibat terutamanya
sekolah-sekolah haruslah peka dengan arahan yang terkandung dalam surat
pekeliling ini.Semua aktiviti yang ingin dilakukan misalnya kegiatan
kokurikulum dan sukan perlulah dijalankan berpandukan kepada surat pekeliling
ini.Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab semua sekolah dan warganya untuk
bersama-sama melaksanakan dan menjayakan arahan yang terkandung dalam surat
pekeliling ini supaya tidak timbul masalah yang tidak diingini dan menyebabkan
tindakan tatatertib daripada Kementerian Pelajaran.
Comments
Post a Comment