Pendidikan dan Polarisasi Pendidikan
Bagaimanakah
sistem persekolahan pada zaman Inggeris mewujudkan polarisasi kaum ?
Polarisasi bermaksud sikap perkauman, yang menjadi asas
masalah utama perpaduan antara kaum atau etnik berbilang bangsa di nagara ini.
Unsur-unsur perkauman ini lebih ketara apabila dibandingkan dengan kesanggupan
bagi mencapai integrasi nasional.Sentimen ini telah ditanam kukuh oleh penjajah
Inggeris pada setiap jajahannya dengan acuan atau adunan mereka iaitu ‘pecah
dan perintah’.
Menjadi sikap Penjajah Inggeris yang hanya
menumpukan kepada perkembangan ekonomi. Dalam hal sosial, Inggeris berpegang
kepada dasar campur tangan yang minimum. Masyarakat Melayu ketika itu telah
digambarkan oleh J.S Furnivall seperti berikut;
‘… mereka bercampur gaul tetapi tidak bersatu padu.
Setiap kumpulan ada agama, budaya dan bahasa, ideologi dan haluan sendiri.
Mereka tinggal sebelah menyebelah tetapi terdapat perpisahan dalam unit yang
sama …’ :J.S Furnivall. Colonial Policy and Practice, Cambridge University
Press, London.
Masalah polarisasi telah wujud sejak zaman
penjajahan British lagi. Pemerintahan mereka pada masa itu mempunyai dasar yang
mengekalkan struktur kelas dan sosioekonomi kaum-kaum tertentu. Pihak British
tidak menyediakan satu sistem persekolahan yang bersepadu. Sebaliknya mereka
membiarkan kewujudan sistem pendidikan yang berbagai-bagai aliran termasuk
aliran Inggeris, Melayu, Cina dan Tamil atau lebih dikenali sebagai sekolah
vernakular. Tujuannya ialah untuk memenuhi keperluan sektor tertentu dalam
ekonomi zaman berkenaan.Walaupun akhirnya bilangan penuntut meningkat dengan
pengetahuan berorentasikan pendidikan Inggeris sehingga ke hari ini, namun
peluang-peluang menggunakan kelayakan tersebut sebagai mobiliti ke atas
tidak terbuka kepada golongan rendah. Oleh itu, perbezaan kelas terus kekal dan
dapat dilihat dan dirasai sehingga ke hari ini.
Aliran
sistem pendidikan dan sekolah-sekolah yang berbeza ini tadi melahirkan
warganegara yang mirip kepada ideologi yang berbeza. Akar kolonialisme budaya
bukan sahaja wujud dalam konteks pendidikan Inggeris tetapi lebih kukuh dan
tebal sentimen perkaumannya melalui pendidikan Cina dan Tamil. Pendidikan
Inggeris menguntungkan kaum bukan Melayu dan golongan ini menikmati lebih banyak
peluang perubahan dan kemajuan dalam sistem kolonial yang masih tebal pengaruh
dan kewibawaannya pada pra-Merdeka. Nilai ekonomi yang tinggi yang diberikan
kepada pendidikan Inggeris bukan sahaja disebabkan peranan progresif sektor
swasta yang mengutamakan penggunaan bahasa Inggeris dalam urus niaga dan
perkhidmatan mereka tetapi disebabkan sokongan yang masih kuat yang diberikan
oleh kerajaan dan masyarakat elit di negara ini bagi mengekalkan sistem
pendidikan bahasa Inggeris. Beberapa Dasar Pendidikan telah diperkenalkan
melalui Penyata Rahman Talib (1956), Penyata Razak (1960), Laporan Kabinet
(1970). Kedua-dua penyata, iaitu Rahman Talib dan Razak mengemukakan sistem
pendidikan ke arah membentuk pembangunan bangsa Malaysia yang selaras dengan
wawasan kebangsaan.
Sebagai
contoh, sejak perkembangan perusahan getah dari permulaan abad ke 20, pihak
British memerlukan tenaga kerja yang tetap. Jadi sejak 1905, sekolah-sekolah
Tamil disediakan di estet-estet agar tenaga buruh bagi estet getah terjamin.Justeru
itu, pihak British mendapat tenaga kerja yang tetap dan murah. Oleh kerana
sekolah Tamil pada masa itu serba kekurangan dari pelbagai segi kemudahan dan
tenaga pengajar, peluang bagi kaum India yang berkerja di estet untuk mendapat
pekerjaan lain amat terbatas.Pendidikan Cina juga dikuasai oleh pihak penjajah
bagi tujuan memenuhi keperluan tenaga kerja mereka. Dengan perkembangan ekonomi
colonial di Semenanjung Malaysia pada awal kurun ke 20, sekolah-sekolah Cina
juga turut berkembang.Sekolah-sekolah Cina dipengaruhi oleh fahaman Cina yang
mengagung-agungkan pendidikan dan budaya Cina tradisional.Dengan ini, pihak
pemerintah British pada masa itu telah berjaya memisahkan rakyat mengikut kaum
atau etnik masing-masing. Jelas bahwa pengenalan kaum dengan peranan ekonomi
yang merupakan masalah besar di Malaysia kini adalah akibat sistem sosioekonomi
penjajah.
Sikap
memandang rendah terhadap nilai dan budaya pendidikan Melayu mendorongkan kaum
lain, termasuk sebilangan elit Melayu menyokong kuat kewujudan institusi
pendidikan swasta yang menggunakan bahasa Inggeris dalam sistem dan kurikulum
pendidikan yang dirangka oleh mereka. Pendidikan selepas pra-merdeka masih
dicengkam oleh bibit perpecahan dan pengasingan dengan wujudnya sekolah berasaskan
kepada kepentingan budaya etnik dan bertunjangkan kepada negara-negara asal
kaum pendatang khususnya dari Benua India dan Tanah Besar Cina. Tidak kurang
pentingnya pengaruh budaya daripada Timur Tengah dan Arab juga membawa bibit
perpecahan di kalangan masyarakat Melayu dengan wujudnya aliran pendidikan Arab
di samping dua aliran lain iaitu Melayu dan Inggeris. Pendidikan dan
persekolahan menanamkan ideologi politik dan ideologi sosial yang berbeza yang
menjadikan masalah perpecahan begitu meruncing.
Kesimpulannya,
sebenarnya kewujudan sistem pendidikan dalam zaman Inggeris ini telah
mewujudkan polarisasi di Tanah Melayu.Penubuhan sekolah-sekolah vernakular yang
berasaskan kepentingan kaum masing-masing ini telah membawa pemisahan yang
sangat ketara antara penduduk di Tanah Melayu.Sistem pendidikan yang bersifat
perkauman yang kuat ini menyebabkan polarisasi di Tanah Melayu begitu ketara
sekali.Hal ini kerana, dasar-dasar British yang memerintah Tanah Melayu telah
mendorong lagi suasana polarisasi ini.Faktor seperti politik, ekonomi, sosiobudaya
dan agama pula telah merangsang lagi isu polarisasi di Tanah Melayu khususnya
di sebabkan oleh sistem pendidikan British yang telah di amalkan.
Comments
Post a Comment