Sem 3 PPISMP: Bahasa Melayu Kontekstual
1.0. Pendahuluan
Komunikasi
amat penting dalam kehidupan kita sebagai seorang manusia.Manusia selaku agen
perubahan sosial biasanya tidak dapat hidup secara bersendirian dan memerlukan
manusia lain untuk berinteraksi dalam melakukan setiap urusan harian sama ada
yang bersifat formal ataupun tidak formal.Pelbagai usaha telah dilakukan untuk
menjelaskan maksud ataupun definisi komunikasi tetapi ini bukanlah satu perkara
yang mudah kerana perlu dilihat dalam pelbagai perspektif dan fungsi komunikasi
itu sendiri.Istilah komunikasi itu sendiri sangat abstrak dan mempunyai
pelbagai tafsiran.
Perkataan
komunikasi berasal daripada bahasa Latin,
communiatus yang bermaksud berkongsi sesuatu.Dalam pengertian ini, jelaslah
bahawa komunikasi ini adalah perkongsian untuk mewujudkan satu persefahaman
dengan orang lain semasa berinteraksi.Takrif mudah bagi komunikasi yang dilihat
daripada perpekstif penyebaran ialah komunikasi merupakan proses pemindahan
maklumat, pemikiran, sikap dan emosi daripada seseorang kepada penerima dengan
menggunakan simbol-simbol seperti yang dikemukakan oleh Theodorson & Theodorson
(1969). Pengertian konsep komunikasi daripada perspektif penyebaran
amat mudah dan dangkal kerana tidak bersifat sehala.Definisi yang lebih menumpu
kepada komunikasi yang berkesan memberikan penekanan kepada perkongsian makna
dan maklum balas.
Mengikut
takrif yang dikemukakan oleh Wilbur Schramn (1971) beliau melihat
komunikasi itu sebagai saru perkongsian orientasi terhadap satu set isyarat
maklumat.Daripada pelbagai definisi yang telah diberikan, jelas menunjukkan
bahawa komunikasi ialah satu pemindahan maklumat, idea dan emosi oleh penyampai
kepada penerima melalui pelbagai saluran dengan tujuan mencapai persamaan
makna.
Komunikasi
yang tidak berkesan membawa banyak masalah dalam masyarakat.Gejala keruntuhan
rumah tangga, kegagalan segelintir murid menguasai kemahiran 3M, kadar
kemalangan jalan raya yang tinggi pelbagai masalah lagi sedikit sebanyak dapat
ditangani sekiranya komunikasi yang berkesan dicapai.
Kewujudan
salah faham dan kekeliruan akibat komunikasi yang tidak berkesan boleh
mengagalkan hasrat dan aspirasi keluarga, bangsa dan negara.Oleh itu,
penguasaan kemahiran 4M iaitu mengetahui, memahami, menghargai, dan menghormati
sangat penting untuk mencapai hubungan baik antara penyampai dan penerima.
(a) Mengetahui
Mengetahui
latar belakang individu penerima untuk mencari titik persamaan yang boleh memudahkan
proses komunikasi.
(b) Memahami
Memahami
minat, nilai dan cara berfikir penerima.Ini boleh mewujudkan suasana yang lebih
mesra dan selesa di antara si penyampai dan si penerima.
(c) Menghargai
Memberikan
penilaian yang positif terhadap tingkah laku dan maklum balas yang diterima
daripada oleh orang lain.Contohnya, sebagai guru, banyakkan amalan memuji
kepada murid-murid supaya merasa usaha
mereka dihargai.
(d) Menghormati
Sikap saling
menghormati antara manusia tidak kira usia dan status penting kerana manusia
mempunyai hati dan perasaan.Contohnya, guru berhak menghormati muridnya yang
lebih muda supaya mereka lebih berani mengemukakan hujah-hujah yang bernas dan
meyakinkan.
1.0.1 Takrif Komunikasi Interpersonal
Komunukasi
interpersonal berlaku apabila kita berkomunikasi dengan orang lain dan berlaku
dalam keadaan yang membolehkan orang lain membalas secara terus antara satu
sama lain.Komunikasi seperti ini kebiasaanya berlaku dalam bentuk dialog dan
bercirikan tolak ansur lisan, atau verbal.Komunikasi interpersonal biasanya
berlaku jika ada dua atau lebih orang berinteraksi dalam satu masa.
Menurut
Devito (1989), komunikasi interpersonal adalah penyampaian
maklumat oleh satu orang dan penerimaan maklumat oleh orang lain atau
sekelompok kecil orang, dengan pelbagai kesannya dan dengan peluang untuk
memberikan maklum balas segera.Pada
hakikatnya komunikasi interpersonal adalah komunikasi antara penyampai
dengan penerima, komunikasi
jenis ini dianggap paling efektif dalam keberkesanan mengubah sikap,
pendapat atau perilaku seseorang, karena sifatnya yang dialog dan secara
langsung dapat menyampaikan maklumat ataupun teguran kepada seseorang itu.
Proses komunikasi ini bukan
sahaja melibatkan penyampai dan penerima tetapi juga melibatkan medium lain
seperti media teknologi seperti telefon, video ataupun radio untuk
bertukar-tukar maklumat.Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran pula,
biasanya guru akan banyak menggunakan komunikasi interpersonal untuk
berinteraksi dengan murid-muridnya.Contohnya, guru memberi penerangan dan
bersoal jawab dengan murid-murid di dalam kelas.Seseorang guru haruslah
menguasai kemahiran berkomunikasi dengan baik kerana kualiti pengajaran
seseorang guru itu dinilai melalui caranya berkomunikasi dengan
murid-murid.Oleh itu, ada yang melihat komunikasi interpersonal ini sebagai ‘people process rather than a language
process.’
1.0.2
Takrif Komunikasi Intrapersonal
Komunikasi
intrapersonal berlaku apabila kita berkomunikasi dengan diri kita sendiri
ataupun komunikasi yang berlangsung dalam diri individu.Komunikasi tahap ini
lebih kepada memproses dan mentafsir data yang mentah dan membuat
keputusan.Komunikasi ini juga memberikan tumpuan kepada pemahaman ingatan dan
interpretasi terhadap simbol-simbol lengakap yang diterima oleh panca indera
manusia.Komunikasi intrapersonal ialah proses perolehan maklumat yang
merangkumi empat tahap iaitu:
(a)
|
Sensasi
|
Proses pencerapan segala maklumat melalui panca
indera.
|
(b)
|
Persepsi
|
Mentafsir pengamatan dan membuat kesimpulan
berdasarkan pengalaman sedia ada.
|
(c)
|
Memori
|
Satu proses penyimpanan maklumat.
|
(d)
|
Berfikir
|
Aktiviti mengingat kembali dan bertindak atas
maklumat.
|
Jadual 1: Proses perolehan maklumat (sumber: Buku Bahasa Melayu
Konstektual,2012)
1.1 Ciri-ciri Komunikasi
Komunikasi yang berkesan ialah
komunikasi yang bukan sekadar bercakap, tetapi mampu mencapai titik persamaan
makna dan persetujuan.Dalam proses komunikasi, manusia bukan sekadar ingin
menyampaikan sesuatu maklumat, tetapi juga memahami apa yang disampaikan oleh
penyampai.
Dalam konteks di bilik darjah, waktu untuk guru berinteraksi
dengan murid-murid begitu terhad. Oleh itu segala maklum balas yang berlaku di
antara kedua belah pihak bukan sahaja terjadi secara spontan dan perlu segera,
malah ianya seolah-olah tidak langsung memberi kesempatan untuk merancang dan
berfikir. Oleh itu, apabila berhadapan dengan murid-murid, guru bukan sahaja
perlu kreatif dan inovatif, tetapi mesti sabar, bijaksana, cekap dan optimis
dalam menghadapi sesuatu situasi serta cabaran.("Classroom Life : Some
Dimensions of Parallel Universes", 1994).
Dengan
komunikasi yang berkesan guru akan dapat menyampaikan isi pelajaran, ilmu
pengetahuan, idea, maklumat, tunjuk ajar serta nasihat kepada murid-murid
dengan baik dan tepat tanpa menimbulkan sebarang kekeliruan, kekaburan dan
salah faham. Kegagalan guru berkomunikasi dengan berkesan bukan sahaja akan
menyebabkan murid-murid menjadi kecewa, malah lebih buruk lagi ialah objektif
yang dirancang bagi sesuatu sesi pengajaran itu tidak akan tercapai, serta sesi
pengajaran pembelajaran menjadi hambar dan membosankan.
1.1.1 Ciri-ciri Komunikasi
Interpersonal
Antara
ciri-ciri komunikasi interpersonal adalah:
(a) Mempunyai
penyampai sebagai punca sesuatu maklumat, emosi, idea dan pendapat.
(b) Ada
penerima maklumat yang hendak disampaikan yang boleh terdiri daripada individu,
ataupun dalam bentuk kumpulan individu.
(c) Ada
maklumat yang hendak disampaikan.Maklumat ini boleh dalam bentuk kata-kata,
tulisan, gambar, lagu dan sebagainya.
(d) Ada
saluran ataupun medium penyampaian sesuatu maklumat seperti telefon, televisyen
dan komputer.
(e) Ada maklum
balas yang diterima oleh penyampai daripada si penerima.Reaksi yang mungkin
ditunjukkan oleh penerima ialah memberikan maklum balas positif, memberikan
maklum balas yang tidak sesuai dan mungkin tidak memberikan sebarang maklum
balas.
(f) Terdapat
gangguan-gangguan tertentu yang menghalang pencapaian persefahaman antara
penyampai dengan penerima terhadap maklumat yang cuba disampaikan.Komunikasi
yang berkesan ialah terdapatnya kesefahaman antara penyampai dan penerima,
keseronokan pada setiap individu semasa proses komunikasi, pengaruh yang oleh
mengubah sikap seseorang, dapat memperbaiki hubungan dan menimbulkan tindak
balas ke atas maklumat yang diterima.
1.1.2 Ciri-ciri
Komunikasi Intrapersonal
Antara ciri
komunikasi intrapersonal adalah seperti berikut:
(a)
|
Berlaku secara satu hala
|
Komunikasi dalam bentuk ini hanya melibatkan
seseorang individu sahaja.Seseorang itu akan bercakap dengan diri sendiri dan
hanya dirinya yang tahu dan memahaminya.
|
(b)
|
Penyampai juga berperanan sebagai penerima
maklumat
|
Komunikasi jenis ini tidak memerlukan individu
kedua.Justeru, penyampai juga boleh menerima maklumat yang disampaikan.
|
(c)
|
Maklumat yang disampaikan bersifat peribadi dan
khusus
|
Kebiasaanya maklumat yang bersifat peribadi lebih
kepada sifat ataupun rahsia individu tersebet.Contohnya, kesalan, kemarahan
dan kehampaan.
|
(d)
|
Wujudnya proses sensasi
|
Proses pencerapan, pemprosesan dan analisis
segala informasi melalui panca indera.
|
(e)
|
Berlakunya persepsi
|
Proses mentafsir pengamatan dan membuat konklusi
berdasarkan pengalaman sedia ada.
|
(f)
|
Disimpan dalam bentuk memori
|
Berlaku apabila proses penyimpanan segala
maklumat yang diterima.
|
(g)
|
Berfikir
|
Bertujuan untuk mengimbas kembali perkara yang
telah belaku dan pada masa yang sama berfikir untuk bertindak atas informasi
yang ada.
|
Jadual 2: Ciri-ciri komunikasi intrapersonal (sumber: Buku Bahasa Melayu
Konstektual,2012)
1.2 Pola Keselarasan Vokal
Dalam Sistem
Ejaan Rumi Bahasa Melayu, terdapat 18 pola keselarasan vokal seperti yang
berikut:
Bil.
|
Suku
Kata
Praakhir
|
Suku Kata Akhir
Tertutup
|
Contoh Perkataan
|
1
|
a
|
a
|
asah, balak, halaman
|
2
|
a
|
i
|
alih, balik, sumbangsih
|
3
|
a
|
u
|
asuh, datuk, lembayung
|
4
|
e (pepet)
|
a
|
emas, kelam, tembeling
|
5
|
e (pepet)
|
a
|
lebih, betik, sembelih
|
6
|
e (pepet)
|
u
|
telur, tempuh, temenggung
|
7
|
e (taling)
|
a
|
elak, dewan, belerang
|
8
|
e (taling)
|
e (taling)
|
leceh, gelek, selekeh
|
9
|
e (taling)
|
o
|
esok, telor, selekoh
|
10
|
i
|
a
|
ingat, kilang, selinap
|
11
|
i
|
i
|
intip, sisih, belimbing
|
12
|
i
|
u
|
riuh, tidur, tembeliung
|
13
|
o
|
a
|
otak, borang, selekoh
|
14
|
o
|
e (taling)
|
oleh, boleh, celoteh
|
15
|
o
|
o
|
obor, borong, kelompok
|
16
|
u
|
a
|
ubat, gudang, ketupat
|
17
|
u
|
i
|
usik, lukis, gerusih
|
18
|
u
|
u
|
untuk, tunduk, tengkujuh
|
Jadual 3: Pola keselarasan vokal (sumber: Buku Tatabahasa Dewan)
Keselarasan
vokal bermaksud kesesuaian dua huruf vokal yang membentuk dua suku kata pada
kata dasar, iaitu pasangan antara huruf vokal pada suku kata praakhir dengan
huruf vokal pada suku kata akhir tertutup.Prinsip keselerasan huruf vokal ini
berlaku dengan syarat-syarat berikut:
(a)
Keselarasan adalah antara dua huruf vokal pada kata dasar.
(b) Kata dasar
hendaklah berakhir dengan suku kata tetutup.
(c) Bagi kata
yang mengandungi lebih daripada dua suku kata, yang terlibat dengan sistem
keselerasan huruf vokal hanyalah dua suku kata yang terakhir.
1.2.1 Pola Kekecualian Keselarasan Huruf Vokal
Bil.
|
Pola
|
Contoh Perkataan
|
|
Bahasa Nusantara
|
Bahasa Inggeris
|
||
1
|
a - e (taling)
|
aneh, awet, kaget
|
kabarel, panel
|
2
|
a - o
|
calon, lapor
|
atom, kontraktor
|
3
|
e (pepet) – e (taling)
|
gembleng
|
|
4
|
e (pepet) - o
|
jempol, bendok
|
gabenor, interkom
|
5
|
i – e (taling)
|
imlek
|
parlimen, simen, tiket
|
6
|
i - o
|
ijon, pilon
|
diftong, transistor
|
7
|
u – e (taling)
|
tulen, ulet
|
subjek, dokumen
|
8
|
u - o
|
lelucon, buron
|
kupon, konduktor
|
9
|
a – e (pepet)
|
pakem
|
teater
|
10
|
e (taling) - i
|
|
hipotesis, objektif
|
11
|
e (taling)
|
|
petroleum, spektrum
|
12
|
e (pepet) – e (pepet)
|
demdem, pepet
|
|
13
|
i – e (pepet)
|
iseng
|
artikel, filem, partikel
|
14
|
o - i
|
|
fosil, hipokrit
|
15
|
o - u
|
|
bonus, forum
|
16
|
u – e (pepet)
|
lumer
|
skuter
|
Jadual 4: Pola
kekecualian keselarasan huruf vokal (sumber:
Buku Bahasa Melayu Konstektual,2012)
|
|
Kekecualian kepada peraturan
keselarasan huruf vokal berlaku pada beberapa perkataan pinjaman daripada
bahasa-bahasa Nusantara dan bahasa Inggeris.Pola kekecualian yang menyimpang
daripada keselarasan tersebut, iaitu sebanyak 16 pola seperti yang
diperlihatkan pada jaual di atas.
Terdapat andaian yang mengatakan bahawa seseorang itu masih faham apa
yang diperkatakan oleh orang lain selagi kita bercakap dalam bahasa yang
sama.Jika difikirkan dengan teliti, andaian ini tidak boleh diterima secara
terus kerana jika benar, kenapa masih berlaku salah faham, prasangaka dan
kegagalan untuk memahami sesuatu perkara dan kekeliruan yang boleh menjejaskan
keharmonian masyarakat.
Dalam konteks pendidikan di sekolah, keciciran murid dalam penguasaan 3M
dan masalah disiplin masih berlaku dan tidak dapat ditangani.Ada segelintir
murid yang masih tidak memahami pengajaran guru-guru di sekolah, walaupun sudah
berkali-kali diterangkan di bilik darjah.Selain itu, segelintir murid juga
masih melakukan masalah disiplin walaupun diingatkan dan ditegur oleh guru
disiplin setiap kali perhimpunan.Masalah ini juga memberi kesan emosi dan
stress kepada para guru apabila mereka gagal untuk mendidik dan mengubah anak
murid mereka.
Dalam proses komunikasi, berlaku pelbagai fasa dalam proses pembentukan,
pengiriman, penerimaan dan pentafsiran maklumat.Gangguan yang berlaku dalam
setiap fasa ini menyebabkan pembentukan gangguan dalam komunikasi seperti
kandungan maklumat tidak difahami, maklumat yang tidak tepat dan tidak memberi
apa-apa kesan terhadap penerima.Oleh itu, halangan komunikasi boleh ditakrifkan
sebagai sesuatu keadaan di mana maklumat yang disampaikan oleh si penyampai
tidak difahami dan tidak memberi kesan kepada si penerima.Banyak faktor yang dikenalpasti menyebabkan halangan
komunikasi, namun hanya tiga faktor utama yang dibincangkan iaitu faktor
penyampai, faktor penerima dan faktor persekitaran.
1.3.1 Faktor Penyampai
Gangguan komunikasi dari aspek
penyampai berpunca dari pelbagai sebab.Sebagai seoarang individu yang terdidik
dalam persekitaran akademik, nilai-nilai murni, agama dan budaya sudah pasti
mempunyai pengaruh yang besar dalam cara berfikir, bertindak dan pengamalan cara
hidup.Sekiranya latar belakang sosiobudaya seseoarang itu selari dengan dengan
sosiobudaya yang lebih luas maka penyerapan budaya itu menjadi mudah tetapi
jika wujud perbezaan dalam pengertian budaya tersebut maka berlakulah salah
faham, konflik dan kekeliruan yang membawa kepada masalah komunikasi.
Dalam konteks ini, kita akan mengambil contoh seorang guru sebagai
penyampai.Biasanya guru yang berasal dari bandar, hidup dalam lingkungan
sosiobudaya masyarakat Melayu yang beragama Islam, sudah pasti akan membawa
dalam dirinya budaya tersebut walau ke mana sekalipun dia dihantar
bertugas.Masalah berlaku apabila guru tersebut dihantar mengajar di pedalaman,
di sekolah yang murid-muridnya seratus peratus anak orang Asli suku
Jahai.Kegagalan guru memahami pantang larang mereka seperti hukum sayid misalnya telah menyebabkan
kes anak Orang Asli enggan hadir ke sekolah.Perbezaan budaya juga boleh
menyebabkan gangguan makna atau semantik.Ini berlaku apabila penyampai tidak
mempunyai kesefahaman pendapat berhubung makna yang dimaksudkan.Contohnya
perkataan gatal disebut ‘gatai’
dalam bahasa lisan oleh penutur di Perak dan Kedah membawa maksud
ketidakselesaan pada kulit tetapi bermaksud ketam dalam kalangan masyarakat
orang Asli.Masalah seperti itu juga kerap berlaku di Sabah dan Sarawak apabila
sesebuah sekolah menerima guru dari Semenanjung.Perbezaan dialek bahasa Melayu
yang dituturkan menyebabkan murid-murid kurang memahami apa yang disampaikan
oleh guru tersebut.
Gay (1978) mendakwa bahawa kepentingan mengenal sosiobudaya yang berbeza
dalam kalangan murid dapat membantu guru untuk:
(a) Mengenal pasti gaya pembelajaran
yang paling sesuai untuk murid-muridnya.
(b) Memudahkan komunikasi antara guru
dan murid.
Sekiranya guru memahami dan mengenal pasti
sosiobudaya murid-muridnya, maka mudahlah seseorang guru itu menyampaikan
pengajarannya.
Selain itu, guru sebagai penyampai yang tidak mempunyai ilmu pengetahuan
yang cukup menyebabkan kekurangan maklumat pada isi kandungan pengajaran yang hendak
disampaikan.Penguasaan ilmu pedagogi dan perbendaharaan kata yang lemah serta
pengetahuan semasa yang kurang menyebabkan maklumat yang ingin disampaikan
kepada murid tidak jelas dan mantap.Sementara itu, faktor fizikal seseorang
guru itu juga menyebabkan maklumat yang ingin disampaikan kurang difahami oleh murid.Contohnya seorang
guru wanita yang mengajar sekumpulan murid seramai 40 orang dengan suara yang
halus dan hampir tidak kedengaran.Sudah tentulah semua pelajar tidak mendengar
apa yang disampaikan oleh guru tersebut.Gaya percakapan yang terlalu laju atau
terlalu perlahan juga menyebabkan kesukaran untuk memahami apa yang dikatakan
dan seterusnya membawa kepada kegagalan komunikasi.
1.3.2 Faktor Penerima
Penerima boleh jadi seorang individu ataupun sekumpulan individu.Sama
seperti penyampai, penerima juga mempunyai halangan dalam berkomunikasi ataupun
halangan menerima maklumat dari penyampai.Sering kali berlaku pelbagai tafsiran
terhadap maklumat yang diterima oleh si penerima daripada si penyampai.Walaupun
penyampai dan mesejnya sama tetapi maksud yang diberi berbeza-beza mengikut
tafsiran si penerima.Keadaan ini disebabkan oleh beberapa faktor.
Salah satu faktornya ialah persepsi seseorang itu terhadap maklumat yang
diterima.Perbezaan persepsi mungkin disebabkan oleh pengalaman masa lalu,
pengetahuan sedia ada dan nilai hidup persekitaran.Sementara itu, penerimaan
dan pemahaman murid di dalam bilik darjah terhadap pengajaran guru adalah
berbeza.Guru akan menerima pelbagai jawapan dari murid terhadap soalan yang
sama.Ini disebabkan oleh persepsi murid itu terhadap maklumat yang diterima
sama ada dalam bentuk lisan, tulisan atau gambar yang kemudiannya ditafsirkan
mengikut pesepsi seseorang murid itu.Persepsi juga bergantung kepada kecekapan
murid itu untuk menerima, memilih dan bertindak balas terhadap ransangan yang
diterima.
Selain itu, bahasa dan budaya
juga mempengaruhi penerimaan maklumat dalam proses komunikasi.Sama seperti
penyampai, penerima juga mempunya masalah pemahaman makna terhadap maklumat
yang diterima.Sistem pendidikan moden menuntut murid supaya berfikiran lebih
terbuka, berani mengeluarkan pendapat, mampu bertegang urat dengan guru demi
mempertahankan prinsip dan kebenaran amat digalakkan.Akan tetapi, bagi
masyarakat Orang Asli di pedalaman, tingkah laku sepeti bercakap kuat dan
bertentang mata dengan orang yang lebih tua atau orang yang dilawan bercakap
merupakan perbuatan biadab yang bertentangan dengan budaya mereka.
Sementara itu, emosi penerima
sewaktu berkomunikasi turut mempengaruhi keberkesanan komunikasi.Maklumat yang
diterima dalam keadaan tenang dan gembira membawa kepada reaksi yang lebih
positif.Penerimaan seseorang yang emosinya tidak begitu baik sudah pasti tidak
dapat menerima mesej dengan jelas.Contohnya,seorang murid yang sakit di dalam
bilik darjah tidak akan dapat menerima pengajaran yang disampaikan dengan
berkesan.
Sebagai penerima, deria mata dan telinga amat penting untuk menerima
mesej yang dihantar oleh penyampai.Sekiranya mesej yang dihantar dalam bentuk
lisan, deria telinga mesti mampu berfungsi dengan baik untuk mendengar dan
memahami maklumat tersebut.Begitu juga dengan deria mata apabila melihat gambar
dan grafik.Murid yang mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan sudah pasti
mempunya masalah untuk menerima maklumat.Oleh itu, kesihatan deria tersebut
sangat penting untuk membolehkan kita menerima maklumat yang disampaikan dengan
berkesan dan seterusnya masalah komunikasi sedikit sebanyak dapat diatasi.
1.3.3 Persekitaran
Persekitaran di mana berlakunya proses komunikasi turut mempengaruhi
keberkesanan komunikasi.Sebagai contoh, kita akan mengalami gangguan komunikasi
apabila berinteraksi di tempat yang bising terutama di kawasan pasar malam,
deruman kenderaan di jalan raya yang bertali arus, suasana bilik yang bising dengan
bunyi muzik dan sebagainya.Selain itu, suhu tempat ataupun bilik yang panas
sudah pasti menimbulkan suasana pembelajaran yang tidak selesa.Suasana bilik
darjah yang panas dan tidak kondusif menjejaskan tumpuan murid-murid untuk
mendengar maklumat yang disampaikan oleh guru.Keadaan bilik darjah yang padat
dan sesak membuatkan murid merasa tidak selesa dan akhirnya tidak mampu
menumpukan perhatian kepada pengajaran guru.
Setiap manusia tidak terlepas daripada terlibat dalam komunikasi.Kita
berkomunikasi pada setiap masa dan waktu untuk menyampaikan maklumat dan pada
masa yang sama turut menjadi penerima maklumat dari orang lain.Oleh itu,
jadikan komunikasi itu sebagai satu aktiviti yang berkesan dan berfaedah kerana
hanya komunikasi yang berkesan dapat mencapai hasrat dan tujuan kita tercapai
dalam proses komunikasi tersebut.
mohon jadikan rujukan yer... tq :)
ReplyDeletemohon jadikan sebagai rujukan
ReplyDeleteterima kasih atas jasa baik pengarang. Boleh mnta sumber rujukan?
ReplyDeleteterima kasih atas karangan yang hebat, boleh minta sumber rujukan
ReplyDelete