Pensejarahan Malaysia: Konsep Kesetiaan Semasa Zaman Kesultanan Melayu Melaka
1.0 Pendahuluan
Sejarah
Melayu karya Tun Sri Lanang memaparkan tentang sejarah Kesultanan Melayu Melaka
yang agung pada satu ketika dahulu. Sejarah Melayu yang juga dikenali sebagai
Sulalatus Salatin ini merupakan sumber utama untuk rujukan bagi mengkaji pelbagai
aspek pensejarahan Melaka termasuklah konsep kesetiaan mutlak rakyat kepada
sultan Melaka.Konsep kesetiaan ini wujud kerana masyarakat pada ketika itu
menganggap raja ataupun sultan sebagai kuasa tertinggi dalam pemerintahan serta
dianggap sebagai wakil Tuhan di atas bumi ini.Konsep kesetiaan mutlak ini wujud
daripada perjanjian antara Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana ketika
permulaan pensejarahan tentang kewujudan asal-usul atau salasilah keturunan
sultan di Nusantara.
Konsep taat setia ini masih
diamalkan oleh masyarakat Malaysia pada masa kini.Konsep kesetiaan dan ketaatan
ini merupakan kesinambungan daripada amalan masyarakat terdahulu terhadap
sultan mereka.Sejarah bermulanya konsep kesetiaan mutlak dan derhaka ini dapat
dilihat dalam karya Sejarah Melayu yang menceritakan tentang asal-usul amalan
taat dan setia kepada raja.Dalam Sejarah Melayu juga disebut tentang
tanggungjawab raja terhadap rakyatnya dan konsep derhaka serta hukuman apabila
seseorang itu derhaka kepada raja.Dalam perbincangan ini, saya akan cuba
mengupas tentang geologi asas atau etika politik yang ingin diterapkan oleh Tun
Sri Lanang iaitu pengarang Sejarah Melayu terhadap konsep kesetiaan mutlak dan
mengelakkan rakyat daripada melakukan perbuatan derhaka.
2.0 Maksud Kesetiaan
Taat
setia, dalam konteks Sulalatus Salatin ataupun Sejarah Melayu, bermaksud setiap
hamba Melayu harus patuh terhadap raja atas sifatnya sebagai pemimpin dan
keyakinan bahawa raja mempunyai daulat. Sikap taat setia hamba Melayu kepada
raja menjadikan mereka senantiasa menghormati raja, khususnya institusi raja,
serta bersedia untuk menjunjung dan mematuhi titah dan perintah raja. Hamba
Melayu yang taat setia kepada raja bersedia untuk melakukan apa-apa sahaja demi
memuliakan kedudukan raja serta untuk memelihara keselamatan raja walaupun
terpaksa menggadaikan nyawa dan harta benda mereka. Pada masa yang sama, sifat
taat setia dapat mencegah hamba Melayu daripada menyanggah dan melanggar
suruhan raja sebagaimana yang ditegaskan oleh Bendahara Paduka Raja Tun Perak
sebelum beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir:
... raja itu umpama ganti Allah dalam dunia,
kerana ia zillu'llah fil'alam. Apabila berbuat kebaktian kepada raja, serasa
berbuat kebaktian kepada nabi Allah, serasa berbuat kebaktian kepada Allah
Taala ...(hlm. 190)
Konsep ketaatan mutlak dan konsep
derhaka ini diasaskan oleh satu perjanjian antara Seri Teri Buana dengan Demang
Lebar daun yang berbunyi:
… maka sembah Demang Lebar Daun.” Adapun Tuanku segala
anak cucu patik akan sedia jadi hamba ke bawah Duli Yang Dipertuan; hendaklah
ia diperbaiki oleh anak cucu Tuanku.Dan jika ia berdosa, sebesar-besar dosanya
pun jangan difadhihatkan, dinista dengan kata-kata yang jahat; jikalau besar
dosanya dibunuh, itupun jikalau berlaku pada hukum Syarak.”
Maka titah
Sang Sepurba, “akan pinta bapa itu hamba kabulkanlah, tetapi hamba minta satu
janji pada bapa hamba.”…” Hendaklah pada pada hari akhir zaman kelak anak cucu
bapa hamba jangan durhaka pada anak cucu kita, jikalau ia zalim dan jahat
sekalipun.”…
Dialog tersebut merupakan asas
perjanjian yang telah mengikat taat setia rakyat kepada rajanya dan
tanggungjawab raja kepada rakyatnya1. Bermula daripada ketika itu,
maka perjanjian ini telah dipraktikan dan dipatuhi oleh semua golongan rakyat
dan masih diamalkan dan dikekalkan sehingga ke hari ini.Perjanjian ini juga
telah membolehkan raja pada masa itu mendapat kuasa tertinggi dalam sesebuah
negeri dan kekuasaannya tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak.Demang
Lebar Daun pada ketika itu ialah raja Palembang dan walaupun baginda juga
bergelar raja, namun Sang Sepurba dilihatnya lebih besar dan berkuasa tarafnya
kerana baginda daripada keturunan Iskandar Zulkarnian.Sang Sepurba telah
mengambil kelebihan ini untuk menuntut taat setia daripada rakyat supaya
kekuasaannya terus terpelihara sehingga keturunan baginda memerintah juga.
Dalam perjanjian itu juga, Sang
Sepurba telah meletakkan syarat sebagai balasan terhadap permintaan Demang Lebar
Daun iaitu, meminta agar keturunan Demang Lebar Daun yang mewakili rakyat tidak
akan menderhaka kepada keturunan Sang Sepurba yang mewakili raja walaupun raja
itu jahat dan zalim sekalipun terhadap rakyatnya.Hal ini bertujuan untuk
menjamin keturunan Sang Sepurba akan berkuasa sehingga selama-lamanya dan
menjamin kedudukan mereka sebagai pemerintah.Perkara ini juga telah membolehkan
Sang Sepurba dan keturunannya tidak akan mendapat tentangan daripada rakyat
walaupun raja tersebut zalim dan tidak menjalankan tanggungjawabnya.2 Perjanjian
ini telah memberi ruang kepada raja untuk berkuasa mutlak sepenuhnya dan segala
tindakannya tidak boleh dipertikaikan oleh rakyat.Perkara ini juga merupakan
satu kelebihan yang diperoleh oleh golongan raja dalam perjanjian tersebut dan
rakyat pula hendaklah patuh dan taat kepada semua perintah raja demi untuk
memastikan perjanjian tersebut ditepati.
Perjanjian tersebut dipersetujui
oleh kedua-dua pihak dan bersumpah barang siapa yang melanggar perjanjian
tersebut dibalikkan Allah bumbungnya ke bawah dan kaki tiangnya ke atas. Hamba
Melayu yang tidak menuruti perintah raja atau melakukan penentangan serta pengkhianatan
terhadap raja tergolong sebagai penderhaka. Penderhakaan terhadap raja
merupakan suatu kesalahan yang amat besar dan jika ada hamba Melayu yang
melakukan perkara yang sedemikian, mereka bakal berdepan dengan musibah dan
tulah.Tanggungjawab raja-raja Melayu adalah tidak akan mengaibkan hamba Melayu
sekalipun besar dosanya dan tidak diikat atau digantungkan dengan kata yang
jahat dan jika seseorang raja itu melanggar perjanjian tersebut maka negerinya
akan binasa.3 Rakyat pula hendaklah menumpukan segala taat setia
kepada raja walaupun raja tersebut jahat dan zalim kepada rakyatnya.Namun
begitu, perjanjian ini boleh berubah sekiranya pihak raja yang terlebih dahulu
mengubahnya seperti yang dinyatakan:
“…baiklah Tuanku.Tetapi jikalau anak buah Tuanku
dahulu yang mengubahkan dia, maka anak cucu patik pun akan mengubahkanlah…”
Konsep kesetiaan mutlak tersebut
telah memberikan kesan yang mendalam kepada rakyat pada masa itu.Selepas
perjanjian itu termeterai, orang-orang Melayu amat setia dan takut menderhaka
kepada raja mereka.Hal ini demikian kerana mereka telah terikat dengan konsep
derhaka dan akibatnya sekiranya mereka tidak taat kepada raja.Oleh itu,
masyarakat pada masa itu telah menerima dan mematuhi konsep tersebut.Konsep ini
juga telah membawa kepada konsep daulat seseorang raja dan kerajaannya.Apabila
rakyat setia dan mengakui kewibawaan raja mereka maka raja dan kerajaan yang
diperintah dianggap berdaulat.Namun begitu, konsep kesetiaan mutlak yang
dipraktikan pada masa ini hanya kepada golongan raja sahaja dan tidak
ditekankan kesetiaan kepada negara seperti yang diamalkan pada masa kini.Hal
ini demikian kerana belum ada kesedaran yang mendalam tentang kesetiaan kepada
negara dalam kalangan masyarakat kerana mereka sudah menganggap kedudukan raja
atau sultan adalah yang paling tinggi dan berkuasa melindungi negara, kerajaan
dan rakyat.
3.0
Peristiwa- Peristiwa Yang Menggambarkan Kesetiaan Rakyat
Maksud
konsep kesetiaan mutlak telah dibincangkan dan dalam teks Sejarah Melayu ini,
terdapat banyak peristiwa yang menceritakan tentang bagaimana kesetiaan itu
ditunjukkan oleh rakyat pada ketika itu.Peristiwa-peristiwa tersebut juga
menunjukkan sejauh mana konsep kesetiaan ini mempengaruhi kehidupan masyarakat
Melayu, terutamanya para pembesar yang sering berhadapan dengan raja yang
menjadi pembantu raja dalam urusan kerajaan.Selain itu, terdapat juga peristiwa
yang menceritakan usaha untuk menentang raja yang dikatakan zalim ataupun
menderhaka kepada raja dengan tujuan tertentu.Berikut merupakan beberapa
peristiwa yang berlaku dalam Sejarah Melayu yang boleh menggambarkan kesetiaan
orang-orang Melayu.
3.1 Kesetiaan Hang Tuah.
Hang Tuah ialah salah seorang laksamana
dalam kesultanan Melayu Melaka. Nama asal beliau ialah Daeng Mempawah
dan beliau dikatakan berasal dari Makasar. Berdasarkan teks Sejarah
Melayu ini, beliau dapatlah dikatakan salah seorang hamba Melayu
yang memperlihatkan sifat taat setia yang tidak berbelah bahagi terhadap raja.Dalam
hal ini, sifat taat setia itu terserlah semasa beliau dijatuhi hukuman bunuh
oleh Sultan Mansur Syah atas tuduhan yang belum dibuktikan kebenarannya.4
Beliau langsung tidak menentang hukuman tersebut sebaliknya
menerimanya dengan penuh taat.Walau bagaimanapun, beliau bernasib baik kerana
hukuman itu tidak dilaksanakan oleh Seri Nara Diraja yang lebih rasional
daripada baginda sultan dan berpandangan jauh pula.Apabila Hang
Jebat menimbulkan keadaan huru-hara di Melaka, Hang Tuah telah dipanggil
semula oleh Sultan Mansur.
Hang Tuah tidak menggunakan
kesempatan itu untuk membalas dendam terhadap penganiayaan baginda, sebaliknya
dengan berbekalkan sikap taat setianya, beliau bersedia untuk membunuh
Hang Jebat yang merupakan sahabat karibnya. Hal ini demikian kerana,
Sultan Melaka pada masa itu mempunyai kuasa dan kedudukan yang tinggi dalam
pemerintahan.Bagi Hang Tuah, kesetiaan kepada sultan adalah lebih penting dan
utama daripada ikatan kekeluargaan dan hubungan persahabatan yang akrab. Hang
Tuah juga sanggup membunuh Hang Jebat kerana ingin berjasa kepada baginda dan
berharap agar dengan jasanya itu, sultan akan menarik balik hukuman bunuh yang
dijatuhkan sebelum ini.Begitu juga, demi kesetiaannya, beliau sanggup
menyelamatkan kuda baginda sultan yang telah masuk ke dalam kolam najis
setelah tiada seorang hamba pun sanggup untuk melakukannya.
Dalam peristiwa ini, Hang Tuah yang
memegang jawatan sebagai Laksamana Melaka pada masa itu difitnah dan tanpa usul
periksa, Sultan Mansur Shah menjatuhkan hukuman mati terhadap beliau.Untuk
menunjukkan beliau tidak mahu menderhaka kepada sultan, Hang Tuah dengan rela
menerima hukuman ini dan tidak melawan sedikitpun walaupun dia tahu beliau tidak bersalah.Tindakan Hang Tuah tidak
melawan perintah sultan tersebut merupakan contoh kesetiaan yang tinggi
terhadap sultan kerana beliau sanggup berkorban walaupun tidak bersalah
daripada dianggap sebagai penderhaka.Setelah rakan baiknya iaitu Hang Jebat
mengetahui hal ini, maka beliau pun bangkit untuk menentang sultan yang
dianggap zalim kerana menghukum orang tanpa mengetahui benar-benar bersalah
atau tidak.Hang Jebat pada masa itu tidak memikirkan tentang konsep derhaka dan
bertindak mengikut emosi yang marah menyebabkan beliau sanggup menderhaka
kepada Sultan Mansur Syah.
Tidakan yang dilakukan oleh Hang
Jebat ini merupakan satu contoh peristiwa penderhakaan terhadap sultan apabila
beliau mengamuk di istana, membunuh dan mencuba untuk membunuh Sultan Mansur
Shah kerana tidak puas hati dengan tindakan baginda.Tindakan Hang Jebat ini
telah melanggar perjanjian yang dibuat oleh Demang Lebar Daun dan Sang Sapurba
pada masa dahulu yang mengatakan walaupun sejahat mana dan sezalim mana
sekalipun sultan itu, rakyat mesti taat setia kepadanya.Kezaliman yang
dilakukan oleh Sultan Mansur menimbulkan rasa tidak puas hati dalam dirinya dan
merasakan tindakan sultan itu menganiaya dan tidak menjalankan tanggungjawabnya
menjaga rakyat dengan baik.
Selain itu, Seri Nara Diraja yang
ditugaskan untuk membunuh Hang Tuah juga telah menderhaka kepada sultan apabila
beliau tidak membunuh Hang Tuah seperti mana yang diarahkan oleh sultan.Sebaliknya,
beliau menyembunyikan Hang Tuah di Hulu Melaka kerana beliau juga merasakan
Sultan Mansur telah menzalimi Hang Tuah.5 Fikiran Seri Nara Diraja
yang rasional telah membuatkan beliau berani mengingkari titah sultan yang
akhirnya membawa kepada kebaikan apabila keadaan huru-hara yang dicetuskan oleh
Hang Jebat dapat diatasi dengan kehadiran Hang Tuah.Tidak mematuhi perintah
sultan merupakan satu penderhakaan dan melambangkan ketidaktaatkan kepada
sultan.Jika Sultan Mansur Shah mengetahui hal ini dari awal, Seri Nara Diraja
juga pasti akan dihukum oleh sultan.Namun begitu, Seri Nara Diraja terlepas
daripada hukuman kerana berjaya membawa balik Hang Tuah untuk membunuh Hang
Jebat yang tidak dapat dikalahkan oleh sesiapa pun.Sultan Mansur Shah akhirnya tidak
menghukum Hang Tuah dan Seri Nara Diraja kerana rasa terhutang budi apabila
mereka menyelamatkan sultan daripada ancaman Hang Jebat dan memulihkan kembali
keadaan yang huru hara.
Sementara itu, mengikut konsep
derhaka, seseorang yang derhaka kepada raja itu akan terkena tulah.Tindakan
derhaka yang dilakukan oleh Hang Jebat menyebabkan dia dibunuh oleh rakan
karibnya sendiri iaitu Hang Tuah.Walaupun pada masa itu Hang Jebat memilika
keris Taming Sari yang membuatkan beliau kebal, namun akhirnya dapat ditewaskan
apabila Hang Tuah berjaya mendapatkan keris tersebut.Kematian di tangan rakan
karib sendiri merupakan balasan ataupun tulah yang diterima oleh Hang Jebat di
atas penderhakaannya terhadap sultan yang zalim walaupun niatnya adalah untuk
menegakkan kebenaran dan membela nasib Hang Tuah yang dizalimi.
3.2
Kesetiaan Bendahara Paduka Raja Tun Perak
Bendahara Paduka Raja ialah gelaran yang
diberikan kepada Tun Perak setelah beliau menjadi bendahara Melaka. Pada suatu
hari, anak beliau yang bernama Tun Besar telah dibunuh oleh Raja Muhammad,
putera Sultan Mansur dan bakal raja Melaka, hanya disebabkan oleh bola
raga yang disepak oleh Tun Besar terkena pada destar
baginda. Peristiwa pembunuhan tersebut telah menerbitkan kemarahan
dalam kalangan pengikut Bendahara Paduka Raja. Mereka telah keluar
berhimpun seraya menghunus senjata masing-masing untuk menuntut beta kematian
Tun Besar. Walau bagaimanapun, atas kesedaran bahawa "istiadat hamba
Melayu tiada pernah derhaka", Tun Perak telah melarang mereka
daripada membunuh Raja Muhammad sebaliknya telah bertindak
bijak dengan menyarankan supaya "anak raja seorang ini, janganlah
kita pertuankan".6 Dengan menyingkirkan Raja Muhammad dari
Melaka, Tun Perak telah menyelamatkan anak raja itu daripada maut.
Yang lebih penting, hamba Melayu telah dapat mempertahankan ketaatan
dan kesetiaan mereka sebagaimana yang ditetapkan oleh Seri Teri Buana dalam
waadnya dengan Demang Lebar Daun, iaitu: "Hendaklah oleh segala anak
cucu hamba, jikalau ada salahnya sekalipun, atau zalim jahat pekertinya, jangan
segala hamba Melayu itu derhaka dan menitikkan darahnya ke bumi ".
Tun Perak sedar bahawa walaupun sultan itu bersalah dan sezalim mana
pun, rakyat tidak boleh mempersoalkan kedudukan dan kedaulatan raja.Rakyat dan
pembesar harus menumpukan seluruh taat setia kepada raja daripada kepentingan
diri sendiri.Tun Perak sedar bahawa beliau dan pengikutnya tidak boleh membunuh
raja sama sekali walaupun sultan tidak membuat keputusan yang adil.Dalam hal
ini, Tun Perak menunjukkan kebijaksanaannya apabila beliau memilih untuk tidak
menderhaka seperti yang dilakukan oleh Hang Jebat serta tidak mahu pertumpahan
darah berlaku.Beliau sedar tentang kedudukan dan pengaruhnya sebagai Bendahara
dan orang yang paling dipercayai oleh sultan boleh digunakan untuk membalas
kematian anaknya tanpa menunjukkan bahawa tindakan beliau itu sebagai
penderhakaan.
Selain itu, Bendahara Tun Perak
sekali lagi menunjukkan kewibawaan dan kebijakan beliau dalam membuat tindakan.Beliau
telah menyelamatkan nyawa Raja Muhammad daripada dibunuh oleh pengikutnya
tetapi beliau tidak mahu putera Sultan Mansur Shah itu menjadi sultan
Melaka.Dengan menggunakan kuasanya sebagai pelantik raja, beliau telah meminta
agar Raja Muhammad dirajakan di Pahang dan bukannya di Melaka.7 Hal
ini demikian kerana Tun Perak tidak mahu berkhidmat di bawah sultan yang telah
membunuh anaknya dan juga merupakan cara halus yang digunakan oleh Tun Perak
untuk membalas kematian anaknya.Namun begitu, Tun Perak merupakan tokoh penting
yang benar-benar berjaya mematuhi perjanjian tentang konsep kesetiaan mutlak
kerana sanggup untuk tidak menuntut belas di atas kematian anaknya.Hal ini juga
membuktikan bahawa Tun Perak merupakan ikon atau teladan pemimpin yang paling
setia kepada sultannya sepanjang perkhidmatannya sebagai bendahara
Melaka.Jasa-jasa Tun Perak juga telah banyak membantu memajukan dan
membangunkan Melaka yang menjadikan Melaka sebagai empayar yang hebat pada
zaman itu.
Pada masa ini juga, Tun Perak yang mewakili
masyarakat mula mempertikaikan keadilan daripada tindakan sultan yang bertindak
menghukum tanpa usul periksa.Jati diri masyarakat sudah mula terbina dan
menolak pemerintah yang tidak adil.Contohnya, tindakan Tun Perak merajakan Raja
Muhammad di Pahang menunjukkan bahawa beliau sudah nampak dan menjangka apa
yang berlaku pada masa hadapan sekiranya Raja Muhammad terus dirajakan di
Melaka. Jati diri Tun Perak dalam peristiwa ini ialah menolak ketidakadilan
yang berlaku dalam pemerintahan, tetapi pada masa yang sama kesedaran tentang
pentingnya kesetiaan kepada raja tidak dilupakan.Tindakan yang dilakukan oleh
Tun Perak juga adalah untuk mendamaikan masyarakat dengan raja untuk menjaga
institusi pemerintahan sedia ada.
3.3 Kesetiaan Bendahara Seri
Maharaja
Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir
adalah bapa saudara kepada Sultan Mahmud Syah, Sultan terakhir kerajaan
Melaka sebelum jatuh ke tangan Portugis. Tun Mutahir menjadi bendahara Melaka
selepas kematian Bendahara Putih.Pada penghujung penguasaannya sebagai
bendahara Melaka, beliau kurang disenangi oleh Sultan Mahmud kerana Bendahara
Seri Maharaja tidak mempersembahkan anaknya, Tun Fatimah yang rupawan, kepada baginda.
Malah, Tun Mutahir mengahwinkan pula anaknya itu dengan Tun Ali. Oleh itu,
apabila Kitul, Raja Mendaliar, dan Laksamana Khoja Hassan yang menginkan kuasa
menfitnah bahawa Tun Mutahir hendak merampas kuasa, dan tanpa usul periksa, Sultan Mahmud
Syah yang mendendami bendahara itu, telah menjatuhkan hukuman bunuh terhadap
beliau sekeluarga.8
Hukuman itu membangkitkan kemarahan kaum keluarga
dan pengikut Tun Mutahir. Mereka telah datang berkumpul dan bersedia untuk
menentang sultan. Walau bagaimanapun, Tun Mutahir telah mengingatkan
mereka bahawa masyarakat Melayu telah diikat dengan kesetiaan dan tidak akan derhaka walapun sezalim
manapun raja itu. Perkara ini menunjukkan bahawa jati diri Tun Mutahir masih
berpegang teguh kepada konsep kesetiaan mutlak. Beliau juga lebih rela dihukum
bunuh bersama ahli keluarganya daripada derhaka kepada Sultan Mahmud walaupun
mengetahui bahawa merka tidak bersalah.Malah, kesetiaan beliau terhadap sultan
Melaka begitu terserlah semasa Tun Sura Diraja dan Tun
Indera Segara hendak membunuhnya.Beliau dengan tenang merelakan hukuman
itu sebagaimana katanya: "Barang yang telah berlaku pada hukum Allah
itu, hamba pun redalah".9 Kesan perjanjian Demang Lebar Daun
dan Sang Sepurba ini telah begitu mendalam dan sebati dengan diri Tun Mutahir
sehingga sanggup dihukum tanpa bersalah dan tiada usul periksa kerana tidak
mahu dianggap sebagai penderhaka.
Peristiwa ini merupakan kemuncak kepada konsep kesetiaan mutlak yang
diamalkan di Melaka pada ketika itu.Kelemahan pemerintahan Sultan Mahmud Syah
telah menyebabkan pembesar-pembesar Melaka sudah mula mencari kesempatan untuk
mendapatkan kuasa masing-masing.Mereka sudah tidak begitu menunjukkan taat
setia kepada sultan kerana melihat kelemahan sultan yang lebih berminat kepada
perkara lain daripada memerintah Melaka.Jati diri pembesar Melaka seperti Raja
Mendaliar dan Laksamana Khoja Hassan sudah beralih kepada perebutan kuasa dan
kebendaan dan tidak lagi menumpukan taat setia kepada Sultan Mahmud.
Selain itu, kehadiran penglibatan orang asing dalam sistem pemerintahan
Melaka juga menjadi salah satu faktor penyebab kesetiaan kepada sultan tidak
lagi mendalam.Buktinya ialah, Raja Mandeliar dan Laksamana Khoja Hassan
dilantik memegang jawatan dalam pemerintahan Melaka sedangkan mereka bukan
penduduk asal di Melaka.Sudah tentulah kesetiaan mereka masih lagi terarah
kepada pemerintah di negara asal mereka.Mereka hanya berminat untuk mendapatkan
kuasa pemerintahan daripada setia kepada Sultan Mahmud.Kedatangan kuasa luar
iaitu Portugis di Melaka pada waktu itu telah membuka fikiran masyarakat Melaka
bahawa ada negara lain yang lebih hebat daripada Melaka. Ini menyebabkan
keyakinan mereka terhadap keupayaan pemerintah Melaka tidak lagi begitu
kuat.Buktinya ialah penderhakaan Si Kitul yang memberitahu rahsiah pertahanan Melaka
kepada tentera Portugis menyebabkan Melaka dapat ditawan dengan mudah oleh
Portugis.
Kematian Tun Mutahir menyebabkan
Melaka kehilangan seorang pemimpin yang beribawa.Pemerintahan Sultan Mahmud
yang pincang telah menyebabkan banyak pergolakan dan perebutan takhta berlaku
di istana yang akhirnya membawa kepada kemerosotan dan kejatuhan Melaka.Sang
Sepurba telah berjanji tidak akan mengaibkan atau menggantungkan kata-kata yang
jahat dalam perjanjiannya dengan Demang Lebar Daun tetapi Sultan Mahmud sebagai
sultan Melaka telah melanggar perjanjian tersebut.Sekiranya pihak sultan yang
melanggar perjanjian tersebut maka akan binasalah negeri tersebut4 perkara ini terjadi terhadap kerajaan Melaka
apabila jatuh ke tangan Portugis yang menandakan berakhirlah kegemilangan
Melaka sebagai empayar yang masyur di Nusantara pada ketika itu.
4.0
Penutup
Konsep kesetiaan mutlak terhadap sultan memang diamalkan oleh masyarakat
Melaka. Perjanjia antara Seri Teri Buana dan Demang Lebar Daun telah memberi
kesan yang mendalam dalam diri rakyat Melaka dan konsep taat dan setia masih
diamalkan oleh rakyat Malaysia sehingga sekarang.Kesetiaan yang mereka
tunjukkan memang tidak berbelah bahagi akan melakukan apa sahaja perintah
sultan kerana bagi mereka, sultan merupakan pelindung institusi masyarakat dan
negara pada ketika itu.Walaubagaimanapun, konsep kesetiaan ini dilihat tercabar
apabila Hang Jebat menderhaka kepada Sultan Mansur Syah.Peristiwa ini dilihat
penting kerana telah muncul golongan yang mempersoalkan keadilan daripada tindakan
sultan yang dikatakan menghukum tanpa usul periksa.
Namun begitu, konsep kesetiaan ini masih terus bertahan walaupun
terdapat sedikit tentangan daripada segelintir masyarakat pada ketika itu. Tun
Perak telah memainkan peranan penting untuk mendamaikan institusi pemerintah
dengan rakyat walaupun beliau sendiri tidak berpuas hati dengan kematian
anaknya.Kesimpulannya, konsep kesetiaan mutlak ini memang wujud dan diamalkan
oleh masyarakat di Melaka pada ketika itu.Walaupun terdapat sedikit penentangan
dan penderhakaan yang berlaku, namun konsep ini terus bertahan dan menjadi jati
diri masyarakat Melaka.
Boleh saya tahu sumber rujukan?
ReplyDeleteBoleh saya tahu sumber rujukan?
ReplyDelete